رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566178

اعتراضات گسترده در عراق به نتایج انتخابات

ساعت24- بغداد، پایتخت عراق و بصره در جنوب این کشور از ساعتی پیش شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر این کشور است.

html>

بغداد، پایتخت عراق و بصره در جنوب این کشور از ساعتی پیش شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر این کشور است.

به گزارش السومریه نیوز، جمعی از تظاهرات کنندگان با مسدود کردن مسیر بغداد به بابل در جنوب عراق از سمت المحمودیه خواستار شمارش دستی مجدد آرای انتخابات شدند.

جمع دیگری از معترضان هم با آتش زدن لاستیک و ایجاد موانع، مسیر بغداد به صلاح الدین را مسدود کردند.

در شهر بصره نیز، معترضان به نتایج انتخابات در میدان سعد این شهر و چند خیابان دیگر تجمع کرده و خواستار بازشماری آرا شدند.

اعتراضات گسترده در عراق در اعتراض به نتایج انتخابات

میدان عدن بغداد نیز شاهد تجمع معترضان به نتایج انتخابات است. جاده الحسینیه در مسیر اتوبان کرکوک-بغداد در شمال شرق پایتخت هم با تجمع معترضانی مسدود شده که شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند.

از سوی دیگر «محمد البلداوی» عضو ائتلاف شیعی «الفتح» به رهبری «هادی العامری» روز یکشنبه گفت طرف هایی بیگانه چهره انتخابات پارلمانی عراق را مخدوش کردند.

البلداوی در اظهاراتی تلویزیونی گفت: ایادی آمریکا، انگلیس، فرانسه و امارات در مخدوش کردن انتخابات عراق نقش داشتند و از جمله تخلفاتی که در روز رای گیری وجود داشت هزینه شدن پول های سیاسی و استفاده از منابع و مناصب دولتی از سوی نامزدها بدون اینکه با مخالفتی از سوی دولت روبه رو باشند یا تدابیری از سوی کمیساریای انتخابات برای مقابله با آن اتخاذ شود.

او افزود: ما از نتایج انتخابات شوکه شده ایم و شورای کمیساریای انتخابات هم به نتایج متقاعد نشده است از همین رو از کمیساریا می خواهیم آرا را مجددا به طور کامل شمارش دستی کنند.

عضو ائتلاف الفتح گفت: کمیساریای انتخابات می‌توانست صندوق‌های مشکوک به نتایج آن را مجددا بازرسی کند تا اعتبار کار خود را نشان دهد؛ اما به درخواست‌های جدید رسیدگی نکرد و و تخلفات عمده‌ای در مراکزانتخاباتی در منطقه کردستان عراق روی داده است.

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» که شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است، نیز امروز تاکید کرد که ایادی بیگانگان نتیجه انتخابات را ملعبه خود قرار دادند و این درحالی بود که دولت مصطفی الکاظمی نیز بر این روند اشراف داشت و باعث شد تا کمیساریای عالی انتخابات نتواند در مقابل دولت‌های خارجی بایستد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اواخر شب گذشته در یک کنفرانس خبری، آخرین نتایج شمارش آراء را اعلام کرد. طبق اعلام این نهاد، عمده آراء به گروه‌های سیاسی ذیل تعلق گرفته است.

جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»: ۷۳ کرسی

ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی»: ۳۷ کرسی

ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی»: ۳۴ کرسی

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»: ۳۲ کرسی

حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی: ۱۷ کرسی

ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر»: ۱۲ کرسی

ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری»: ۱۷ کرسی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها