رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566406

شوک قیمتی بازار لوازم خانگی/ فقدان 40 ساله سند راهبردی صنعت لوازم خانگی

ساعت24-رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با انتقاد از شوک قیمتی واردشده به بازار لوازم خانگی، گفت: صنعت لوازم خانگی طی 40 سال گذشته نقشه راه نداشته است.

html>

این روزها تدوین و اجرایی شدن سند راهبردی صنعت لوازم خانگی در حالی در دستور کار فعالان صنعت و وزارت صمت قرار دارد که تاکنون چنین سندی پیش روی صنعتگران قرار نداشته و اصولا صنعت لوازم خانگی فاقد سند چشم‌انداز بوده است.

در این مورد اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر بازار لوازم خانگی، گفت: نقشه راه برای صنعت لوازم خانگی در 40 سال گذشته وجود نداشته و لذا دولت باید پشتیبانی و مانع زدایی کند و تولیدکننده را برای صادرات محور کار کردن مجاب کند.

وی با انتقاد از عدم نظارت روی قیمت‌ها گفت: این افزایش قیمت از 5 تا 10 درصد است و خوشبختانه شرکت های بزرگی که تاثیر بیشتری روی بازار و تنوع کالایی بیشتری دارند، قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند، اما روی سایر شرکت‌ها نظارتی نیست و بدون فاکتور و لیست قیمت، کالاهای خود را می‌فروشند.

وی افزود: به نظر می‌رسد کاسبان قصد دارند با تغییر قیمت به بازار شوک وارد کنند و بازار را از رکود درآورند، اما این قیمت‌ها بازار را نجات نمی‌دهد و دود آن به چشم مصرف کنندگان می‌رود.

* تفکر نادرست در بازار لوازم خانگی

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران نیز در این مورد گفت: نظارت باید در مقابل متخلفان باشد و نظارتی که بر آن قائل هستیم، به نحوی است که تخلفی محقق نشود که مجبور به برخورد باشیم.

وی افزود: طبق قانون، سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید قیمتی که کاسبان برای کالای خود مشخص می کنند، به نوعی تایید کند تا بتوان مبنایی برای برخورد باشد، اما متاسفانه تفکری حاکم می‌شود که بازار آزاد است و لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری نیست، در حالی که مد نظر قانون این نبوده و اگر مشمول قیمت گذاری نباشد، بازار رها است.

اسفنانی خاطرنشان کرد: روی این بخش باید نظارت صورت گیرد و کارخانه دارانی که مایل به خروج شرکت‌های خارجی بودند، باید مورد نظارت باشند، چرا که هدف شورای رقابت این بود که هیچ شرکت و مجموعه‌ای به صورت انحصاری فعالیت نکند، چرا که جلوی رقابت را بگیرد و موجب افزایش قیمت می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها