رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566149

تحقق وعده دولت در کاهش قیمت چند محصول لبنی/ انتظار مردم برای کاهش نرخ لبنیات پرتقاضا

ساعت24-پس از دستور رئیس‌جمهور برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار، در گام نخست بازار لبنیات که در یک سال گذشته با نوسان زیادی همراه بود، تا حدودی از تب و تاب افتاد و قیمت سه محصول لبنی 10 درصد کاهش یافت.

html>

رئیس جمهور در 11 مهر امسال در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وزرای وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت‌ها و کنترل بازار در حوزه کالاهای اساسی و ارزاق عمومی دستور داد.

دستور رئیس‌جمهور پس از آن صادر شد که قیمت برخی محصولات اساسی از جمله لبنیات،‌ مرغ و تخم مرغ و حتی گوشت در یک سال گذشته مثل اسب سرکش، کنترل از دست داده بود و بی‌محابا به پیش می‌تاخت.

تنها قیمت لبنیات در یک سال گذشته 76 درصد افزایش یافته بود بلکه روز به روز حجم آن هم در سبد خانوارها کمتر می‌شد، لبنیات به عنوان یک محصول ضروری برای سلامتی است که پزشکان به استفاده از آن به عنوان عامل پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها تاکید می‌کنند. در عین حال سرانه مصرف این محصول در کشور نصف میانگین جهانی است، میانگین مصرف لبنیات در کشورها 160 کیلوگرم است و در برخی کشورها به 350 تا 600 کیلوگرم در سال هم می‌رسد، اما در کشور ما 80 لیتر گفته می‌شود و برخی کارشناسان هم حتی به این رقم با شک و تردید نگاه کرده و آن را 55 لیتر هم بیان می‌کنند.

به هر حال در پی دستور رئیس جمهور برای کنترل بازار، وزیر جهاد کشاورزی در گام نخست اعلام کرد: «‌با همکاری شرکت‌های لبنی و توافق آنها قیمت سه محصول لبنی پنیر 400 گرمی ساده، ماست دبه‌ای 2500 گرمی و شیر نایلونی 900 گرمی از هفته جاری 10 درصد کاهش می‌یابد».‌

وزیر جهاد کشاورزی این را هم گفت که این کاهش قیمت توافقی است و دستوری به انجمن های لبنی در این زمینه داده نشده است، شاید صحبت های وی برای تفکیک توافقی و دستوری بودن قیمت به این دلیل است که پیش از این در مصاحبه و صحبت های خود بارها مخالفت خود را با دستوری بودن قیمت بازار بیان کرده بود.

* ابلاغ قیمت جدید سه محصول لبنی

پس از آن انجمن صنایع لبنی هم که در حقیقت هدایت و کنترل کارخانه های لبنی را به عهده دارد کاهش قیمت ها را تایید کرده و قیمت های جدید را ابلاغ کرد.

تحقق وعده دولت در کاهش قیمت چند محصول لبنی/ انتظار مردم برای کاهش نرخ لبنیات پرتقاضا


پس از این ابلاغ قیمت‌های این سه محصول، مردم با خبرگزاری تماس گرفته و بیان می کردند که کاهش قیمتی در بازار اتفاق نیفتاده است اما مسئولان همواره تأکید داشتند که قیمت ها اعمال شده و برای اینکه نرخ‌های جدید پشت ویترین مغازه‌ها بیاید، یک هفته ای طول خواهد کشید.

خبرنگار فارس پس از یک هفته از ابلاغ قیمت‌ها برای بررسی قیمت‌ها، سری به بازار زد تا وضعیت قیمت‌ها را بررسی کند و معلوم شود که آیا قول‌های داده شده برای کاهش قیمت عملی شده است یا خیر.

* قیمت های جدید سه محصول لبنی اعمال شد

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید سه قلم کالای گفته شده روی کالاها حک شده و در مغازه‌ها موجود است.

بررسی از چندین مغازه و فروشگاه‌های مختلف در این منطقه حاکی از آن است که قیمت هر بسته پنیر 400 گرمی ساده حدود 2 هزار تومان کاهش یافته و از رقم 24 هزار تومان قبل به 22 هزار تومان رسیده است، همچنین هر بسته ماست دبه‌ای 2500 گرمی نیز حدود 2500 تومان نسبت به هفته قبل کاهش قیمت نشان می‌دهد، شیر نایلونی 900 گرمی که پیش از این 8 هزار تومان به فروش می‌رفت اکنون 6600 تومان قیمت خورده است.

* دلیل وجود دو نرخ لبنیات در بازار

بررسی میدانی‌ نشان می‌دهد در مغازه‌ها قیمت‌های قدیم که هنوز افزایش نیافته نیز وجود دارد و فروشندگان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا قیمت جدید باوجود اعلام کاهش 10 درصدی، عرضه نمی‌شود، اعلام کردند اینها مربوط به خرید گذشته است و خریدهای جدید قیمت‌های جدید خواهند داشت، وجود دو نرخ در بازار مردم را سردر گم کرده است.

حسین دماوندی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره می‌گوید: فرایند تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده زمان‌بر است و خریدهای جدیدی که مغازه‌داران می‌آورند، قطعا با قیمت جدید خواهد بود و به این دلیل است که دو نرخ در بازار دیده می‌شود.

* مردم: سه محصول لبنی که اخیرا کاهش قیمت‌داشته‌اند پرتقاضا نیستند

بنابراین گزارش با این حال مردم همچنان از بالا بودن قیمت‌ لبنیات گلایه دارند، آنها می‌گویند این کاهش قیمت در حدی نیست که بتواند حجم محصول لبنی در سبد خانوارها را افزایش دهد.

علی عزیزی، یکی از خریداران در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: افزایش قیمت حداقل در یک سال گذشته بسیار زیاد بوده و دولت 20 هزار تومان روی یک قلم کالا افزایش داده و اکنون 2 هزار تومان قیمت را کاهش داده و این کافی نیست، واقعیت این است که مردم با این میزان درآمد توان خرید محصولات گران را ندارند و سبد خانوارها از محصولات اساسی مانند لبنیات، مرغ و گوشت خالی شده و دولت باید فکری کند.

همچنین یک خانم میانسال که در حال خرید از فروشگاه است، در پاسخ به سؤالی کاهش قیمت‌ لبنیات برای مصرف‌کننده مؤثر بوده است؟ می‌گوید: کاهش قیمتی که در سه محصول لبنی اعمال شد، جزو کالاهای پرتقاضا نیست، بسیاری از مردم اقبالی به شیر نایلونی ندارند، این شیرها درصد چربی کمتر از یک و نیم دارند و خانواده‌ها از نظر کیفیت مفید نمی‌دانند.

به گزارش فارس، اعتراض به پرتقاضا نبودن سه محصول لبنی که اخیرا قیمت‌شان کاهش یافته در حالی مطرح می‌شود که مشاور وزیر جهاد کشاورزی معتقد است این سه قلم حدود 20 درصد سبد لبنیات خانواده‌های کم‌درآمد را شامل می‌شود.

* درصد افزایش قیمت محصولات لبنی نسبت به شهریور 99

به گزارش خبرنگار فارس، قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته افزایش‌های زیادی داشت و رشد 70 تا 80 درصدی را ثبت کرده است. بررسی افزایش قیمت‌ها در یک سال گذشته به این شرح است:

محصول قیمت
(شهریور99)
قیمت
(شهریور 1400)
افزایش قیمت
(درصد)
شیر (یک لیتر) 7700 13000 69
شیر خشک (450 گرم) 31000 40000 30
خامه (200 گرم) 8000 14000 70
ماست (یک کیلوگرم) 9800 17000 76
دوغ (یک و نیم لیتر) 8300 13000 61
پنیر (500 گرم) 14000 23000 68
کره (صد گرم) 5400 11300 108

به هر حال، اقدام جدی از سوی رئیس جمهور و دولت سیزدهم برای کنترل قیمت‌ها آغاز شده است، طلیعه این کنترل قیمت را ابتدا در بازار محصولات لبنی شاهد بودیم، اما مردم انتظار دارند که در سایر محصولات به ویژه کالاهای اساسی هم وجود داشته باشد و طوری باشد که هزینه‌ها با دخل و خرج آنها برابری کند.

به گزارش فارس مخاطبان این رسانه در بخش «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عناوین «حذف لبنیات از سفره مردم با گرانی مجدد قیمت شیر»،«مقصر گرانی شیر و لبنیات کیست؟» و «لزوم نظارت بر افزایش چند باره قیمت لبنیات»، درخواست پیگیری در این‌باره داشته‌اند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها