رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566393

آغاز بازی طولانی ایران با آذربایجان/تهران رفتارهای باکو را بازی در زمین اسرائیل می داند

ساعت24-اسرائیل در کل تاریخ خود، تا این حد روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی – اطلاعاتی با کشورهای هم مرز با ایران نداشته است. این مساله به معنای نفوذ اسرائیل است و تهران از این تحولات خشمگین شده است.

باکو
html>

ظاهرا، باکو و آنکارا در عادی سازی روابط با ایروان پس از جنگ قره باغ دیر کرده اند. در حال حاضر، فعال شدن ایران در منطقه یک معادله ژئو پلیتیک جدیدی را ایجاد کرده است که بدون مشارکت ارمنستان نیست. پیش بینی های آن دسته از کارشناسانی که می گفتند، پس از سفر حسین امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران به مسکو و مذاکراتش با سرگئی لاوروف، همتای روسش در روابط میان تهران و باکو تنش زدایی آغاز خواهد شد و طرفین امکانات و منابعی را برای حل و فصل صلح آمیز مشکلات خواهند یافت، تحقق نیافته است. این امر در صورتی امکان پذیر خواهد بود که باکو و تهران پیرامون ارتباطات ترانزیتی – اقتصادی میان ارمنستان و ایران و یا نفوذ روز افزون ترکیه در منطقه گفت وگو کنند. اما، تهران تفکرات گسترده تری دارد. ایران می گوید که تغییرات ژئو پلیتیک در نقشه قفقاز را تحمل نخواهد کرد. حتی در صورت افتتاح جاده ارتباطی زنگزور از آذربایجان به نخجوان، کمترین دلیلی برای صحبت در خصوص تغییرات وجود ندارد

تهران از نگرانی جدی اش در خصوص حضور تروریست ها و صهیونیست ها در این منطقه سخن می گوید. در حال حاضر، در ایران نه فقط در خصوص آذربایجان، بلکه از نفوذ اسرائیل سخن می گویند. امارات متحده عربی و بحرین که فقط از طریق خلیج فارس از ایران جدا شده اند، روابط خود را با اسرائیل تحت توافقنامه آبراهام عادی کرده اند. همچنین خبرهایی منتشر شده در خصوص همکاری اسرائیل با دولت کردستان عراق که با ایران مرز زمینی دارد.

اسرائیل در کل تاریخ خود، تا این حد روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی – اطلاعاتی با کشورهای هم مرز با ایران نداشته است. این مساله به معنای نفوذ اسرائیل است و تهران از این تحولات خشمگین شده است. ایران هنوز نتوانسته، سیاست خنثی سازی دستاوردهای اسرائیل را پیش ببرد، مگر آن که از کشورهای همسایه اش درخواست کند از اسرائیل فاصله بگیرند.

این وضعیت در تهران به عنوان تهدید بلقوه جدیدی تلقی می شود. اگرچه، این تهدید دیروز و امروز نیست. این روند از مدت ها پیش آغاز شده است و قبلا، ایران توجه چندانی به آن نداشت. اما، با تغییر رئیس جمهوری در ایران همه چیز شروع به تغییر کرد. از قرائن چنین برمی آید که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تازه ایران قصد دارد، سیاست خارجی سرسخت تری را پیش ببرد و در باکو این موضوع را حس کرده اند.

در شالوده پیچیدگی های کنونی در روابط ایران و آذربایجان، اختلاف های اساسی قرار دارد که پس از به قدرت رسیدن دولت جدید در ایران، رونمایی شده است. شاید عده ای در باکو ادعاهای کنونی ایران خطاب به آذربایجان را بهانه ای بیش ندانند اما تهران با باکو بازی طولانی را آغاز کرده است و این روند، از سطح بی سابقه جنگ اطلاعاتی میان دو کشور حکایت دارد. در ایران معتقدند که ترور فخری زاده توسط اسرائیل با کمک ابزارهای فنی آذربایجان واقع در پایگاه هوایی سیتال چای انجام شده است.

منبع: رگنیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها