رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566232

توضیحات نماینده مجلس هشتم درباره مصوبه محرمانه شدن اموال مسوولان/ قالیباف درست می گوید اما.....

ساعت24-یک نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند تصویب طرح اعلام اموال مسئولان در مجلس هشتم، گفت: قالیباف درست می گوید که این طرح در مجلس هشتم تصویب شد اما در آن طرح قید «محرمانه بودن» اموال مسئولان وجود نداشت.

html>

محسن کوهکن ، درباره اظهارات رئیس مجلس در خصوص تصویب طرح محرمانه بودن اموال مسئولان در مجلس هشتم، اظهار کرد: طرح نمایندگان مجلس هشتم تا جایی که ذهنم یاری می کند در کمیسیون حقوقی بررسی شد و خیلی تغییری نکرد و تصویب شد. شک دارم که در این زمینه کمیسیون خاصی در مجلس تشکیل شده باشد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به این طرح ایراد قانون اساسی گرفت و بر این نظر بود که در قانون اساسی آمده است که چه کسانی باید اموال خود را اعلام کنند و افزودن افراد جدید خلاف این قانون است. اما اگر قرار بود طرح در همان چارچوب قانون اساسی باشد که فایده ای نداشت زیرا نمایندگان دنبال بسط تعداد مسئولان بودند مخصوصا مسئولانی که در نهادهای اداری و پولی دست بازی دارند.

وی افزود: این ایراد شورای نگهبان خیلی قابل اصلاح نبود، بنابراین یا باید نظر شورای نگهبان پذیرفته می شد یا مجلس هشتم باید بر نظر خود پافشاری می کرد که مجلس راه دوم را برگزید و در نهایت طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت آلله هاشمی رفت. درادامه هم مجلس هشتم و نهم تمام شد و این طرح در نوبت رسیدگی و در فرایند بررسی ماند.

این نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه آنچه قالیباف رئیس مجلس یازدهم گفته، درست است، افزود: من از موافقان این طرح بودم. این طرح مصوب مجلس هشتم است اما در طرح اولیه قید «محرمانه بودن» وجود نداشت و جز مصوبه نبود. درباره اینکه اگر محرمانه بودن مصوب شده و الان ابلاغ و این مسائل مطرح شده است ابهاماتی وجود دارد که باید توضیح داده شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه باید توضیحاتی بدهد تا موضوع روشن شود. من در جریان نیستم که آیا طرح در مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ شده است و قید محرمانگی دارد یا نه.

کوهکن با اشاره به اینکه اهمیت این طرح در افزایش تعداد مسئولانی است که باید اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنند، گفت: من از موافقان تصویب این طرح بودم و به یاد ندارم در طرح مجلس هشتم، قید محرمانگی وجود داشته باشد. البته از آنچه در قانون اساسی آمده است به نوعی می شود تلقی محرمانه بودن هم بشود از این جهت که اموال مسئولان علنی نمی شود. لیست اموال مسئولان در ابتدا و پایان مسئولیت در اختیار قوه قضاییه قرار می گیرد و علنی نمی شود. تفسیر برخی هم این است که باید علنی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که در طرح نمایندگان مجلس هشتم قرار بود تعداد مسئولانی که قبل و بعد مسئولیت موظف به اعلام اموال خود هستند، از آنچه در قانون اساسی آمده است بیشتر شود و همچنین امکان بررسی اموال مسئولان وجود داشته باشد که اموال آنها به صورت تصاعدی افزایش نیافته باشد. من معتقدم کسی که براساس احساس تکلیف وارد نظام شده و مسئولیت می گیرند باید تمام وقت به دنبال خدمت باشند و دیگر فرصتی برای افزودن اموال خود ندارند مگر اینکه از راه هایی که در ظاهر هم خلاف قانون نیست، استفاده کنند مثل رانت. زیرا این اقدامات موجب ایجاد ذهنیتی خاص برای جامعه نسبت به مسئولان می شود که در اصطلاح می گویند «بردند و خوردند». در آن مقطع مجلس هشتم برای اینکه مردم سره را از ناسره تشخیص دهند و فضاسازی علیه نظام نشود، به سمت تصویب این طرح رفتند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها