رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566338

نایب رییس جامعه بومگردی هشدار داد

فعالیت خانه‌های غیرمجاز راحت‌تر شده است

ساعت24-نایب رییس جامعه بومگردی کشور گفت: شرایط پیچیده و طولانیِ تمدید مجوز، ‌زمینه فعالیت خانه‌های غیرمجاز را تشدید و راحت‌تر کرده است.

ا
html>

اکبر رضوانیان با انتقاد از پیچیدگی ضوابط تمدید مجوز تاسیاست گردشگری به‌ویژه برای بومگردی‌ها در سالی که با عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» نام‌گذاری شده است‌ در گفت‌وگو اظهار کرد: تمام تأسیسات گردشگری برای دریافت و یا تمدید مجوز از طریق سامانه «جانا» زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام می‌کنند. بومگردی‌ها هر بار که به این سامانه مراجعه کرده‌اند شاهد پیچیده‌تر شدن شرایط و مدارک شده‌اند و همین باعث شده تعداد زیادی از بومگردی‌ها دیگر مایل به تمدید مجوز نباشند و ترجیح دهند بدون تمدید مجوز به فعالیت خود ادامه دهند. دیگر کمتر به جامعه برای پیگیری تمدید مجوز مراجعه می‌کنند، اصلا مجوز نمی‌خواهند و این خیلی بد است.

او افزود: به سمتی می‌رویم که مجوزهای دولتی، ارزش و جایگاه خود را از دست می‌دهند و این موضوع را باید آسیب‌شناسی کرد، فعالانی که تا دیروز پیگیر مجوز و تمدید آن بودند، الان نه برای صدور و نه برای تمدید مجوز مراجعه نمی‌کنند.

او با اشاره به نظارت‌هایی که فقط متمرکز بر اماکن دارای مجوز است و در کنار سختگیری برای تمدید مجوز، انگیزه را برای فعالیت بدون مجوز بیشتر کرده است، گفت: ارگان‌های نظارتی معمولا با فضاهایی کار دارند که مجوز گرفته‌اند و با اماکن بدون مجوز هیچ کاری ندارند، مثلا در یکی از مناطق کویری که آخر هر هفته دست‌کم ۳۰ خانه آن از مسافران اتوبوسی لبریز می‌شود، هیچ ارگان نظارتی با این خانه‌ها کاری ندارد، اما فقط کافی است یکی از این خانه‌ها مجوز داشته باشد و صدای ساز از آن بیرون بیاید، برخورد کرده و مانع ایجاد می‌کنند. درحالی که در همان شرایط، هیچ محدودیتی برای خانه‌های بدون مجوز وجود ندارد.

رضوانیان افزود: در سالی که "مانع‌زدایی" نام گرفته، قرار است موانع را شناسایی کنیم و از سر راه برداریم نه این‌که آن را تشدید کنیم.

نایب رییس جامعه بومگردی کشور ادامه داد: البته منظور ما این نیست که با صدور مجوز و یا تمدید آن مشکل داشته باشیم، بلکه صحبت از پیچیده کردن شرایط است؛ چرا کسی که شش ماه پیش کلی مدارک برای دریافت مجوز ارائه کرده، چند ماه بعد برای تمدید همان مجوز باید مدارک بیشتری تحویل دهد؟ چرا فقط به کمیت مدارک کار دارند و ارزشی برای کیفیت قائل نیستند؟ معتقدم به اندازه مدرک سوءپیشینه، دوره آموزشی فرد متقاضی ضرورت و اهمیت دارد. ما این همه سال خود را نابود کردیم و سختی دیدیم که دوره‌های آموزشی برای مدیران بومگردی‌ها اجرا شود، ولی در آخر به این نقطه رسیده‌ایم. در همان حد که برای مدارک ارزش قائل‌اید برای آموزش و کیفیت هم ارزش قائل باشید.

او بیان کرد: این رویه که برای صدور و تمدید مجوزها در پیش گرفته شده فقط دلسردی و دلزدگی را بیشتر می‌کند. همین حالا، آن قدر مانع وجود دارد که آن تعداد تاسیساتی را هم که در این حوزه باقی مانده‌اند به سختی نگه داشت؛ ‌چرا با سخت‌تر کردن مقررات برای تمدید مجوز تأسیسات گردشگری، راه را برای خروج یک‌سری از فعالان و فعالیت‌های غیرمجاز باز می‌کنید؟ همین حالا برای راه‌اندازی بومگردی باید هفت‌خان رستم را طی کرد.

او همچنین گفت: جالب است که برای اضافه کردن بندها و ضوابط مربوط به صدور و تمدید مجوز از جوامع تخصصی نظر و مشورتی نمی‌گیرند. کم کم احساس می‌کنیم بودن و نبودن ما تفاوتی ندارد. از طرفی، اختیار رسیدگی به شکایت‌ها را به جوامع تخصصی واگذار می‌کنند، اما سوال این است مگر ابتدای کار را به این جوامع واگذار کرده بودید که انتهای کار را واگذار می‌کنید؟ چرا باید روی موضوعی نظر بدهیم که در تنظیم و اجرای آن هیچ نقشی نداشته‌ایم!؟

رضوانیان اظهار کرد: سامانه جانا و فرآیند صدور و تمدید مجوزها به دغدغه‌ای برای ما تبدیل شده است. واقعا در سال مانع‌زدایی چه حرکتی انجام داده‌اند که موانع کمتر شده باشد!؟

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها