رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566236

خطیب‌زاده اعلام کرد:توصیه ایران به آذربایجان/ برگزاری نشست وزیران خارجه همسایه افغانستان در تهران

ساعت24-سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان چهارشنبه هفته آینده در تهران برگزار می‌شود.

html>

سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات صورت گرفته بین آقایان باقری و انریکه مورا یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا اظهار کرد:‌ گفت‌وگوهای پنج شنبه گذشته گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بود و نکاتی که ایران باید به هماهنگ کننده گفت‌وگوها می‌گفت منتقل شد و دو طرف توافق کردند که طی روزهای آینده این گفت‌وگوها در بروکسل ادامه پیدا کند. این توافق دو سویه بوده است.

وی ادامه داد: چالش‌ها و موانعی که باعث شد شش دور مذاکرات وین به نتیجه نرسید در این گفت‌وگوها مورد مذاکره قرار می‌گیرد و باید در رایزنی‌ها در ارتباط با آن‌ها صحبت شود.

خطیب زاده گفت:‌ اجازه بدهید که این گفت‌وگوها در مسیر خود ادامه پیدا کند و مطمئن هستم که آقای باقری به زودی نکات مورد نظر خود در این زمینه را بیان می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در مورد مذاکرات ایران و عربستان و برخی از اظهارات مطرح شده از سوی وزیر خارجه عربستان در این ارتباط گفت:‌ گفت‌وگوهای انجام شده بین ایران و عربستان در فضای دوستانه و مثبتی بوده است و در مورد مسائل دوجانبه و منطقه رایزنی و گفت‌وگو شده است. نکاتی که باید مطرح می‌شد بین هیئت‌های دو کشور مورد بحث و رایزنی قرار گرفته است. این گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد:‌واژه ای که می‌توانم در مورد این گفت‌وگوها بگویم این است که این گفت‌وگوها محترمانه و به همان مقدار جدی است و امیدواریم که به نتیجه برسد و باید اجازه بدهیم که این گفت‌وگوها در مسیر و کانال خود ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اخبار مبنی بر اینکه هیئتی از عربستان به تهران سفر کرده و یا اینکه عربستان سعودی از ایران خواسته در مورد موضوع یمن و جلوگیری از پیشروی انصارالله اقداماتی انجام دهد، گفت:‌ اجازه بدهید آنچه که در میز مذاکرات بین ایران و عربستان صورت می‌گیرد در مسیر خود پیش برود. در میز مذاکرات فضا به جلو برود. من به شما می‌توانم بگویم آنچه که در برخی از رسانه‌ها در مورد این گفت‌وگوها مطرح می‌شود گمانه‌زنی رسانه‌ای است و من اظهار نظری در مورد آن‌ها نمی‌کنم.

وی همچنین گفت: اخبار منتشر شده در مورد سفر یک هیئت سعودی به تهران مورد تأیید نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران از جمله در مورد بحث قاچاق مواد مخدر گفت:‌ توصیه ما به برادرانمان در کشور آذربایجان این است که پیش از پرداختن به اظهارات رسانه‌ای اجازه بدهند که گفت‌وگوها بین مقامات دو کشور همچنان از کانال‌های دیپلماسی ادامه پیدا کند. آن‌ها از کانال‌های دیپلماسی پیام‌های خوب، سازنده و با نگاه برادرانه‌ای ارسال کرده‌اند و باید اجازه داد که این گفت‌وگوها از همین مسیر ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ‌شاید روشن باشد که برخی از اظهارات رسانه‌ای از سوی مقامات آذربایجان با چه هدفی انجام می‌شود. البته من نیت‌خوانی نمی‌کنم و ما به مقامات آذربایجان توصیه می‌کنیم که عنان کلام را داشته باشند و اجازه ندهند که طرف‌های ثالث برای آن‌ها دام پهن کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان یک روابط بسیار طبیعی است،‌ گفت:‌ آن‌ها باید مراقبت کنند و اجازه ندهند که این روابط طبیعی به وسیله دست‌های مصنوعی دچار خدشه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد : دهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و آفریقای جنوبی در تهران برگزار می‌شود.

این خبر تکمیل می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها