رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566504

وزیر خارجه انگلیس راهی خاورمیانه شد

ساعت24- لیز تراس وزیر خارجه جدید انگلیس در نخستین ماموریت خارجی خود با دستور کار توسعه روابط تجاری و امنیتی راهی خاورمیانه شد.

html>

به گزارش تارنمای وزارت خارجه انگلیس، تراس صبح امروز وارد عربستان شد و قرار است در نخستین ملاقات با همتای سعودی خود دیدار کند. گفت‌وگو درباره همکاری نزدیک‌تر در موضوع امنیت منطقه، توسعه، حقوق بشر، مقابله با تروریسم و چگونگی بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور به عنوان بخشی از محورهای این دیدار عنوان شده است.

او سپس راهی قطر خواهد شد تا با امیر و وزیر امورخارجه این کشور ملاقات کند. تراس در این ملاقات‌ها پیرامون همکاری میان دو کشور در خصوص اوضاع افغانستان و امنیت منطقه گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر خارجه انگلیس همچنین قصد دارد تا از اردوگاه افغان‌ها در این کشور بازدید کند.

تراس، قطر و عربستان سعودی را دو شریک مهم این کشور در حوزه مناسبات تجاری، فناوری، امنیتی و دفاعی دانست و پیش از این سفر گفت: روابط نزدیک‌تر امنیتی و اقتصادی با متحدان ما در منطقه خلیج فارس باعث ایجاد شغل و فرصت برای مردم در انگلیس می‌شود و به دوستان و شرکایمان اطمینان می‌دهد که از موضع قدرت در جهان حضور داریم.

این سفر در حالی انجام می‌شود که دولت انگلیس قصد دارد تا در راستای توسعه مناسبات اقتصادی در دوره پسا برگزیت با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی‌سی‌سی) توافق تجاری امضا کند. انگلیس از روابط تجاری و نظامی نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس برخوردار است و حجم مراودات تجاری این کشور با حوزه خلیج فارس در سال گذشته به ۳۰ میلیارد پوند رسید.

البته تصمیم انگلیس در این زمینه با انتقادهایی مواجه شده است. برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های حقوق بشری دولت را به انجام معاملات پر سود تسلیحاتی با عربستان سعودی متهم می‌کنند که در جنگ یمن و نقض قوانین حقوق بشری فاجعه به بار آورده است.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها