رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566265

۵۰۰۰ تن ذرت آلوده شد

ساعت24- بعد از هشدارهایی که در رابطه با دپو و عدم ترخیص نهاده‌های دامی در گمرکات شمال کشور اعلام شده بود تازه‌ترین خبرها از فاسد بودن حدود ۵۰۰۰ تن ذرت دامی و آلودگی آن به آفلاتوکسین حکایت دارد.

html>

دپوی کالاهای اساسی و البته سایر اقلام در گمرک و بنادر و موانعی که در رابطه با ترخیص آنها وجود دارد موجب شده به دفعات از سوی مسئولان مربوطه هشدارهایی در رابطه با احتمال متروکه شدن و حتی فاسد شدن این کالاها مطرح شود.

چندی پیش بود که مسئولان گمرک ایران از احتمال فاسد شدن چند ده هزار تن نهاده دامی دولتی و خصوصی در گمرکات شمال کشور خبر داده و تاکید کرده بودند که مدارک لازم جهت ترخیص این کالاها به گمرک ارائه نشده و از این رو باید نسبت به متروکه شدن آنهایی که در معرض فساد قرار دارند اقدام شود.

ذرت های آلوده به آفلاتوکسین

این در حالی است که تازه‌ترین اخبار دریافتی از این حکایت دارد که بعد از ماجرای ذرت های آلوده در چند سال اخیر، اکنون از کالاهای مانده در گمرک‌های مازندران که بخش زیادی از آن را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد، ۵۰۰۰ تن ذرت فاسد و آلوده به سم آفلاتوکسین شده است.

گمرک فساد کالا را تائید کرد

پیگیری موضوع از گمرک ایران نیز تائید کننده آلودگی بخشی از ذرت های موجود در گمرک های مازندران است.

در این رابطه معاون فنی گمرک ایران توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به وضعیت کالاهای اساسی موجود در گمرک مازندران گفت که در سه گمرک امیرآباد، نوشهر و فریدون کنار تا پایان شهریورماه سال جاری حدود ۶۷۲ هزار تن کالا موجود بوده که از این میزان ۲۸۶ هزار تن جو، ۹۷ هزار تن گندم، ۱۶۰ هزار تن ذرت، ۷۰۰۰ تن دانه‌های روغنی و ۱۱۳ هزار تن روغن خام بوده است.

ارونقی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سطح گمرک های مازندران حدود ۵۰۰۰ تن ذرت که از سال ۱۳۹۸ وارد منطقه ویژه اقتصادی نوشهر شده بود فاسد و بالغ بر ۱۴.۷ هزار تن کالای متروکه شده است که عمدتا نهاده‌های دامی هستند.

به گفته وی، ذرت‌های آلوده طی فرآیند قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار ‌گرفته و پیگیری های لازم در این خصوص از سوی گمرکات مربوطه صورت پذیرفته است.

هشدار داده بودیم

معاون فنی گمرک ایران در رابطه با چرایی جریان ماندگاری و فاسد شدن این ذرت‌ها یادآور شد که گمرک مسئولیتی در قبال کالایی که اظهار نشده ندارد و از زمانی این مسئولیت آغاز می‌شود که به گمرک اظهار شده و در فرآیند انجام تشریفات قرار بگیرد یا از سوی مراجع تحویل گیرنده کالا به عنوان کالای متروکه اعلام شو، این اقلام نیز قبل از اظهار در مناطق ویژه دپو شده بود و مرجع تحویل گیرنده به محض محدودیت زمانی و پایان دوره ماندگاری نسبت به اعلام متروکه و ارجاع به سازمان اموال تملیکی اقدام کرده است.

وی با بیان این‌که بارها در خصوص دپوی کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور هشدار داده‌ایم، یادآور شد: به دفعات درخواست کردیم تا با توجه به شرایط ماندگاری اقلام، شرکت‌های خصوصی و دولتی نسبت به تعیین تکلیف کالا و خروج آن از گمرک اقدام کنند اما متاسفانه علیرغم پیگیری های مستمر به عمل آمده، در برخی موارد، اقدام موثری در این رابطه صورت نگرفته است.

دستگاه ها توضیح دهند

این اتفاق در حالی رخ داده که با وجود مصوبات بسیار و تسهیلاتی که در دو سال اخیر به ویژه جهت تسریع در ترخیص کالاهای اساسی وجود داشته همچنان این اقلام آنقدر با کندی در ترخیص مواجه است که به مرحله فاسد شدن می رسد و اکنون دستگاه های مربوطه دیگر از جمله وزارت جهاد و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی باید در این رابطه پاسخگو باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها