رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566193

قول قالیباف؛ قصد مسدودسازی اینستاگرام را نداریم

ساعت24- رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تاکید کرد: جلسات کمیسیون مشترک علنی است و تمامی مباحث اطلاع رسانی و از مجوعه خانه ملت و رسانه ها منعکس می شود.

html>

رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تاکید کرد: جلسات کمیسیون مشترک علنی است و تمامی مباحث اطلاع رسانی و از مجوعه خانه ملت و رسانه ها منعکس می شود.

محمد باقر قالیباف ضمن حضور در جلسه امروز کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران فضای مجازی عنوان کرد: تقدیر و تشکر دارم از نمایندگان و دست اندرکاران کمیسیون فرهنگی و کمیسیون صنایع و عزیزان در معاونت قوانین مجلس که زحمت کشیدند تا امروز شاهد تشکیل جلسه کمیسیون مشترک برای یک امر مهم و تاثیرگزار باشیم.

وی افزود: امروز بحث مربوط به فضای مجازی واقعیت مهمی است، امروزه این فضا، فضای واقعی و حقیقی می باشد که زندگی مردم را در ابعاد مختلف و در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است؛ به گونه ای که شاکله اصلی زندگی مردم وارد حوزه فضای مجازی شده و همه ما باید نسبت به این مهم دقت و توجه لازم را داشته باشیم و به عنوان نماینده مردم این فضا را برای یک زندگی مناسب تر و امن فراهم کنیم.

قالیباف بیان کرد: امروزه در همین حوزه آموزش در شرایط کرونایی از سطح مهدکودک تا تحصیلات تکمیلی در حوزه های دیگر همچون کسب و کار شاهد اهمیت این فضا هستیم، دقت ما در قانونگذاری در این حوزه دارای اهمیت است؛ جوانان و نوجوانان با سلایق مختلف در این فضا فعالیت می کنند، از نوجوانی که موسیقی کره ای در این فضا دنبال می کند تا جوانی که در پی آموزش قرآن و مراسم های مذهبی در این فضا می باشد که در قانون گذاری باید به آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در قانون اساسی ما در اصل ۸۵ وجود دارد، در اصل ۸۵ فرصتی فراهم شده است تا موضوعات مهمی که کار تخصصی تر، عمیق تر، دقیق تر، زمانبرتر و موثرتر از صحن مجلس نیاز دارد اینگونه در کمیسیون متشرک بررسی شوند، متاسفانه در فضایی که جریانات خاصی در داخل و خارج ایجاد کردند برخی گفتند نمایندگان قصد دارند در پشت درهای بسته قانون گذاری کنند، مگر قانون گذاری در پشت درهای بسته می شود؟ البته قانون اساسی به صحن مجلس اجازه داده است جلسه غیر علنی هم داشته باشد.

رییس مجلس اشاره کرد: نمایندگان حاضر در این جلسه از کمیسیون های مختلف همگی در ابعاد مختلف در حوزه های، صنایع، فرهنگی، اجتماعی و همه مجموعه ها متخصصین این حوزه هستند، امیدواریم در کمیسیون مشترک این قانون با دقت و توجه دنبال شود، اطلاع رسانی ها و جلسات کمیسیون مشترک علنی می باشد و مباحث از مجموعه خانه ملت و رسانه ها منعکس می شود.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون مشترک با طمأنینه وقت لازم را بگذارند؛ از همه ذی‌نفعان این حوزه اعم از فعالین این حوزه، صاحب‌نظران، متخصصین، کارشناسان دعوت کنند و شنوای دغدغه آنها باشند، چراکه این طرح، طرح حمایت از حقوق کاربران می‌باشد، بخش عمده از این افرادی که دغدغه هایی مطرح می کردند، با محتوای این طرح از نزدیک آشنا نیستند؛ چرا که گاها موضوعاتی مطرح کردند که در طرح وجود ندارد، طرح را مشاهده کنند و نظرات خود را بگویند، پس این افراد شاخص و ذی‌نفعان مورد توجه باشند.

قالیباف ادامه داد: مشاهده کنید یک کارخانه کوچک یا یک انباری در یک نقطه دور دست یا نزدیک می تواند مورد وثیقه بانکی باشد و اعتباری اخذ کند، ولی این اعتبارات معنوی در فضای مجازی که شکل می گیرد در بحث رونق اقتصادی مورد توجه نمی باشد، در حوزه های مختلف همچون بهداشت و مواد غذایی بخش عمده ای در حال فعالیت در این فضا هستند؛ در خیلی از حوزه ها پا به پای فضای مجازی نبودیم و ضعف داشتیم؛ همانگونه که باید هم در جرم انگاری ها هم در بخش تولید ثروت و رونق اشتغال باید به این فضا توجه کنیم.

وی ادامه داد: قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس باید رعایت شود، به هر شکل قوانین نباید به گونه ای تصویب شوند که موجب تداخل در امور قوا شوند، باید تلاش کنیم بحث را با کمترین ایراد شورای نگهبان دنبال کنیم، البته اینگونه هم نیست که در بحث تقنین عجله داشته باشیم، از سوی دیگر در این طرح توجه کنیم که چارچوب در فضای مجازی مرتبا در حال تغییر است، قانون گذار باید ساختارهای مناسب را در قانون فراهم کند تا با تغییراتی که پیش می آید بتوانیم همگام باشیم و اگر ضرورت هم داشت که قانون اصلاح شود، اصلاح بشود.

قالیباف ادامه داد: از ویژگی های اصل ۸۵ این است که قانونی که در این مسیر تصویب می شود و مسیر خودش را طی کند موقت بوده، صحن مجلس تصمیم می گیرد که ۳ تا ۷ سال موقتا اجرا شود و دائمی بودن آن در صحن مجلس تصویب می شود.

وی همچنین بیان کرد: امیدوارم در بررسی‌های این کمیسیون مشترک به بخش دولت الکترونیک، تحول بحث دیجیتال و مدیریت بر ترافیک شبکه توجه لازم انجام شود، رسانه ها نیز توجه کنند که اطلاعات لازم در خصوص این طرح و جلسه کمیسیون منتشر می‌شود و بخش‌هایی از آن توسط صدا و سیما مستقیم پخش می شود و سخنگو مرتبا مباحث را اطلاع رسانی می کند، افراد تحت فضاسازی گروه های خاص و فشارهای خارج از کشور که گفته می‌شوند قرار است پلتفرم‌ها بسته شود قرار نگیرند،

خیر قرار است صرفا خلاء قانون گذاری در این حوزه رفع شود، فضاسازی هایی بود که می‌گفتند برای مثال قراراست اینستاگرام بسته شود، خیر، بخش عمده‌ای از زندگی مردم در فضای اینستاگرام دنبال می‌شود، اما قانونگذاری لازم هم مورد توجه است که در این کمیسیون انجام خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها