رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566502

شرایط بازگشایی مدارس از ابتدای آبان‌ماه

ساعت24- سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با اشاره به اینکه در فاز اول بازگشایی حدود ۳۱ درصد دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری و دانش‌آموزان شاخه مهارتی فقط در دروس مهارتی تحت پوشش آموزش حضوری قرار گرفتند، درباره بازگشایی مدارس در فاز دوم که از ابتدای آبان آغاز می شود توضیحاتی ارائه کرد.

html>

علیرضا کمرئی درباره تمهیدات وزارت آموزش‌وپرورش برای بازگشایی حضوری مدارس اظهار کرد: ۱۹ ماه وقفه آموزشی در کشور ما و آنچه به عنوان بزرگترین اختلال آموزشی در دنیا از آن نام برده شد برای سیستم آموزشی بسیار آزاردهنده بود و جریان یادگیری را متوقف کرد و قدری به آن آسیب زد. ناگزیر به سمت آموزش‌های مجازی روی آوردیم که در این مسیر تبعات آموزش مجازی و افت کیفیت یادگیری را هم شاهد بودیم.

وی افزود: در تمام دنیا بازگشایی، رویکرد غالب بود و بسته بودن مدارس را آسیب‌زا می‌دانستند. این عقیده در مجامع بین‌المللی قوت گرفت که محیط‌های مدرسه باید از طریق بهبود و ارتقای شرایط تهویه کلاس‌ها، کاهش تعداد دانش‌آموزان و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی ایمن شوند و شرایط برای آموزش حضوری مهیا شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس با اشاره به همسویی نگاه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که دغدغه تعلیم و تربیت داشتند گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به تدریج به سمت بازگشایی حرکت کنیم و به همین دلیل در اولین قدم با همکاری دو وزارتخانه دستورالعمل‌های بهداشتی تدوین و چهاردهم شهریور ماه سال جاری پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی مدارس از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد و آموزش و پرورش نیز آن را به مدارس ارسال کرد که به معنای این بود که سیستم درمانی و نظام آموزشی کشور بازگشایی مدارس را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: اما لازم بود این بازگشایی از اقتضائاتی تبعیت می‌کرد بر این اساس که باید یک الگوی مناسب برای فعالیت حضوری و بازگشت به مدرسه طراحی می‌کردیم؛ وزارت آموزش‌وپرورش این الگو را ۲۶ شهریورماه ابلاغ کرد و بر اساس آن راهبرد اصلی‌اش را شروع آرام، منطقی، اقتضایی، منعطف و مبتنی بر مشارکت همه ارکان موثر در تعلیم و تربیت قرار داد؛ در این میان اولین اصل مورد تاکید هم حفظ سلامت و ایمنی دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها بود.

کمرئی با بیان اینکه در این راستا الگویی را طراحی کردیم که قبلا هم اطلاع‌رسانی شده گفت: بازگشایی را از مناطقی که ایمنی بیشتری داشتند و کمتر در معرض آسیب بودند یعنی مناطق پیرامونی شهرها، روستاها و مدارس عشایری و همچنین مدارس کم جمعیت که به دلایل مختلف اعم از ویژگی خود مناطق که بار بیماری در آنجا کمتر بود، دسترسی کمتر و محرومیت بیشتر آموزشی داشتند یا پراکندگی جمعیت هم امکان فاصله گذاری می‌داد، آغاز کردیم.

وی افزود: طی یک ماه گذشته تقریبا ۵۶ درصد مدارس که در مناطق روستایی واقع‌اند یا مدارس کم جمعیت با ۱۰ تا ۱۵۰ نفر و کلاس‌های زیر ۱۵ نفر و در گام دوم هم زیر کلاس های ۳۰ نفره دارند و می‌شد با گروه بندی فاصله گذاری را بیشتر رعایت کرد، مشمول بازگشایی شدند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: در فاز اول بازگشایی حدود ۳۱ درصد دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری و دانش‌آموزان شاخه مهارتی فقط در دروس مهارتی تحت پوشش آموزش حضوری قرار گرفتند که این گام در حال تکمیل است. هنوز مدارسی در این گروه داریم که آمادگی لازم برای بازگشایی را نداشتند و مجوز دریافت نکردند؛ البته تعدادشان اندک است و در آبان ماه با توجه به مجوزی که همین روزها دریافت می‌کنند، به خیل مدارسی بازگشایی شده‌، می‌پیوندند.

کمرئی با بیان اینکه اما در فاز دوم، بازگشایی بخش دیگری از مدارس از آبان ماه آغاز می‌شود اظهار کرد: البته این گفته به این معنا نیست که همه مدارس مشمول، در هفته اول آبان فعالیت خودشان را آغاز می کنند، بلکه یک فرایندی را آغاز کردیم؛ طی این فرایند باید مدارس حتما یک ارزیابی اولیه از وضعیت بهداشتی خودشان بر اساس چک لیست هایی که در اختیار دارند انجام دهند. در آنجا هشت شاخص کلیدی برای ورود به مرحله بازگشایی تعیین شده و بعد در طی مسیر هم باید حتما شاخص های کلیدی چک شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است از اول آبان مدارس زیر ۳۰۰ نفر دانش آموز و از نیمه آبان مدارس بالای ۳۰۰ دانش‌آموز بازگشایی شوند؟ گفت: بله الگو همین است، اما ما پروسه بازگشایی را چهارمرحله ای و در چهار ایستگاه می‌دانیم که ایستگاه اول ارزیابی بهداشتی مدرسه است، ابتدا مدرسه یک خودارزیابی و در گام دوم منطقه یک ارزیابی بیرونی انجام می‌دهد سپس مجوز صادر می‌کند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس ادامه داد: اگر مدرسه‌ای تا کنون مجوز نگرفته باشد عملا در نیمه اول آبان ماه بازگشایی نخواهد شد و باید مقدمات کار را فراهم کند، مجوزها را بگیرد و آگاهی‌های لازم را به دانش آموزان و خانواده ها بدهد تا در نمیه دوم آبان ماه بازگشایی شود. مدارسی که ارزیابی‌های بهداشتی را کامل انجام داده و مجوز برایشان صادر شده باشد که عمدتا مربوط به مدارس با کمتر از ۳۰۰ دانش آموز است آنها هم باید گروه‌بندی انجام دهند و کلاس‌های درسشان زیر ۱۵ نفر باشد که رعایت فاصله گذاری امکان پذیر باشد. ۱۲ هزار واحد آموزشی کم جمعیت در مناطق شهری در سطح کشور داریم که اینها مجاز خواهند بود با توجه به ارزیابی بهداشتی بازگشایی را انجام دهند که شاید یک پنجم یا یک ششم مدارس شهری هستند و مابقی در نیمه دوم آبان ماه به این برنامه خواهند پیوست.

وی در شبکه خبر و در پاسخ به این پرسش که آیا طبق اظهارات دبیر کمیته علمی کرونا مبنی بر احتمال به تعویق افتادن بازگشایی مدارس، احتمال تغییر تاریخ های یادشده وجود دارد؟ اظهار کرد: ما الگویی که با وزارت بهداشت توافق کرده بودیم را اجرا می کنیم و چارچوب مصوبه ۱۱ مهر ستاد کرونا هم بر این الگو صحه گذاشته و ملاحظاتی دارد اما به هرحال اگر کمیته فنی ستاد کرونا به عنوان کمیته صلاحیت‌دار و وزارت بهداشت به عنوان مرجع تخصصی، تدبیر دیگری بیندیشد که به مصلحت دانش‌آموزان و خانواده‌ها باشد و از طریق ستادملی به تصویب برساند و ابلاغ کند، حتما آموزش و پرورش مقید خواهد بود و این امکان را هم دارد که شرایط را کنترل کند و میزان بازگشایی و شدت و حدت آن را کم کند. در هرصورت سیاست‌های انقباضی برای بازگشایی را به سادگی از طریق سامانه‌هایی که در اختیار داریم می‌توانیم در هر آن در پیش بگیریم و شرایط را کنترل کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها