رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563778

نشست اربیل صدای همه عراقیها را درآورد

ساعت۲۴-نشست صهیونیستی اربیل که روز گذشته (جمعه) با عنوان «آشتی و عادی سازی» در مرکز اقلیم کردستان عراق برگزار شد، صدای اعتراض عراقی‌ها را درآورد و واکنش خشمگینانه شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور را به دنبال داشت.

html>

با رسانه ای و آشکار شدن برگزاری این نشست در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق امروز (شنبه) موجی از انزجار و محکومیت نزد شخصیت های سیاسی، دینی و مقام های عراقی از این اقدام به راه افتاد و این موضوع به مهمترین خبر روز رسانه های عراقی تبدیل شد.

بنا به اعلام منابع عراقی، جمعه شب نشستی با حضور برخی چهره های عشایری عراق در اربیل برگزار که در آن به عادی سازی روابط عراق با اسرائیل پرداخته شد.

برگزاری این نشست و انتشار اخبار آن موجی از اعتراض و واکنش همراه با خشم و انزجار در عراق در پی داشته و بسیاری از چهره های سیاسی عراق به آن واکنش نشان دادند.

در همین راستا، «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق با انتشار بیانیه ای رسمی در باره نشست اربیل تاکید کرد که مفاهیمی مانند عادی سازی روابط به لحاظ ملی و حقوقی غیر قابل پذیرش است.

وی در این بیانیه برگزاری نشست فراخوان عادی سازی روابط با اسرائیل را کوششی برای تشویش اذهان عومی و آسیب زدن به همزیستی اجتماعی در عراق توصیف کرد.

در این بیانیه که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری عراق منتشر شده ضمن تأکید بر موضع ثابت عراق در حمایت از مساله فلسطین و تحقق حقوق مشروع و کامل ملت فلسطین، آمده که عراق با قاطعیت مخالف موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

صالح گفت که نشست اخیری که برای ترویج این موضوع برگزار شده بیانگر دیدگاه مردم عراق نیست و تنها نظر شرکت‌کنندگان در آن را نشان می‌دهد.

رئیس جمهوری عراق از همه خواسته که از مسائل غیر قابل قبول در گستره ملی و حقوقی که احساسات ملت عراق را جریحه دار می‌کند دوری گزینند به ویژه اینکه کشور آماده برگزاری انتخابات آزاد و شفاف با هدف تقویت وحدت ملی در کشور است.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق نیز پیشتر در واکنش به برگزاری کنفرانس عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل مرکز اقلیم کردستان این کشور، به شدت آن را محکوم کرد.

دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای که امروز (شنبه) منتشر شده است با اعلام مخالفت قاطعانه دولت عراق در عادی سازی روابط با اسرائیل بر غیرقابل قبول بودن کنفرانس اربیل تاکید کرد.

دفتر رسانه ای «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای، نشست برگزار شده در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که دولت عراق مخالفت قاطعانه خود با نشست های غیرقانونی که توسط برخی عشایر مقیم اربیل در اقلیم کردستان برگزار شده و شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده است، اعلام می کند.

در ادامه بیانیه اشاره شده است که دولت عراق تاکید می کند که این نشست ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق برگزار نمی شود اما برخی شخصیت ها سعی دارند این نشست ها را به نام ساکنان آن اعلام کنند درحالی که این مواضع تنها مواضع حاضران در نشست مذکور بوده است.

بیانیه افزوده است که این کنفرانس تلاشی برای به تشویش کشاندن وضعیت عمومی عراق و احیای جنجال فرقه ای نامطلوب در آستانه آمادگی شهرهای عراق برای ورود به انتخاباتی سالم، عادلانه و زودهنگام در انسجام با آرمان های ملت است.

بیانیه دفتر رسانه ای الکاظمی تاکید می کند که مطرح کردن مفهوم عادی سازی روابط از لحاظ قانون اساسی، حقوقی و سیاسی در عراق غیرقابل قبول و مردود است و دولت به صورت واضح موضع تاریخی ثابت و حامیانه از قضیه عادلانه فلسطین و دفاع از حقوق ملت فلسطین و در راس آن حق فلسطین در برپایی کشور مستقل به پایتختی قدس شریف و مخالفت با همه نوع شهرک سازی و تعرض و اشغالگری که اسرائیل در حق ملت برادر فلسطین انجام می دهد را اعلام می کند.

سید «عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق هم پیش از این با انتشار پیامی برگزاری کنفرانس صلح با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

دفتر رسانه ای جریان حکمت ملی عراق در این باره نوشت که حکیم در واکنش به کنفرانس آشتی و عادی سازی که در اربیل برگزار شد، گفته است که کنفرانس ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم.

حکیم تاکید کرد که مساله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مساله عادلانه آنان و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب شده حمایت می‌کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق اظهار کرد که مساله فلسطین چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود، بلکه به مرور زمان در وجدان نسل‌های عرب و مسلمان تحکیم بیشتری می‌یابد.

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق نیز با محکومیت شدید این کنفرانس تاکید کرد که اربیل باید از برگزاری نشست های تروریستی جلوگیری کند.

وی از دولت فدرال عراق خواست که عوامل و بانیان برگزاری این کنفرانس را دستگیر کند.

در همین زمینه چند تن از نمایندگان مجلس عراق هم با محکوم کردن نشست اربیل خواستار پاسخگویی اقلیم کردستان در این زمینه شده اند.

«کریم المحمداوی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: اقدام ‌هایی که برخی برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها انجام می دهند از نظر همه مردم و سیاسیون مردود است.

وی افزود که این گونه برنامه ‌ها از سوی عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی هدایت و اجرا می شود و یقین بدانند هر چقدر هم که تلاش کنند، راه به جایی نخواهند برد.

«عمار طعمه»، رئیس «فراکسیون رویکرد ملی» همدر مجلس عراق نیز با محکومیت شدید این تحرک ها، خواستار بازخواست عوامل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد.

وی تاکید کرد که این گونه اقدام های خائنانه و مجرمانه مغایر با قانون اساسی و اصول شناخته شده و مورد احترام جامعه عراق است.

«جماعت علمای اهل سنت عراق» هم امروز در بیانیه ای برگزاری کنفرانس اربیل را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه این تشکل دینی اهل سنت آمده است که شیخ دکتر«خالد الملا» و همه اعضا و دفاتر آن در استان های عراق برگزاری نشست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم و قاطعانه مخالفت خود را با شرکت برخی اقوام و چهره های مقیم شهر اربیل اعلام می کنند.

بیانیه افزوده که جماعت علمای اهل سنت عراق تاکید می کند که پیشنهاد عادی سازی در همه اشکال آن از نظر قانون اساسی و اصول سیاسی مردود است و موضع ما حمایت از آرمان فلسطین و دفاع از حقوق فلسطینیان و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف و رد هرگونه تجاوزگری است.

موضع اقلیم کردستان عراق

با بالاگرفتن واکنش ها و محکومیت شدید برگزاری کنفرانس آشتی اربیل، مقام های اقلیم کردستان عراق در این باره اظهار نظر کردند.

اربیل اعلام کرد که مباحث طرح شده در این کنفرانس به هیچ وجه موضع دولت اقلیم کردستان عراق نیست.

وزارت داخله اقلیم کردستان در این زمینه با صدور بیانیه ای توضیح داد که این نشست بدون اطلاع و موافقت دولت این منطقه برگزار شده است.

در بیانیه وزارت داخله دولت اقلیم کردستان عراق آمده است که این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وضع بیان کننده دیدگاه اربیل نیست.

دولت اقلیم کردستان عراق تاکید کرده است که موضوع را پیگیری می کند و اقدام های لازم را در زمینه برگزاری این نشست در دستور کار قرار خواهد داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها