رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565868

پیشرفت فوق‌العاده وینیسیوس زیر نظر کارلتو

ساعت24-ستاره برزیلی رئال مادرید فصل جدید لالیگا را با فرمی باورنکردنی آغاز کرده است.

html>

فرم انفجاری «وینیسیوس جونیور» به ویژه ضربات تمام‌کننده او از ابتدای فصل تاکنون، باعث شده رسانه‌های داخلی اسپانیا او را با «نیمار جونیور»، «تیری آنری» و حتی «کریستیانو رونالدو» مقایسه کنند. با وجود آنکه مبالغه و اغراق عادت همیشگی رسانه‌های اسپانیا به خصوص درباره وینیسیوس بوده اما باید گفت که کیفیت تمام‌کنندگی او روی دو گلی که به لوانته زد، حقیقتاً همه را یاد بهترین مهاجمان انداخت.

تحول بزرگ وینیسیوس بسیاری را در مادرید شگفت‌زده کرد؛ از جمله «خورخه والدانو» که در حین مسابقه رئال و لوانته به عنوان کارشناس تلویزیونی ایفای نقش می‌کرد. او در حالی که از شدت تعجب می‌خندید گفت: «او در عرض یک هفته یاد گرفته چگونه ضربه نهایی را بزند.» این تغییرات در شرایطی رقم خورده که در داخل تیم هم کمی سردرگمی به چشم می‌آمد؛ به خصوص که «کارلو آنچلوتی» فصل جدید را با مثلث هجومی «کریم بنزما»، «گرت بیل» و «ادن آزار» یعنی سه بازیکن باتجربه خود کلید زد.

یکی از منابع نزدیک به رختکن رئال مادرید در پاسخ به سوالی درباره دلیل پیشرفت فوق‌العاده وینیسیوس با لبخندی روی لب می‌گوید: «نمی‌توانم توضیح دهم؛ این یک راز است! حتی خود آنچلوتی هم شگفت‌زده شده. وینیسیوس در دو بازی ابتدای فصل نیمکت‌نشین بود ولی بعضی اوقات بازیکنان باید احساس مهم بودن کنند. مقابل آلاوس او به زمین آمد و روند مسابقه را تغییر داد و سپس دو گل هم به لوانته زد. این به او اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای داده.»

رسانه‌های داخلی اسپانیا می‌گویند آنچلوتی از نزدیک روی نحوه نواختن ضربات نهایی با وینیسیوس کار کرده است. او از ستاره برزیلی خواسته زودتر شوت بزند و زمانی که در محوطه جریمه صاحب توپ می‌شود، کمترین لمس با توپ را از خود به ثبت برساند. البته سرمربی ایتالیایی نسبت به اینکه می‌گویند او کار ویژه‌ای برای تغییر وینیسوس انجام داده واکنش جالبی به تصویر کشید و در پاسخ به راز تحول این ستاره 21 ساله گفت: «از لطف شما ممنونم ولی من جادوگر نیستم!»

یک منبع نزدیک به کارلتو اما نظری متفاوت دارد: «آنچلوتی به وینیسیوس اعتماد به نفس می‌دهد و اینگونه او به پتانسیلش، ایمان آورده است. کارلو می‌دانست که وینی چه کیفیت بالایی دارد و می‌تواند چیزهای زیادی به رئال مادرید اضافه کند ولی از همان ابتدای کار متوجه شد که اعتماد به نفس‌اش پایین است. آنچلوتی در همین زمینه فعالیت نمود تا وینیسیوس باور کند که می‌تواند بازیکن بزرگی برای رئال مادرید باشد.»

وینیسیوس که سابقه گلزنی در ال‌کلاسیکو را هم در کارنامه می‌بیند، فصل گذشته 35 بار برای قوهای سپید اسپانیا در لالیگا به میدان رفت ولی تنها در 8 بازی 90 دقیقه در زمین ماند و در سایر دیدارها جای خود را به یکی از هم‌تیمی‌هایش داد. در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا، گر چه او در جریان برد 3 بر یک مقابل لیورپول موفق به ثبت دبل شد ولی در 12 بازی اروپایی هرگز 90 دقیقه بازی نکرد!

از نظر میزان امید گل، جونیور در 90 دقیقه 0.3 امید به گلزنی خلق کرده که نشان می‌دهد ستاره برزیلی در هر 3 بازی، یک موقعیت گلزنی خوب داشته است. میانگین گلزنی وینیسیوس اما در هر 90 دقیقه 0.2 بوده که معنی آن یک گل در هر 5 مسابقه است که آمار ضعیف به حساب می‌آید.

«زین‌الدین زیدان» و دستیارانش در زمان حضورشان در «سانتیاگو برنابئو» زمان زیادی را با وینیسوس به تمرین پرداختند ولی تمرکز آنها بیشتر روی کارهایی قرار داشت که او باید برای پیشرفت انجام می‌داد، نه کارهایی که واقعاً در آنها تبحر داشت! همچنین یک منبع دیگر می‌گوید: «وینی با زیدان اعتماد به نفس نداشت؛ او یک بازی فیکس بود، بعد کامل روی نیمکت می‌نشست و بازی بعدی به عنوان تعویضی می‌آمد. حالا اما او احساس می‌کند برای تیم بازیکنی با اهمیت است و این چیزی‌ست که تغییر کرده. مردم می‌گویند او در ضربات آخر تمرین کرده ولی قطعاً تغییر ذهنی او بسیار مهم‌تر است.»

وینیسوس فصل گذشته در مقاطعی، آمادگی و توانایی‌های خود را به تصویر کشید و در بعضی مسابقات درخششی خیره‌کننده داشت ولی در دیگر لحظات می‌توان گفت که «رنج» می‌کشید. زمانی که از فلامنگو پا به مادرید گذاشت، در «سانتیاگو برنابئو» مادریسموها دریبل‌های جسورانه‌اش در فصل فاجعه‌بار 19-2018 را تنها نقطه امیدوارکننده فصل می‌دانستند اما قدرت تمام‌کنندگی و تصمیمات نهایی‌اش بیرون و داخل رختکن، باعث سرخوردگی شد! عمومی‌ترین حادثه در اکتبر سال قبل رخ داد؛ جایی که «کریم بنزما» به هم‌تیمی خود «فرلاند مندی» تاکید کرد که به وینیسیوس پاس ندهد چون او موقعیت‌ها را هدر می‌دهد! ویدیوی این گفتگو هم در همه شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت.

وینیسیوس از زمان پیوستن به رئال، همواره حمایت «فلورنتینو پرس» را به همراه داشته و پرداخت مبلغی در حدود 60 میلیون یورو برای جذبش نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. با این حال تمجیدهای بیش از حد باعث شده در زمان ارتکاب اشتباه یا از دست دادن موقعیت‌ها، صدای منتقدان بیشتر بالا برود. البته جونیور در برخورد با رسانه‌ها همیشه صبور بوده و نشان داده به موفقیتش در بلند مدت اطمینان دارد. او فصل گذشته و زمانی که آمار گلزنی‌هایش پایین بود، گفت: «می‌دانم که می‌توانم یکی از بهترین‌های جهان شوم.» او هم‌چنین به وضوح نشان داده که از ارتباط با هواداران در جریان بازی لذت می‌برد. پرش به سمت جایگاه هواداران پس از گلزنی مقابل سلتا هر چند کمی مورد انتقاد قرار گرفت اما احساس واقعی و درونی‌اش از بازگشت هواداران پس از 18 ماه را به تصویر کشید.

او تازه پا به 21 سالگی گذاشته ولی بیش از یک‌صد بازی برای رئال مادرید انجام داده؛ آماری که کمتر بازیکنی می‌تواند در طول دوران حرفه‌ای خود به آن دست یابد. او در این فصل 563 دقیقه در لالیگا توپ زده و 5 گل هم به ثمر رسانده است. از زمان پیوستن او به رئال، هیچوقت آمارش تا این اندازه چشم‌نواز نبوده.

پیشرفت وینیسیوس تحت راهنمایی‌های آنچلوتی را هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند کتمان نماید اما برای اینکه بخواهیم درباره مقایسه با آنری یا بردن توپ طلا صحبت کنیم، هنوز زود است.

نویسنده: مارک کری

مترجم: سپهر ستاری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها