رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566171

احتمال افزایش ۱۰۰درصدی قیمت روغن

ساعت24- دبیر انجمن روغن نباتی ایران خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

html>

دبیر انجمن روغن نباتی ایران خاطر نشان کرد: تردیدی نیست که با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

داریوش محمودی در گفت‌و گو با ما درباره پیامدهای حذف یارانه 4200 تومانی بر کالاهای اساسی و تاثیر آن بر قیمت روغن نباتی، گفت: دولت پیشین با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان برای واردات کالاهای اساسی از جمله روغن، ارز ترجیحی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه افراد خاصی توانستند از این ارز استفاده ‌کنند، افزود: در عمل این یارانه به‌دست مصرف‌کننده واقعی نرسید. فساد و رانت ایجاد شده حاصل از ارز چند نرخی در نهایت تعادل بازار را برهم زد از این‌رو برای بازگشت آرامش به بازار نیازمند تک نرخی کردن ارز هستیم.

به گفته محمودی، تردیدی نیست که با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن 100 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه ارز 4200 تومانی محل سوءاستفاده قرار گرفت، خاطر نشان کرد: حذف این ارز امکان واردات برای تاجران بیشتری را فراهم خواهد کرد و کارخانه‌داران بدون واسطه می‌توانند اقدام به واردات کنند و دیگر گرفتار تشریفات تخصیص ارز نخواهند شد.

محمودی با اشاره به اقدامات انجمن روغن نباتی برای حذف ارز 4200 تومانی، افزود: سال گذشته برای رییس جمهور پیشین تاثیرات ارز ترجیحی بر بازار روغن، را در یک گزارش جامع و کامل تشریح کردیم اما متاسفانه در آن برهه زمانی قدرت تصمیم گیری برای حذف ارز دولتی فراهم نبود.

وی با اشاره به تجربه کمبود روغن در کشور، خاطر نشان کرد: مردم برای تامین نیاز خود حاضر به خرید روغن گران بودند اگر گران شود باز هم مردم می‌خرند.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: دولت برای حمایت از طبقه ضعیف جامعه بن خرید کالای اساسی در نظر بگیرد تا مردم بتواند از طریق این بن‌ها مابه التفاوت قیمت کالاها را پرداخت کنند. اعطای یارانه در همه جای دنیا از سوی دولت مرسوم و متداول است در کشورهای پیشرفته دنیا دولت هزینه درمان را متقبل می‌شود اما از سوی دیگر هزینه پزشک و دارو آزاد است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از نیاز ما در بخش روغن در کشور تهیه و تامین می‌شود، تصریح کرد: توان تولید ما در بخش روغن خام کمتر از 10 درصد است و برای تامین این نیاز ملزم به واردات هستیم.

به گفته دبیر انجمن روغن نباتی ایران، روغن پالم از مالزی، روغن آفتابگردان از اوکراین و روسیه و روغن سویا از کشورهای آمریکای جنوبی وارد می‌شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به میزان مصرف سالیانه روغن در کشور، تصریح کرد: یک میلیون و 400 هزار تن روغن در سال مصرف می‌کنیم که از این میزان یک میلیون و 200 هزار تن وارد می‌شود.

محمودی با اشاره به لزوم واردات دانه روغنی به‌صورت آزاد، گفت: ما واردکننده دانه روغنی و روغن خام هستیم. کنجاله دانه روغنی بعد از استحصال قابلیت استفاده برای دام را دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها