رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566299

تایید تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کمیته علمی/ ذخیره بالای واکسن در کشور

ساعت24-مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اکنون ۵۰ تا ۶۰ میلیون ذخیره دارویی واکسن کرونا در کشور داریم و ۴۲ میلیون باقی‌مانده سیاست واردات واکسن است که ذخیره بالایی است؛ گفت: پیشنهاد شده است که مجوز دز بوستر (یادآور) را به واکسن‌ها بدهیم و تزریق دوز بوستر در کمیته علمی واکسن به تایید رسیده است.

html>

دکتر حیدر محمدی در گردهمایی معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: ما ضابطه نیودراگ را به عنوان داروهای تولیدی برای اولین بار در جهان تدوین کردیم. تسهیلات بسیاری برای داروهایی که برای اولین بار قرار است تولید شوند، گذاشتیم. البته به شرطی که اطلاعات متقنی درباره اثرگذاری دارو ارائه کنند و طبق ضابطه این داروها خارج از نوبت بررسی و فرآیند صدور مجوز زودتر انجام می‌شود.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره داروهای کرونا گفت: داروی توسیلیزومب، رمدسیویر و فاویپیراویر به صورت قرارگاهی وارد فهرست شدند و بعد از آن تولید زیادی داشتیم. بالغ بر ۵۵ میلیون فاویپیراویر توزیع کردیم مجموعا حدود ۶ میلیون و ٨٠٠ رمدسیویر در دوران کرونا توزیع و مصرف شد.

محمدی درباره تولید واکسن کرونا، گفت: پنج شرکت در زمینه واکسن کرونا داریم که نهایی شدند. شرکت شفافارمد ١٠ تا ١٢ میلیون واکسن برکت تحویل داده است. بعد از آن انستیتو پاستور را داشتیم که با ارائه گزارش بینابینی فاز سه برای واکسن پاستوکووک مجوز مصرف اضطراری گرفت و قرار است این واکسن به گروه ١٢ تا ١٨ سال تزریق شود. مجوز مصرف اضطراری اسپایکوژن بعد از ارائه گزارش بینابینی اول در فاز سه صادر شد. باید توجه کرد وقتی گزارش بینابینی را ارائه میکنیم، یعنی هنوز مطالعه فاز سوم تمام نشده است. بعد از ارائه گزارش بینابینی که نتیجه حاصل از عوارض تزریق در داوطلبان و اثربخشی واکسن در کاهش مرگ‌ومیر و بستری است، مدنظر قرار دارد.

محمدی اظهار کرد: واکسن فخرا در فاز سه است و هنوز گزارش بینابینی برای مجوز مصرف به ما نداده‌اند. اکنون ما ۵٠ تا ۶٠ میلیون ذخیره دارویی واکسن کرونا در کشور داریم و ۴٢ میلیون باقی‌مانده سیاست واردات واکسن است که ذخیره بالایی است. پیشنهاد شده است که مجوز بوستر دوز را به واکسن‌ها بدهیم و تزریق دوز بوستر در کمیته علمی واکسن به تأیید رسیده است. دو واکسن بقیه‌الله و اُسوه در مراحل ابتدایی مطالعات بالینی هستند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که ما داشتیم این بود که در کنار افزایش قیمت‌های جهانی، ما کاهش قیمت داشتیم که بخشی از آن ارزی و بخشی ریالی است. در بسیاری داروها قیمت پایه فروش به کشور را کاهش دادیم و قیمت ریالی هم در مواردی کاهش پیدا کرد و در سطح عرضه بسیاری از آن‌ها را می‌بینیم و به عنوان مثال انسولین از ۶.۵ یورو به ٣.۵ یورو کاهش پیدا کرد و بیش از ٩٠ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشت.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: همچنین بحث قیمت‌گذاری ماده اولیه دارو در دستور کار قرار گرفت. ما سعی کردیم در این شرایط جنگی اصلاحاتی انجام دهیم. ما در دوران جنگ هم دفاع کردیم و اصلاحاتی انجام دادیم که این اقدام تبعاتی داشت و بی اخلاقی رسانه ای بسیاری صورت گرفت که از جانب صاحبان رانت این اتفاق افتاد. کسانی که منصف و آزاده هستند در برابر اقدامات مربوط به عدالت مقاومت نمی کنند و کسانی خرده می گیرند و مقاومت می کنند که خودشان ضعف دارند و بخش زیادی مربوط با فشار واردکنندگان بود.

محمدی ادامه داد: ما بیش از ٢٩ مولکول را در ماده اولیه قیمت‌گذاری کردیم و قیمت‌گذاری نهایی محصود نهایی ما منوط به قیمت ماده اولیه بوده و این قیمت‌گذاری را بسیار شفاف می‌کند. این کار جلوی افزایش قیمت بسیاری از داروها را گرفت. در بحث شفافیت ما انتشار آمارنامه دارویی را انجام دادیم و آمارنامه ماده اولیه به زودی منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: به زودی از سامانه قیمت‌گذاری دارو بهره‌برداری می‌کنیم و قیمت‌گذاری از حالت دستی خارج و به صورت سیستمی انجام می‌شود.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها