رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566414

احتمال تحریم ترکیه از سوی اتحادیه اروپا قوت گرفت

ساعت24-وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پی تحریم ترکیه به دلیل اقدامات تحریک کننده این کشور علیه قبرس هستند.

html>

وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند در صورت ادامه اقدامات تحریک کننده ترکیه علیه قبرس، این کشور را تحریم کنند.

به نوشته وبگاه «تاکینگ گریس» در نشست روز دوشنبه در لوکزامبورگ، اتحادیه اروپا از «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست تا با توجه به اقدامات یک جانبه ترکیه در شهر «واروشا» ، پیشنهادهایی برای تحریم علیه ترکیه ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا موافقت کردند که مجموعه اقداماتی علیه اقدام‌های تحریک کننده ترکیه علیه قبرس انجام شود. جوزپ بورل نیز در خاتمه این نشست در نشست خبری مداخله ترکیه علیه تردد کشتی‌های اروپایی را غیرقابل قبول توصیف کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چندی قبل گفت که قبرس باید به عنوان دو کشور شناخته شود.

اردوغان گفت: «اگر قرار است مذاکرات جدیدی درباره قبرس انجام شود، این گفت‌وگوها دیگر نباید بین دو جامعه، بلکه باید بین دو کشور باشد.»

اردوغان با بیان اینکه قبل از آغاز مذاکرات تازه باید وضعیت برابر حاکمیت ترک‌های قبرس نشین تایید شود، گفت آخرین مذاکرات که ماه گذشته به طور غیر رسمی در ژنو برگزار شد، به دلیل نگرش سازش ناپذیر طرف یونانی نتیجه‌ای نداشت.

اردوغان گفت که نشست غیر رسمی اخیر سازمان ملل متحد در مورد قبرس در ژنو در پایان ماه آوریل نقطه عطفی در مبارزه برای استقلال و آینده بود.

وی افزود که راه حل دو کشوری به معنای نفی حاکمیت، برابری، استقلال و شکل گیری دولت ترک‌های قبرس نشین است. نه ما و نه قبرس ترک نشین به چنین بی عدالتی، رضایت نمی‌دهیم. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که حقوق ترک‌های قبرس‌ نشین در منابع انرژی در شرق مدیترانه ضایع شود.»

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.

حتی برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند.

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که با میانجیگری برخی کشورها از جمله انگلیس در «ژنو» در سوئیس برگزار شد نیز با شکست مواجه گشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها