رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565811

وعده های خوش نفتی چگونه عملی می شوند؟

ساعت24-وزیر نفت از زمان شروع فعالیت خود درباره صنعت نفت و افزایش فروش وعده هایی را بیان کرده، به تازگی نیز اعلام کرده است که به‌زودی خبرهای خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفت خام و میعانات گازی و تهاتر نفتی اعلام می‌شود، موضوعی که واکنش های متعددی را از سوی کارشناسان به همراه داشته است.

html>

تحریم‌های آمریکا سبب شد ایران از آوریل ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۲۱ از تولید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شود و این موضوع به وارد آمدن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت در زمانی منجر شد که نیازمند تأمین ضروریات کشور از جمله برای مقابله با شیوع کرونا بوده‌ایم و این در حالی است که ایران آمادگی دارد به محض برطرف شدن تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه دولت آمریکا، با افزایش تولید نفت به بالاترین سطح ممکن، در جهت جبران خسارت‌های فراوان صورت گرفته در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا حرکت کند.

در این میان جواد اوجی، وزیر نفت اعلام کرده که به‌زودی خبرهای خوبی در زمینه تنوع قراردادهای نفتی و میعانات گازی و تهاتر نفتی اعلام می‌شود و با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به‌صورت تهاتری در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری از روش‌هایی است که انجام می‌شود.

به گفته وی ایران آماده پذیرایی و استقبال گرم از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز است و سرمایه‌گذاران در قبال اقدام‌های خود می‌توانند نفت و میعانات گازی را به‌صورت تهاتر دریافت کنند. سرمایه گذاران داخلی مانند هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ می توانند برای توسعه میدان‌های گازی کشور ورود کنند و پس از توسعه میدان، گاز طبیعی و میعانات گازی در قبال هزینه سرمایه‌گذاری و سود آن به عنوان خوراک یا سوخت دریافت کنند، در عین حال معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت آماده پذیرش سرمایه گذاران در توسعه میدان‌ها و امضای قرارداد با آنهاست.

توسعه صنعت نفت چقدر نزدیک است؟

در این میان اما کارشناسان در مورد چگونگی تحقق این وعده ها نظرات گونا گونی دارند، مرتضی بهروزی فر - کارشناس ارشد حوزه انرژی، در همین رابطه به ایسنا گفت: تهاتر نفت موضوع جدیدی نیست، قراردادهای بی متقابل نیز همین مفهوم را داشت، اما مساله این است که با وضعیت فعلی و وجود تحریم ها تقریبا امکان جذب سرمایه گذار خارجی بسیاری وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه سرمایه لازم برای سرمایه گذاری در صنعت نفت بسیار بزرگ است، افزود: به طور مثال تامین ۲۲ میلیارد دلار برای صنعت گاز یا ۲۵۰ میلیارد دلاری برای صنعت نفت توسط بخش خصوصی داخلی تقریبا غیر ممکن است، حتی اگر این سرمایه نیز توسط بخش داخلی جذب شود عمده ترین مشکل در توسعه صنعت نفت موضوع تکنولوژی است.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه تا زمانی که نتوانیم سرمایه گذار و پیمانکار خارجی را جذب کنیم کاملا نمی توان روی توسعه صنعت نفت حساب باز کرد، گفت: در حوزه صنعت نفت با دو مشکل مواجه هستیم که باید در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به آن نگاه کرد، موضوع کوتاه مدت بحث فروش نفت است که این موضوع می تواند با تحقق برجام و FATF برطرف شود.

بهروزی فر ادامه داد: ایران دارنده دومین ذخایر گاز و یکی از بزرگترین دارندگان نفت دنیا است اما متناسب با این جایگاه نتوانسته در تولید نفت و گاز آنطور که باید قدم بردارد و عملا نقش چندانی در بازارهای جهانی ندارد لذا تا زمانی که تحریم ها یرداشته نشود، سرمایه گذار خارجی ورود نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید به این موضوع نیز توجه کرد که مشکلات فعلی تنها با فروش نفت حل نمی شود و از این طریق تنها می توانیم مشکلات جاری کشور را برطرف کنیم، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم با فروش نفت بتوانیم صنعت نفت و گاز را توسعه دهیم تصور غلطی است.

می توان به آینده صنعت نفت امیدوار بود

البته در مقابل این صحبت ها برخی از کارشناسان باور دیگری دارند و معتقدند که با اجرای چنین سیاست هایی می توانیم شاهد توسعه صنعت نفت باشیم، در این راستا جهانبخش امینی - کارشناس ارشد حوزه انرژی به ایسنا گفت: خیلی از خبرها را نمی توان رسانه ای کرد چراکه در شرایط تحریم مبادلات نفتی باید بر اساس چارچوب های خاصی باشد، باتوجه به اینکه با برخی از شرکت ها و کشورها تعاملاتی صورت گرفته امکان بهبود شرایط و رفع مشکلات وجود دارد اما مصلحت این است که تمام مسائل خبری نشود.

وی با بیان اینکه باتوجه به شرایط تحریم بسیاری از شرکتها تمایلی به رسانه ای شدن تعامل نیستند چراکه ممکن است در صورت علنی شدن مشکلاتی برای آن ها به وجود آید، اظهار کرد: تبادلات نفتی قطعا می تواند موجب ایجاد تحول در صنعت نفت کشور شود، برخی از صنایع نیازمند زیرساخت و تکنولوژی هستند و با انجام چنین اقداماتی می توانیم ازآن بهره ببریم.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: حتی تعهداتی که برخی وزارتخانه ها در بحث واردات دارند، با تبادل نفت می تواند یک تعادل نسبی در بازار ایجاد کند، قطعا تبادل نفت مشکل گشا خواهد بود و اثرات مثبت آن عاید کشور خواهد شد.

امینی با اشاره به صحبت های وزیر نفت در خصوص ورود سرمایه گذاران داخلی برای توسعه میدان‌های گازی کشور و درنظر گرفتن تسهیلاتی برای آن ها، گفت: قطعا این موضوع موجب افزایش جذب سرمایه گذاران داخلی خواهد شد و سیاست وزیر نفت می تواند موجب ایجاد یک چرخش مالی خوب برای بخش خصوصی شود.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها