رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566356

مروری بر زندگی دیپلمات کاریزماتیک دولت بوش؛

از ابراز پشیمانی نسبت به جنگ عراق تا علاقه شدید به دموکرات‌ها و اوباما

ساعت24-مرگ کالین پاول سوالاتی را در مورد میراث شرم آور وی در جنگ عراق ایجاد می کند. پاول یکبار در آستانه شام خصوصی در آگوست ۲۰۰۲ به بوش گفت که حمله به عراق می تواند اشتباه باشد و می تواند میراث ریاست جمهوری او را مشخص کند. او به بوش گفت: "شما آن را خراب می کنید ، شما صاحب آن خواهید شد." اما وقتی بوش از او پرسید: "باید چکار کنم؟" پاول نگفت که فکر می کند آمریکا نباید به عراق حمله کند. در عوض بوش پیشنهاد داد که به سازمان ملل برود تا شوم ترین میراث آمریکا در تاریخ جهان رقم بخورد.

html>

روز گذشته کالین پاول وزیرخارجه دوران جورج دبلیو بوش، کهنه سرباز آمریکایی و چهره کاریزماتیک عرصه سیاست خارجی در سن ۸۴ سالگی بر اثر عوارش ناشی از بیماری کووید۱۹ درگذشت. پاول اگرچه دو دوز واکسن را تزریق کرده بود اما خانواده وی علت مرگ را سرطان خون و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن او اعلام کردند. سامانه وزارت بهداشت آمریکا نشان می دهد کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا که در اثر کرونا درگذشت، سه دُز واکسن آمریکایی دریافت کرده است. دو واکسن فایزر و یک واکسن جانسون اند جانسون.

کالین پاول، متولد ۵ آوریل ۱۹۳۷ در محله هارلم نیویورک بود. رزومه کاری او از این جهت مهم به شمار می رود که به عنوان اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار به مقام رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا رسید.

پاول هنگام خدمت با نیروهای آمریکایی در ویتنام

آغاز فعالیت پاول در سال ۱۹۵۸ و در زمانی بود که خدمت خود را در پایگاه نظامی آلمان شروع کرد و بعد از آن به ویتنام رفت. پاول همچنین در جنگ ویتنام مشاور نظامی جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا بود. در سال ۱۹۶۸، پاول پس از جان به در بردن از سقوط هلیکوپتری که در آن سه سرباز دیگر را از میان لاشه سوخته هلی کوپتر نجات داد، از ویتنام بازگشت و نشان دلاوری و شجاعت را دریافت کرد.

پاول چهره ای نام آشنا در عرصه سیاست خارجی آمریکا در دوران پرتلاطم و جنگ افروزانه ایالات متحده بود. تصویری معروف از او در تاریخ ثبت شده و شاید برای ایرانیان نیز این صحنه تداعی کننده دورانی باشد که چگونه دولت جورج بوش به بهانه های دروغین به عراق لشگرکشی کرد. تصویر زیر مربوط به سال ۲۰۰۳ است؛ جایی که پاول در شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشان دادن یک فلش مموری به دروغ گفت اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد عراق ذخایر تسلیحات کشتار جمعی دارد. همین سخنرانی پاول سپس زمینه ساز حمله ایالات متحده آمریکا و معدود همپیمانانش به عراق شد و در نهایت رژیم صدام حسین را در ماه مارس همان سال سرنگون کرد. پاول همچنین اولین مقام آمریکایی بود که در پی حملات ۱۱ سپتامبر، انگشت اتهام را به سوی گروه القاعده نشانه رفت و برای هماهنگی جهت حمله به افغانستان راهی پاکستان شد.

البته پس از این سخنرانی دیری نپایید که پاول به اشتباه خود پی برد و آن را لکه سیاهی در پرونده کاری خود دانست.

به گزارش نیویورک تایمز در زمان بازنشستگی از ارتش در سال ۱۹۹۳، پاول به دلیل صراحت، ویژگی های رهبری و توانایی او در صحبت کردن با لحن صریح که آمریکایی ها از آن قدردانی می کردند، محبوب ترین شخصیت عمومی در آمریکا بود. در مصاحبه با نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۷، او خود را در شخص سوم تجزیه و تحلیل کرد: "پاول یک حل کننده مشکل است. او به عنوان سرباز برای حل مشکلات آموزش دید. بنابراین او دیدگاه هایی دارد، اما ایدئولوگ نیست. او اشتیاق دارد، اما متعصب نیست. او قبل از هر چیز یک حل کننده مشکل است. "

پس از بازنشستگی پاول، مادام العمر به طور مستقل و متحدالشکل، از سوی جمهوری خواهان و دموکرات ها به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری انتخاب شد و از زمان دوایت آیزنهاور، سیاسی ترین ژنرال آمریکا شد. او یک کتاب خاطره پرفروش به نام "سفر امریکایی من" نوشت و با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری قبل از تصمیم گیری در ۱۹۹۵ تصمیم گرفت که شاید کارزار انتخاباتی برای او مناسب نباشد.

در دولت بوش، پاول مرد عجیب و غریبی بود که با دیک چنی، معاون رئیس جمهور و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع رئیس جمهور بوش برای تسلط بر سیاست خارجی، در داخل رقابت داشت.

او در پایان اولین دوره ریاست جمهوری بوش، زیر ابر جنگ فزاینده ای که پس از سپتامبر در عراق آغاز شد از کار کنار کشید. او در چند سال آینده پس از این تحولات ساکت و بی حاشیه ماند ، اما در حالی که بیش از دو هفته به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۰۸ باقی مانده بود پاول جمهوری خواه به شدت از سناتور باراک اوبامای دموکرات حمایت کرد و او را یک " چهره دگرگون کننده. " نامید. حمایت پاول مورد انتقاد جمهوری خواهان محافظه کار قرار گرفت. اما این امر تردیدها را در میان برخی از مستقل ها، معتدلان و حتی برخی از معتدلان حزب خود برطرف کرد و نگرانی ها را در مورد عدم تجربه اوباما در فرماندهی کل خنثی کرد.

وقتی زمان انتخاب جانشین اوباما فرا رسید پاول به حمایت خود از دموکرات ها ادامه داد و گفت که هیلاری کلینتون را به دونالد ترامپ ترجیح می دهد. قبل از انتخابات، وی در دسته ای از ایمیل های فاش شده که سخنگوی پاول معتبر بودن آنها را تأیید کرد از ترامپ ابراز انزجار کرد. پاول در یک ایمیل نوشت: "ترامپ یک ننگ ملی و یک معضل بین المللی است. " حملات ترامپ به این که آیا اوباما در آمریکا متولد شده است نیز او را بشدت ناراحت کرد. در انتخابات بعدی، او از جو بایدن حمایت کرد و پیامی برای حمایت از وی در کنوانسیون ملی دموکرات ها در سال ۲۰۲۰ ارائه کرد.

پاول و دیک چنی در سال ۱۹۹۰ ماه ها درحال صحبت با سربازان آمریکایی در پایگاه عریستان در جریان جنگ خلیج فارس

مهارتهای دیپلماتیک کالین پاول بسیار حائز اهمیت بود و باعث شده بود که او در میان هر دو جناح سیاسی متحدانی داشته باشد. نقطه قوت بزرگ او این اعتقاد بود که همبستگی به رویارویی ترجیح دارد. رد استراتژی مداخله یکطرفه رامسفلد باعث شد که ایالات متحده در جنگ علیه تروریسم یک اتحاد جهانی ایجاد کند. او یکبار گفته بود: "جنگ باید آخرین راه حل باشد و وقتی به جنگ می رویم باید هدفی داشته باشیم که مردم ما آن را درک کرده و از آن حمایت کنند. "

شبکه خبری ام اس ان بی سی در واکنش به مرگ پاول اینگونه می نویسد: مرگ کالین پاول سوالاتی را در مورد میراث شرم آور وی در جنگ عراق ایجاد می کند. پاول یکبار در آستانه شام خصوصی در آگوست ۲۰۰۲ به بوش گفت که حمله به عراق می تواند اشتباه باشد و می تواند میراث ریاست جمهوری او را مشخص کند. او به بوش گفت: "شما آن را خراب می کنید ، شما صاحب آن خواهید شد." اما وقتی بوش از او پرسید: "باید چکار کنم؟" پاول نگفت که فکر می کند آمریکا نباید به عراق حمله کند. در عوض بوش پیشنهاد داد که به سازمان ملل برود تا شوم ترین میراث آمریکا در تاریخ جهان رقم بخورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها