رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566449

جادوی گازی پوتین را باطل کنیم

ساعت24-برخی واقعیت‌ها بزرگ و سرسخت اما برای علاقه‌مندان به این سرزمین تلخ و آغشته به زهر هلاهل هستند که می‌توانند آدمی را به مرز آشفتگی جسم و جان برسانند. یکی از این واقعیت‌های تلخ و غصه‌آور زنده به گور شدن منابع گاز ایران در حالی است که مشتری‌های ثروتمندی دنبال خرید آن هستند.

پوتین
html>

این روزها که ولادیمیر پوتین شیر صادرات گاز به اروپا را سفت کرده و نیز یورش زودرس سرما به چین نیاز به گاز را در این کشور بیش از پیش به نمایش گذاشته است، میزان خسارت واقعی ایران از سرمایه‌گذاری ناکافی در استخراج و صادرات گاز ایران نمود پیدا می‌کند. ایران در دهه تازه‌سپری‌شده به دلیل دو دور تحریم‌های گسترده از توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش ناتوان شده است. در حالی که اروپا مشتری ثروتمند و کم‌ریسکی برای گاز ایران است شنیده می‌شود برخی از مدیران تازه به وزارت نفت آمده دنبال صادرات گاز به پاکستان هستند که یک پروژه شکست‌خورده است. ناظران آگاه باور دارند سنگ‌های پیدا و ناپیدایی که روسیه بر سر راه گاز ایران گذاشته و دام بزرگ پهن‌شده از سوی استراتژیست‌های روسی برای زنده به گور کردن گاز ایران در این وضعیت بسیار موثر بوده و هست. طلسمی که پوتین برای بی‌فایده شدن گاز ایران تدارک دیده است انگار در داخل تقویت می‌شود و باید تا ابد در خیمه گاز ایران پرسه بزند. کاش در ایران و به ویژه در میان جبهه سیاسی اصولگرایان میهن‌دوست در این باره بیشتر کاوش شود و نتایج این واکاوی بدون ترس در اختیار ایرانیان قرار بگیرد.
این یک پرسش بنیادین است که چرا طلسم پوتین را نمی‌توان شکست و اینکه نیروی جمع‌شده دور این طلسم از کجاها سرچشمه می‌گیرد. صنعت گاز ایران و ایرانیان در همه دهه‌های تازه‌سپری‌شده به قطر کوچک و روسیه آزمند باخته است. روزگار به گونه‌ای است که می‌شود بازی روسیه را به هم زد و با تامین گاز اروپا شریکی قابل اعتنا در تجارت و در تامین امنیت ملی برای آینده ایران دست‌وپا کرد.

احسان شادی- جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها