رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566402

سفیر انگلیس ماهها قبل نسبت به سقوط دولت پیشین افغانستان هشدار داده بود

ساعت24-بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، سفیر این کشور در افغانستان قبل از اینکه دومنیک راب، وزیر خارجه به تعطیلات جنجالی در کرت برود،"بارها" به وزارت خارجه در خصوص سقوط سریع افغانستان به دست طالبان هشدار داده بود.

html>

به نقل از روزنامه دیلی میل، سفیر انگلیس در افغانستان بارها به روسای خود پیش از سقوط افغانستان در ماه اوت، هشدار داده بود این کشور در آستانه سقوط به دست طالبان است.

بر اساس محتوای یک سری اسناد دیپلماتیک، علیرغم ادعای مطرح شده در خصوص اینکه سقوط دراماتیک افغانستان ناگهانی رخ داده، لوری بریستو، سفیر انگلیس در افغانستان از مدتی پیش نسبت به چنین خطری هشدار داده بود.

با این حال به رغم این هشدارها، دومنیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس همچنان به تعطیلات تجملی خود در کرت رفت و این پرسش ها مطرح می‌شوند که آیا او این ارزیابی‌های هشدار دهنده را نادیده گرفته است یا اصلا آنها به دست او نرسیده‌اند.

روزنامه تایمز جزئیات مکاتبات لوری و معاونش آلکس پینفیلد را پس از انتشار این مکاتبات توسط وزارت امور خارجه بر اساس قانون آزادی اطلاع رسانی گزارش کرد. نیروهای طالبان در افغانستان پس از در مخمصه قرار گرفتن دولت قبلی افغانستان در پی خروج ناگهانی آمریکا از این کشور وارد کابل شدند؛ اتفاقی که پس از ۲۰ سال دخالت غرب در افغانستان و از بین رفتن ۴۵۷ پرسنل نظامی انگلیس در طی این مداخله رخ داد.این فروپاشی باعث تلاشهای مستاصلی با هدف خارج ساختن هزاران تن از اتباع خارجی و متحدان افغان آنها از طریق هوایی از افغانستان به محلی امن شد.

یک سند به تاریخ ۲۸ ژوئن نشان داد که سفیر انگلیس هشدار داده، پوشش هوایی آمریکا اصلی ترین چیزی است که مانع تلاشهای طالبان برای تصرف شهرهای افغانستان می شود.

در این سند ذکر شده است: "بعید است طالبان در حالی که وجود چنین تهدیدی از سمت نیروی هوایی آمریکا را حس کند دست به چنین کاری بزند. از دیدگاه طالبان، انجام این کار دارای ریسک کند یا لغو کردن فرآیند خروج آمریکا از افغانستان شده و همچنین تلفات قابل توجهی را برای دستاوردی اندک به همراه دارد. به احتمال زیاد طالبان تا زمانی که به این ارزیابی برسد که روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان غیرقابل برگشت شده، منتظر می ماند و عملیاتهایش را تشدید نمی کند."

این در حالی است که در تاریخ دوم ژوئیه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، ارتش این کشور را از پایگاه هوایی بگرام افغانستان خارج کرد. لوری در دوم اوت دوباره زنگ خطر را به صدا درآورده و گفت: "رقابت شروع شده است. ما داریم وارد مرحله جدید و خطرناکی از درگیری می شویم."

وی افزود این محتمل به نظر می رسد که طالبان به زودی اولین شهر خود را تصرف خواهند کرد. او تاکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد ، تأثیرش بر وحدت سیاسی شکننده، اعتماد و احساسات ارتش و مردم چشمگیر خواهد بود. "

لوری ادامه داد: "میراث انگلیس در هلمند ممکن است به بحث عمومی در انگلیس بر سر منتقل کردن افرادی که در دو دهه گذشته در افغانستان برای ما کار کرده اند، دامن بزند."

این سفیر به دولت متبوعش در لندن گفت که مصون نگه داشتن کابل در مقابل درگیری‌های شدید در جاهای دیگر "بعید است که برای مدت نامحدودی ادامه یابد".

گزارش شد که دومنیک راب در ۶ اوت برای تعطیلات به کرت رفته است.

ایان دانکن اسمیت، نماینده حزب محافظه کار انگلیس و از مقامهای سابق ارتش این کشور خواستار اطلاع پیدا کردن از اقداماتی که وزارت خارجه در پاسخ به این تجزیه و تحلیل این سفیر صورت داده، شده است.

او به تایمز گفت: من خرسندم که این سفیر این ارزیابی را به وزارت امور خارجه اعلام کرد اما اکنون این پرسش مطرح می شود که وزیر امور خارجه در این خصوص چه کرد و آیا کسی در دولت به آمریکایی ها گوشزد کرده بود که اگر بگرام را ببندید قرار است یک فاجعه راه بیفتد؟ آیا ما در هیچ مقطعی به آنها گفتیم که بگرام را نبندید؟

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها