رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565855

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

بهره وری اب در بخش کشاورزی باید بهبود یابد

ساعت24-عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: از ۸۵ درصد آب شیرین کشور که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، نزدیک به ۶۵ درصد آن هدر می‌رود و درصد پایینی از آن استفاده بهینه می‌شود.

html>

جلال محمودزاده در نشست ملی مطالبه گران حوزه آب و کشاورزی اظهار کرد: امکاناتی که به بخش کشاورزی داده می‌شود نسبت به بخش صنعت و خدمات کمتر است و سالیانه بیش از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کنیم که از این میزان نزدیک به ۱۵ تا ۲۰٪ بخاطر عدم مدیریت مناسب هدر می‌رود که بسیار رقم بالایی ست.

وی افزود: امسال به شدت از نظر میزان بارندگی دچار مشکل هستیم و کشاورزان زیادی از این حیث آسیب دیدند که سعی داریم با مطرح کردن راهکارهایی در تسهیل رفع مشکلات آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

محمودزاده تصریح کرد: پس قانون بیمه کشاورزی که از مواردی است که دارای مشکلات عدیده است که ما در کمیسیون تخصصی سال‌ها به این موضوع پرداختیم و در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولت به بخش بیمه تزریق می‌کنیم اما اعتبارات کمی است و این موضوع نیاز به سه برابر اعتبارات فعلی می‌باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تصویب اخیر قانون ایجاد شورای قیمت‌گذاری در جهت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: قیمت تضمینی محصولات کشاورزی همیشه پایین بوده و بر اساس واقعیت‌ها جلو نرفته است و ما در سال ۹۷ علی‌رغم اینکه ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید داشتیم خرید ما در حدود ۵ میلیون تومان بود و در این بین ۸ میلیون صرف دام و یا قاچاق شد که دلیل آن هم عدم قیمت‌گذاری واقعی برای آن بود.

جلال محمودزاده افزود: به دلیل دارا بودن برخی مشکلات اداری فرصت حضور در بازارهای جهانی در بخش کشاورزی را از دست داده‌ایم. به عنوان مثال نزدیک به ۵/۶ درصد بازار روسیه از نظر محصولات کشاورزی را دارا هستیم در حالی که کشور ترکیه بیش از ۱۹ درصد محصولاتش به فروش می‌رسد و متأسفانه باید بگوییم که در بازارهای کشورهای همسایه رقم پایینی از صادرات محصولات کشاورزی را داریم.

وی ادامه داد: مشتری خارجی منتظر ما نمی‌ماند که بخواهیم آیا محصولات کشاورزی را صادر کنیم یا خیر. بنابر این در کمیسیون کشاورزی مجلس قانون انتظار را پیشنهاد دادیم که تغییراتی در این باب اعمال شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: هیچ کشوری به اندازه ما درصد هدررفت محصولات کشاورزی اش بالا نیست ۱۵ یا ۲۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی رقم تأسف‌بار است.

جلال محمودزاده در پایان گفت: در بخش آب به سفره‌های زیر زمینی ظلم می‌کنیم و از ۸۵ درصد آب شیرین کشور که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، نزدیک به ۶۵ درصد آن هدر می‌رود و درصد پایینی از آن استفاده بهینه می‌شود. بنابراین با اصلاح شیوه آبیاری، باید به سمت آبیاری زیرزمینی برویم تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها