رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566395

وزیر بهداشت: در پاندمی کرونا دیدیم در افراد چاق شیوع و مرگ و میر بیشتر بود

ساعت24-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران توانمندی‌های زیادی در حوزه امنیت مواد غذایی بر عهده دارد.

html>

«بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز جهانی غذا در جمع معاونین سازمان غذا و دارو، در پیامی تصویری گفت: وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت مردم است و هدف اصلی از فعالیت‌های این وزارتخانه ارتقای سلامت جامعه است و مشخص است که وزارت بهداشت باید برنامه‌های عملیاتی مشخصی را تدوین کند که سلامت مردم را تامین کند.

او افزود: مهم‌ترین مساله‌ برعهده سازمان غذا و دارو نظارت بر ایمنی زنجیره غذایی است. این نشان می دهد که غذا و دارو برای وزارت بهداشت بسیار مهم است.

او افزود: لذا اساسا این سازمان باید براساس مصوبات شورای عالی سلامت بر تولید کنندگان نظارت و از آن‌ها و مصرف کنندگان حمایت کند و مشاوره عالی نیز بدهد که سلامت مردم تامین شود.

عین اللهی گفت: دسترسی به غذای سالم از حقوق مردم است و مردم حق دارند که بدانند غذای سالم چیست و به آن دسترسی داشته باشد. ما برای ایجاد ایمنی غذایی، باید الگوی‌هایی را درنظر بگیریم و باعث شویم حداقل آسیب از غذا به مردم برسد. یکی از مشکلات در دنیا، بعد از کم شدن بیماری‌های غیرواگیر، مساله چاقی است که متاسفانه در کشور ما به دلیل عادات غلط غذایی و شرکت‌هایی که به دلیل منافع خودشان از این عادات حمایت و آن را تولید می‌کنند، باعث بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت می‌شود و هزینه‌های گزافی را به نظام سلامت تحمیل و باعث ناتوانی مردم می‌شوند که سازمان غذا و دارو موظف به انجام وظایف خود در این زمینه است.

او افزود: در پاندمی کرونا دیدیم که در افراد چاق شدت و شیوع بیماری و مرگ و میر بیشتر بود که نشان دهنده میزان مضر بودن چاقی و ایجاد بیماری‌ها به دلیل آن است. قند، نمک و چربی بالا باعث بیماری می شود و از وظایف سازمان غذا و داروست که با تولیدگانندگان تعامل داشته باشد و حداقل مواد مضر در تولید مواد غذایی به کار رود.

وزیر بهداشت گفت: ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه درکشور هستیم که در موارد مختلفی برای ما ضرر ایجاد کرده اما حسنی که داشته این است که ما به مواد تولید داخل بیشتر توجه کردیم. این باعث می شود مصرف مواد غذایی داخلی خودمان را بهتر کنترل کنیم که بیشتر از مواد وارداتی امکان نظارت بر آن‌ها وجود دارد.

عین اللهی گفت: سازمان غذا و دارو از دو طریق می تواند این کار را انجام دهد، یا از طریق صرفا دولتی که نیاز به امکانات فراوان دارد، اما یکی از سیاست‌های خوب در این زمینه واگذاری بخشی از وظایف به بخش خصوصی مطمئن بوده که به خوبی می تواند در این زمینه کمک کند.

او افزود: استفاده از سامانه‌های الکترونیک باعث ایجاد نظارت می شود و پیشگیری از محصولات قاچاق و غیرمجاز را انجام می دهد. نظارت مستمر در تولید، نظارت گسترده بر واردات مواد غذایی، ساماندهی و ایمنی مواد استراتژیک مانند برنج، لبنیات و مواد گوشتی از وظایفی است که باید دراین زمینه انجام شود.

او افزود: اهم اقدامات برای اصلاح الگوی مصرف از سوی سازمان غذا و دارو، یک کاهش شکر، نمک و اسیدهای ترانس بوده که می تواند از ابتلا به بیماری‌ها جلوگیری کند که این اقدامات انشالله با شدت بیشتر نیز انجام می‌شود. اقدام دیگر برچسب‌گذاری مواد غذایی از سوی سازمان است که بسیاری از محصولات حتما باید برچسب و شناسه سلامت داشته باشد تا حتما میزان موادی مانند شکر، نمک و چربی را مشخص کند.

عین اللهی گفت: ما مدیریت ارتقای کیفیت روغن و چربی‌ها را در دست اقدام داریم که با فعالیت‌های انجام شده میزان مصرف چربی در افراد از ۵ درصد به دو درصد مصرف کاهش یافته است. کاهش میزان نمک و شکر از دیگر اقدامات است.

او افزود: به دلیل مصرف کودهای شیمیایی در تولید مواد غذایی اندازه گیری بقایای آن در مواد غذایی به میزان این آلاینده‌های شیمیایی مهم است که اگر میزانش غیرمجاز باشد باید جلویش گرفته شود.

عین اللهی گفت: دنیای امروز با دنیای قبل متفاوت شده است. ارائه خدمات التکرونیکی از اهداف مهم و بلند مدت وزارت بهداشت است که بسیاری از فعالیت‌های امروز که دستی است با خدمات الکترونیک انجام شود و با استفاده از آن رصد بسیار هوشمندانه‌ای را بر مواد غذایی در کل کشور خواهیم داشت. ارتباط‌های خوبی در معاونت‌های سازمان غذا و دارو در شیوع کرونا وجود داشت و در دوران کرونا به ما کمک کرد و امیدواریم با واکسیناسیون سریع کرونا به زودی مدیریت و کنترل شود و از بین برود.

او افزود: حکمرانی بر محصولات سلامت محور برای ما مهم است و همه کارشناسان ما باید این حکمرانی را انجام دهند و لازم است بقیه سازمانهای مسئول در این زمینه به تولیت وزارت بهداشت در بحث غذا توجه کنند و با جلسات شورای عالی سلامت که با رییس جمهور محترم و سازمان‌های مربوط به غذا تشکیل خواهیم داد این تولیت را گسترش خواهیم داد. طبیعی است که سازمان غذا و دارو تنها مرجع تایید سلامت مواد غذایی است و فقط نظر سازمان غذا و دارو در تایید غذایی خواهد بود.

عین اللهی گفت: ما در جلسات با صدا و سیما می‌خواهیم در جهت‌عدم تبلیغ مواد مضر گام بردارند و مواد غذایی که مضر هست را تبلیغ نکنند اما متاسفانه این کار انجام می شود، لازم است که اقدامات مهم‌تر انجام شود که با مداخله مستقیم و از طریق شورای عالی سلامت و طرق قانونی به آن رسیدگی خواهیم کرد.

او افزود: باید معاونت‌های سازمان غذا و دارو هماهنگ‌تر شوند و بتوانند این مساله را تقویت کنند. دولت توجه خاصی به آموزش ارتقای سلامت دارد و در جلسات باید بر آن تاکید شود. در آموزش دانشجویان باید بحث غذا را بیشتر تاکید کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها