رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565856

نرخ سیمان از بورس کالا تا مصالح فروشی/کیسه‌ای ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان

ساعت24-بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت سیمان اگرچه در بورس کالا به کیسه‌ای ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان رسیده اما نرخ در مصالح فروشی‌ها برای خرده فروشی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان است.

html>

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همه دستگاه‌های از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای اصلی ترین شعار این دولت که ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است به وزارت خانه اصلی (راه و شهرسازی) کمک کرده و وظیفه وزارت صمت در این میان، افزایش تولید و کاهش قیمت سیمان و میلگرد تعیین شده است.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت نیز بارها بر موضوع حمایت از تولید سالانه یک میلیون مسکن از محل افزایش ظرفیت تولید سیمان و محصولات فولادی خصوصاً میلگرد تأکید کرده است.

در خرداد ماه امسال برخی کارخانه‌های سیمان عرضه محصول خود را در بورس کالا آ غاز کردند که به افزایش ناگهانی قیمت آن منجر شد؛ به خصوص که عرضه سیمان در بورس، از تحت قیمت گذاری سازمان حمایت خارج می‌شد.

از سوی دیگر با آغاز فصل گرما در سال جاری و افزایش میزان مصرف برق، وزارت نیرو اقدام به قطع برق مشترکان صنعتی پر مصرف از جمله سیمانی‌ها و فولادی‌ها کرد که این اتفاق منجر به کاهش تولید سیمان و سپس افزایش بی رویه قیمت آن تا حدود کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان شد؛ این در حالی است که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، آخرین مجوز افزایش نرخ سیمان را تا کیسه‌ای ۲۳ هزار تومان برای تحویل درب کارخانه، صادر کرده بود.

با این حال علی رغم مخالفت وزرای صمت و راه و شهرسازی دولت دوازدهم، به تدریج همه کارخانه‌های سیمانی وارد بورس کالا شده و ملزم به فروش محصول در بورس شدند.

این اقدام اگرچه تا حدودی به کاهش قیمت سیمان و رسیدن به دامنه کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان منجر شد، اما باز هم نتوانست دست دلالان سیمان که گفته می‌شد کمتر از ۲۰ نفر هستند، شود؛ سازمان بورس و اوراق بهادار در دستورالعملی، کلیه عرضه و مصرف کنندگان سیمان (فروشنده و خریدار) را ملزم به دریافت کد بورسی و کد معامله کرد تا مسیر همه خرید و فروش‌ها شفاف شود.

این اقدام سبب شد تا به تدریج نرخ سیمان از اواخر شهریور ماه تا کنون رفته رفته کاهش یافته و حتی به نرخ‌های تعیین شده از سوی سازمان حمایت در اواخر سال گذشته برسد که کیسه‌ای ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده بود.

در معاملات هفته گذشته بورس کالا سیمان تولیدکننده‌های مختلف با درجه کیفیت متفاوت از کیسه‌ای (۵۰ کیلویی) ۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان آغاز و تا ۲۴ هزار ۵۰۰ تومان معامله شد؛ اما بخش عمده محصولات کارخانه‌های سیمان در معاملات هفته جاری بورس کالا در دامنه ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان کشف قیمت شد.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، کرایه حمل و سود خرده فروشی، قیمت کیسه‌های سیمان تا ۳۰ درصد افزایش داشته و در مصالح فروشی‌ها از کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان برای سیمان تیپ ۵ آغاز می‌شود.

یک عضو اتحادیه مصالح فروشان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان تیپ ۲ در فاصله ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان برای خرده فروشی عرضه می‌شود؛ اما در برخی نقاط شهر تهران ممکن است تا حدود کیسه‌ای ۵۰ هزار تومان هم برسد.

به گفته این فروشنده مصالح ساختمانی، در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان تیپ ۲ و محصول با کیفیت برای عمده فروشی و انبوه سازی از ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها