رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566410

وعده شفافیت در فدراسیون فوتبال؛ «شهابی» بود و بگذشت

ساعت24-اقدامات غیرشفاف و پرابهام فدراسیون فوتبال در ارتباط با مسائلی مانند سیستم کمک داور ویدیویی، ممنوعیت حضور تماشاگران مقابل کره‌جنوبی، اتمام مهلت قانونی سرپرست‌ها و همینطور اصلاح اساسنامه صدای اعضای هیات رئیسه را هم در آورده است.

html>

رئیس فدراسیون فوتبال این روزها از شفافیتی که ماه‌ها قبل از آن دم می‌زد، فاصله گرفته و حالا ابهامات زیادی درباره مشکلات و مسائل پیرامون این فدراسیون وجود دارد. در حالی که مدیران این فدراسیون خود را با برگزاری نشست‌های فراسازمانی مشغول کرده‌اند، سوالات زیادی نسبت به عملکرد غیر شفاف این مجموعه در ارتباط با مسائلی مانند کمک داور ویدیویی، ادامه غیبت تماشاگران، وضعیت آشفته فوتسال، اساسنامه و ... وجود دارد اما هنوز هیچ توضیح شفاف و قانع کننده‌ای ارائه نشده است.

این مسائل در حالی است که از آخرین جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال حدود دو ماه سپری شده و حتی در مواقعی اعضای هیات رئیسه هم هیچ اطلاعی از اقدامات و دلایل برخی از اتفاقات ندارند و همه چیز را به یک نفر ارجاع می‌دهند؛ آن هم کسی نیست جز شهاب‌الدین عزیزی خادم که از زمان ریاست در فدراسیون فوتبال هیچ گاه نشست خبری نداشته و حتی بعد از پیروزی در انتخابات هم اجازه پرسش و پاسخ داده نشد و او به سرعت نور سالن را ترک کرد!

در هشت ماهی که از روی کار آمدن عزیزی خادم گذشته او انتصاب‌ها و اقداماتی داشته که با پرسش های زیادی همراه است اما هیچگاه برای چند دقیقه پشت سر هم به سوالات موجود پاسخ نداده و همیشه خودش را به حضور در برنامه‌های تلویزیونی و سوال‌های از پیش طراحی شده موظف دانسته است.

* از خرید پرابهام VAR تا مخالف AFC

همچنان که عزیزی خادم از همدلی، هم‌افزایی، اتحاد و این قبیل شعارهای بعضا عوام فریبانه به زبان می‌آورد، سوالات زیادی درباره نحوه خریداری سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) وجود دارد که بدون پاسخ باقی مانده است.

تنها سیستم VAR وجود در ایران در شرایطی خریداری شد که قرار بود با وعده‌های عزیزی خادم مبنی بر یک اقدام تاریخی، در دیدار با کره جنوبی به اجرا درآید اما فوتبال دوستان مانند غیبت تماشاگران، شاهد رونمایی فرمایشی از این سیستم بودند؛ در حالی که یک پنالتی تیم ملی در نبود همین سیستم سوخت و کک فدراسیون فوتبال هم نگزید!

در واقع این همه پروپاگاندای رسانه‌ای و "نمایش" با این سیستم در حالی بود که به گفته کامرانی‌فر "عدم هماهنگی با AFC مانع استفاده از این سیستم شد." اگر این سیستم مشکلی نداشت، چرا باید کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را رد می‌کرد و به برگزاری مسابقه بدون VAR رضایت می‌داد؟ مگر فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌ای خواهان توسعه فوتبال با استفاده از تکنولوژی نیستند؟ آیا منطقی نبود که فدراسیون فوتبال برای استفاده از این سیستم، ابتدا با کنفدراسیون فوتبال آسیا مذاکره کند و اطلاعات مربوطه را کسب کند؟ چه اقداماتی در این فرآیند انجام شده که هیچ پاسخ شفافی به رسانه‌ها گفته نمی‌شود؟

* غیبت تماشاگران مقابل کره‌جنوبی

درباره این موضوع بارها گفته شده اما هیچگاه عزیزی خادم که برای نخستین بار وعده حضور تماشاگران را داده بود و حتی تا سه، چهار روز قبل از مسابقه آن را قطعی می‌دانست و از نهایی شدن تعداد آن‌ها هم سخن می‌گفت، حاضر به پاسخگویی نشده است.

حضور تماشاگران موضوعی بود که فدراسیون فوتبال از مدت‌ها قبل روی آن مانور تبلیغاتی می‌داد اما دو روز مانده به بازی، حضور یار دوازدهم تیم‌ملی رسما منتفی شد. حسن کامرانی فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال در رابطه با حضور نداشتن تماشاگران ایرانی در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار با کره جنوبی، گفته بود: "این بازی و نبود تماشاگر هیچ ارتباطی با بحث خارجی ندارد و ما در داخل با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و بحث واکسیناسیون و مسائل زیرساختی تصمیم گرفتیم بازی بدون تماشاگر باشد. همین الان که یک تماشاگر بخواهد وارد ورزشگاه شود اگر بحث تست پی‌سی‌آر او مطرح بشود، هزینه زیادی برای تماشاگران در پی دارد. بحث سلامت تماشاگران باید راستی‌آزمایی شود. در نهایت ما به این نتیجه رسیدیم که این بازی بدون تماشاگر باشد."

* آغاز لیگ برتر بدون تماشاگران

سوت آغاز لیگ بیست و یکم در حالی نواخته خواهد شد که همچنان بعد از ۲۰ ماه خبری از تماشاگران نیست. در واقع این یک رکورد برای فوتبال ایران محسوب می‌شود که همچنان نتوانسته شرایط حضور تماشاگران فوتبال حتی به اندازه ۱۰۰۰ نفر را هم فراهم کند؛ آن هم در محیط‌هایی با گنجایش ۳۰ تا ۷۰ هزار نفری که هر تماشاگری می‌تواند با فاصله‌گذاری مناسب مسابقات را تماشا کند.

با روند آهسته و پرابهام و بعضا مبتدیانه این فدراسیون در انجام هماهنگی های لازم مانند ماجرای کمک داور ویدیویی، نمی‌توان به حضور تماشاگران حداقل در این فصل هم امیدوار ماند.

در فدراسیونی که همه از داخل تا خارج کشور مقصرند و اشتباه می کنند جز مدیران آن، هیچ چیزی بعید نیست و باید به نظاره نشست و دید بالاخره چه زمانی تکانی به خود خواهند داد و اقدام قابل توجهی برای بهبود اوضاع فوتبال انجام می‌دهند.

* نابه‌سامانی در خانواده فوتسال

انتقادها به عملکرد فدراسیون فوتبال و سوالات اهالی رسانه از مدیران این مجموعه به خصوص عزیزی خادم به وضعیت کمیته فوتسال هم مربوط می‌شود. کمیته‌ای که ظرف چند ماه بعد از شروع فعالیت با مدیریت جدید، اسیر حاشیه شد.

ابتدا سراجی، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته با عزیزی‌خادم بر سر برخی تصمیمات به مشکل خورد که در نتیجه رئیس فدراسیون برنده این مناقشه بود و خودش بدون وجود رئیس کمیته کارها را در مسیر جام جهانی بر عهده گرفت.

سپس نوبت به نتایج ضعیف تیم ملی فوتسال رسید که با بازی‌های عجیب، در یک چهارم نهایی مسابقات حذف شد و حتی نتوانست حضور در نیمه نهایی را هم تجربه کند. از زمان بازگشت به ایران هم، هیچ گونه رسیدگی و جلسه‌ای در ارتباط با نتایج این تیم صورت نگرفته است.

* چند ماه تا ضرب‌الاجل فیفا برای اصلاح اساسنامه

اگرچه اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال سال گذشته به تصویب رسید اما هنوز موضوع مربوط به ماهیت این فدراسیون و بند یک اساسنامه به قوت خود باقی است.

از فرصت یک ساله فیفا برای اصلاح قوانین داخلی که در منافات با قوانین بی‌المللی است، حدود دو ماه باقی مانده است اما فدراسیون فوتبال توضیح شفافی از اقداماتش برای رفع دغدغه‌های افکار عمومی و همینطور فیفا ارائه نکرده است تا در نهایت اینفانتینو در جلسه اخیر با عزیزی‌خادم در قطر، نسبت به اصلاح این بند از اساسنامه تذکر دهد.

* ادامه فعالیت سرپرست‌ها در فدراسیون فوتبال

از زمان روی کار آمدن عزیزی خادم، تمام کمیته‌ها و دپارتمان‌های این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند و از فرصت سه‌ ماهه برخی نفرات هم گذشته است. در حالی که این اتفاق در مغایرت با اساسنامه این فدراسیون است، عزیزی خادم هیچ زحمتی به خود برای رعایت قانون نداده است.

حتی چهره‌های بازنشسته مانند حیدر بهاروند که از سوی نهادهای قانون گذار مجوز حضور در انتخابات این فدراسیون را هم به دست نیاورده بودند، همچنان به عنوان سرپرست در سازمان لیگ و سمت نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کنند!

* نامشخص بودن زمان برگزاری مجمع و تعیین تکلیف هیات رئیسه

در حال حاضر فدراسیون فوتبال نیازمند تعیین نایب رئیس اول و دوم و رای گیری برای نامزدهای تعیین شده در مجمع عمومی این فدراسیون است اما به علت برگزاری نشدن جلسه هیات رئیسه که حدود دو ماه قبل برگزار شده، مشخص نیست این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.

طبق قانون سرپرست‌ها فقط می‌توانند سه ماه به فعالیت خود ادامه دهند اما ظاهرا عزیزی خادم برای خود استثناء هایی قائل شده و در این زمینه خود را بالاتر از قانون می‌دادند و به اعضای هیات رئیسه هم پاسخگو نیست! اتفاقی که در دوره گذشته هم رخ داده بود.

* سایه حواشی خصوصی نایب رئیس بانوان روی سر فوتبال

در مدت زمان اخیر، اخبار و حواشی پیرامون فعالیت‌های خصوصی و مالی شهره موسوی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال بر سر فوتبال زنان هم سایه افکنده است و او این مسائل را به خاطر موفقیتش در بحث بانوان قلمداد کرده است!

در واقع عزیزی خادم برای پیشبرد امور فوتبال زنان فعالیت خود را با چهره‌ای شروع کرده و ادامه می‌دهد که بیش از تمرکز روی امور مربوط به فوتبال زنان و توسعه بخش‌های عقب مانده این قشر از فوتبال کشور، حواشی اقدامات شخصی او در زمینه مالی، دامن گیر فوتبال شده است و چه بسا روند رو به رشد فوتبال زنان را هم متوقف کند!

به گزارش ایسنا، فعلا فدراسیون فوتبال و تیم مدیریتی این مجموعه مشغول انجام سفرهای پرتعداد به شهرهای و کشورهای مختلف بوده که حساسیت نهادهای بازرسی و دولتی را هم به دنبال داشته و هشدارهایی را هم به سفرهای بی‌قاعده و قانون به این مجموعه داده است تا عزیزی‌خادم خود را موظف به اجرای قانون بداند. در شرایطی که رئیس فدراسیون خودش را از پاسخگویی به رسانه‌های جمعی و افکار عمومی مسئول نمی‌داند، مطمئنا دامنه این قبیل موضوعات غیر شفاف گسترده‌تر خواهد شد و بیشترین آسیب را هم فوتبال کشور می‌خورد که در اختیار این تیم مدیریتی قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها