رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565945

30 سال پرسپولیس- الهلال؛

از چیپ جادویی علی کریمی تا نقش متفاوت عابدزاده!

ساعت24-با مرور سه دهه قبل پرسپولیس در آسیا، اتفاقات مهمیرقم خورده است.

html>

سه دهه قبل پرسپولیس برای کسب اولین جام آسیایی خود از سد الهلال گذشت و به قهرمانی جام در جام دست یافت. حالا و بعد از سه دهه تقدیر دوباره به شکلی رقم خورده که این تیم برای فتح اولین لیگ قهرمانان آسیا باید از سد این تیم عربستانی عبور کند.
در این سال ها بارها شاهد لحظاتی خاطره انگیز و تماشایی از نبرد دو تیم پرسپولیس و الهلال بوده و در ادامه 10 تصویر فراموش نشدنی از این دیدار را مرور خواهیم کرد؛
قیچی نصفه فرشاد؛ مهم ترین گل زندگی مجتبی


بعد از تساوی خوب بدون گل در ریاض در روز بازگشت حمید درخشان بعد از پنج سال به ترکیب پرسپولیس، جدال برای صعود به فینال جام در جام آسیا به تهران کشیده شد. در شب گرم اواسط مرداد سال 70، پرسپولیس پرستاره علی پروین با غلبه بر غول آبی پوش آسیا برای اولین بار در تاریخ راهی یک فینال آسیایی شد.
سامی الجابر، مهاجم سرشناس الهلال در نیمه اول با متوقف کردن حسین عبدی اخراج شد تا شرایط برای رسیدن پرسپولیس به فینال هموارتر شود. در دقیقه 63 قیچی نافرجام فرشاد پیوس در سمت چپ محوطه در آن سو به مجتبی کرمانی مقام رسید و ستاره تندخوی قرمزپوشان با ضربه ای والی و دیدنی کار حریف را تمام کرد.

شاید همان شب سند قهرمانی پرسپولیس در جام در جام تضمین شد و البته ممدحسن در فینال و با ایستگاهی دیدنی خود کار المحرق را تمام کرد. یک سال بعد از باز هم تیم علی پروین به فینال رسید و این بار نیسان ژاپن اجازه دبل را از پرسپولیس گرفت.
فرار فوق العاده مهدوی کیا؛ ادامه درخشش برابر الهلال


در اواخر سال 76 این دو تیم در مرحله گروهی جام باشگاه های آسیا و در بیروت به مصاف هم رفتند. پرسپولیس با در اختیار داشتن بازیکنانی چون علی لطیفی و داریوش یزدانی به عنوان یار کمکی در نهایت در آن دیدار با فرار تند و تیز و تماشایی مهدی مهدوی کیا از سمت راست و ضربه ای دیدنی به طاق دروازه موفق به کسب پیروزی برابر الهلال شد. جالب اینجاست یحیی گل محمدی، سرمربی فعلی پرسپولیس روی آن گل تاثیرگذار بوده و پاس قبل از فرار مهدی را ارسال کرد.
پرسپولیس که به علت کناره گیری از لیگ و قرار نداشتن در شرایط مسابقه اوضاع چندان خوبی نداشت، در نهایت دوباره در نیمه نهایی مغلوب شده و این بار شکست در نوروز 77 برابر دالیان، یک بار دیگر پای فینال با تابلوی ایست مواجه شد.

سوپرگل رضا مالدینی؛ فاجعه در هنگ کنگ

هم پرسپولیس و هم الهلال در مرحله نیمه نهایی آن سال به ترتیب مقابل دالیان و پوهانگ مغلوب شدند تا دو تیم شرق فینالیست شده و دو نماینده غرب دیدار رده بندی را برگزار کنند. قرمزپوشان مستاصل از شکست دوباره در نیمه نهایی، بازی سوم چهارمی را با سوپرگل فوق العاده رضا شاهرودی با نواختن ضربه ای تماشایی از پشت محوطه الهلال در دقایق ابتدایی آغاز کردند.

جالب اینجاست در روزی که احمدرضا عابدزاده در ترکیب غایب بود، محمد خاکپور به عنوان یار کمکی بازوبند را به بازو بسته بود. البته خاکپور در اوایل دهه 70 یک سال سابقه بازی کردن در پرسپولیس را داشت. در روزی که نیما نکیسا نیز اصلا شرایط خوبی نداشت، در ادامه چهار بار دروازه قرمزپوشان باز شد و تیم مت کوویچ با قبول شکست سنگین به رتبه چهارم رضایت داد تا چند ماه دوران بازگشت دوباره علی پروین به پرسپولیس آغاز شود.

دفاع اتوبوسی تیم علی پروین؛ فرار از جهنم ریاض


در اواخر بهمن سال 78، تیم علی پروین بعد از قبول تساوی برابر پلیس عراق و برتری مقابل ایرتیش با گل دقایق پایانی مهدی هاشمی نسب، برای صعود به نیمه نهایی به کسب حداقل یک امتیاز در ریاض برابر الهلال نیاز داشت. تیم آبی پوش عربستانی اما با کسب دو پیروزی از دو دیدار ابتدایی صعود خود به جمع چهار تیم پایانی را قطعی کرده بود.
در روز درخشان عابدزاده و بازگشت علی کریمی بعد از یک سال محرومیت، شاید پرسپولیس حتی یک هجوم خطرناک هم روی دروازه الهلال نداشت و با دفاعی 11 نفره و اتوبوسی، در نهایت الهلال را در خانه اش متوقف کرده و راهی نیمه نهایی شد. اما در ادامه هملن سرنوشت همیشگی تکرار شد و شکست برابر جوبیلو و برتری مقابل سامسونگ به رتبه سوم تورنمنت رضایت داد تا باز هم رویای قهرمانی به تعویق افتد.

جادوی کریمی- دبل انصاریان- سوپر گل حامد

دو تساوی بدون گل متوالی در تهران برابر الاتحاد و ایرتیش، باز هم سرنوشت صعود پرسپولیس به نیمه نهایی را به الهلال رقم زد، اما این تیم علی پروین به سه امتیاز نیاز داشت. یوسف الثنیان، هافبک باتجربه عربستانی در همان دقایق ابتدایی دروازه پرسپولیس را باز کرد (عابدزاده گلی مشابه گل عربستان در مقدماتی 98 در تهران و همان دروازه را دریافت کرد.
اما در همان اواخر نیمه اول بود که پاس تماشایی حمید استیلی را علی کریمی در پیش چشم مالک اتلتیکومادرید تبدیل به گل کرده و کار را به تساوی کشاند. در اواسط نیمه دوم پرسپولیس صاحب یک ضربه پنالتی شد و علی انصاریان به جای رهبری فرد، یک بار نه که دو بار محمد الدعایه را مغلوب کرد تا چشم محمود خوردبین روی نیمکت خیس شود. در ادامه نیز شوت مهارنشدنی حامد کاویانپور و به ثمر رسیدن یکی از زیباترین گل های آسیایی تاریخ پرسپولیس.
عابدزاده در نقش متفاوت؛ یکی جلوی بهروز را بگیرد



اما در دقایق پایانی همان دیدار اتفاق عجیبی رخ داد. خطای شدید و شاید ناجوانمردانه بازیکنان الهلال روی حمید استیلی و خونین و مالین شدن صورت این هافبک جنگنده باعث برز درگیری شدید در وسط میدان شد. بهروز رهبری فرد که بدجور بابت این خطا شاکی شده بود، کنترل خود را از دست داد و با عصبانیت وارد معرکه شد.
جالب اینجاست رهبری فرد در همان مقطع و در لیگ بابت درگیری در دربی 9 دی 79 محروم بود. اما عابدزاده که برخی مواقع خودش در متن درگیری ها قرار داشت، دوان دوان خودش را به این صحنه رسانده و اجازه بالا گرفتن دعوا را نداد. به هر حال روزهای پایانی دوران ورزشی بود و فصل عبرت گرفتن از گذشته.
علی کریمی بی رحم؛ چیپ فراموش نشدنی در ریاض
نتایج ضعیف پرسپولیسس باعث شد تقابل بعدی دو تیم 10 سال بعد و در ریاض شکل بگیرد. پرسپولیس تحت هدایت مصطفی دنیزلی با ناهمگون ترین ترکیب ممکن برای این دیدار دشوار راهی عربستان شد و البته بر خلاف انتظار خیلی زود هم به گل اول مسابقه دست یافت.
قرمزپوشان صاحب یک ضربه پنالتی شدند و علی کریمی با آرامشی مثال زدنی پشت توپ قرار گرفت. چیپ زدن در مقابل چشم آن فضای ملتهب استادیوم های عربستان هرگز کار آسانی نیست، اما جادوگر با اعتماد به نفس بالای خود این کار را انجام داده و تیمش را پیش انداخت. در ادامه دروازه پرسپولیس یک بار باز شد و قرمزپوشان با یک امتیاز ارزشمند راهی تهران شدند. البته اخبار زیادی در مورد درگیری کریمی و دنیزلی در آن دیدار نیز منتشر شد.

تیم ناکام دنیزلی؛ فرار از تحقیر با درخشش آسمیر



اما الهلال که در دیدار رفت شرایط چندان خوبی نداشت، با آمادگی هر چه تمام تر در تهران حاضر شده و در نهایت با تک گل نیمه دوم یوسف العربی در موقعیتی تک به تک به برتری دست یافت. پرسپولیس در آن مقطع در بدترین شرایط ممکن قرار داشته و سومین شکست متوالی در آسیا و لیگ را قبول می کرد.
به جز 10 دقیقه ابتدایی و خلق یکی دو موقعیت، پرسپولیس در تمام طول مسابقه تحت تاثیر نمایش درخشان حریف بود و اگر آسمیر آودوکیچ درون دروازه قرار نداشت، احتمالا شکست سنگینی را در آزادی پذیرا می شد. به هر حال در نهایت بازی با یک گل به سود الهلال تمام شد تا اولین شکست تاریخ پرسپولیس برابر نمایندگان عربستانی در تهران رقم بخورد.
امیدواری در تهران؛ ظهور جواهری به نام مهدی طارمی
در روزهای ابتدایی حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس و البته درخشش طارمی، قرمزپوشان در روز شلوغ استادیوم آزادی در یک هشتم لیگ قهرمانان پذیرای الهلال بودند. دو تیم در طول 90 دقیقه نمایش ضعیفی داشته و معدود موقعیت های خوبی روی دروازه یکدیگر ایجاد کردند. اما در شرایطی که به نظر می رسید همه چیز به بازی برگشت کشیده شده، پرسپولیس با تیزهوشی مهدی طارمی و گل به خودی عجیب الهلال در اوقات اضافی به برتری شیرینی دست یافت.
مهدی طارمی که این روزها در لیگ قهرمانان اروپا و تیم ملی غوغا می کند، یک ماه قبل با پنالتی چیپ و خاطره انگیز خود زمینه شکست النصر را فراهم کرده و اینجا نیز موجب باخت الهلال شد تا حسابی خودش را برای ما عزیز کند. البته شکست 0-3 در دیدار برگشت پروژه درخشش تیم برانکو در آسیا را به تعوق انداخت.
محرومیت مهدی طارمی؛ پایان رویای آسیایی

بعد از برتری دراماتیک برابر الاهلی، همه چیز آماده صعود تیم پزستاره برانکو به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. اما محرومیت غیرمنتظره مهدی طارمی پیش از دیدار رفت و البته محرومیت عناصر دفاعی پرسپولیس، باعث درخشش عمر خربین و برتری 0-4 الهلال در دیدار رفت شد.
در مسابقه برگشت نیز علیرغم شروع خوب و گلزنی گادوین منشا در دقایق ابتدایی، اشتباهات داوری اجازه بازگشت پرسپولیس را نداد تا در نهایت تیم برانکو با قبول شکست 2-6 در دو دیدار، یک سال دیگر منتظر رسیدن به فینال لیگ قهرمانان باقی بماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها