رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566466

وعده رفع مشروط تحریم به کره شمالی برای کشاندن آن پای میز مذاکره

ساعت24-وزیر خارجه کره جنوبی برای کشاندن دولت همسایه شمالی به پای میز مذاکره برای وادار کردن این کشور به کنار گذاشتن برنامه‌های تسلیحاتی دفاعی خود، به پیونگ‌یانگ وعده رفع تحریم‌های بین‌المللی داد.

html>

دولت کره جنوبی با دنباله‌روی از سیاست کشورهای غربی در دادن وعده رفع تحریم برای ترغیب کشورهای مخالف خود جهت پذیرفتن امر و نهی‌های آنها، چنین گزینه‌ای را برای کره شمالی مطرح کرد.

«چونگ یوی-یونگ» وزیر خارجه کره جنوبی امروز (چهارشنبه) گفت آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، ضرورت تعامل با این دولت را نشان داده و از رفع تحریم‌ها می‌توان به عنوان مشوقی برای بازگرداندن آن به میز مذاکره استفاده کرد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، چونگ در جلسه ممیزی پارلمان کره جنوبی ساعاتی پس از بیانیه کره شمالی درباره موفق بودن آزمایش نوع جدیدی از موشک بالستیک، توضیح داد: «ما باید برخی اقدامات را برای جلوگیری از توسعه بیشتر توانمندی‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی انجام دهیم. کاهش مشروط تحریم‌ها را می‌توان به عنوان بخشی از این تلاش‌ها در نظر گرفت‌، به شرطی که شمال پیشنهاد گفت‌وگو را بپذیرد».

وی در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن برای کاهش مشروط تحریم‌ها با سئول هم نظر است یا خیر، گفت: «آمریکا مکرراً به صراحت اعلام کرده که اگر شمال به مذاکرات بازگردد می‌تواند در مورد هر موضوعی روی میز مذاکره بحث کند».

وزیر خارجه کره جنوبی ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد رئیس جمهور «مون جائه این» برای پایان رسمی جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ بتواند شتاب مورد نیاز برای مذاکرات متوقف شده خلع سلاح هسته‌ای با پیونگ‌یانگ را فراهم کند.

چونگ در این‌باره اظهار داشت: «اعلام پایان جنگ یکی از چندین گزینه برای شروع مجدد روند صلح است. هدف آن نیز اعتمادسازی برای ایجاد فضایی جهت گفت‌وگو است. این اولین پنجره به‌سوی روند صلح در شبه جزیره کره و یک گام اساسی است».

آخرین نمایش قدرت کره شمالی در حالی صورت گرفت که فعالیت‌های دیپلماتیک برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای به مدت طولانی بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ متوقف شده است.

«سونگ کیم» نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی نیز روز سه شنبه تأکید کرده بود آمریکا همچنان برای گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ آماده است، اما تصریح کرد که واشنگتن تا زمانی که کره شمالی گام‌های مشخصی در جهت خلع سلاح اتمی برندارد، تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی بامداد سه‌شنبه در جریان آزمایشی جدید، موشک بالستیکی را به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها