رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566509

لاوروف: تغییر قدرت در افغانستان،حقیقت است/ طالبان: شروط را برآوردیم چرا به رسمیت شناخته نشویم؟

ساعت24-وزیر خارجه روسیه در دیدار با هیات طالبان از این جنبش خواست اطمینان حاصل کند که خاک افغانستان علیه کشورهای ثالث مورد استفاده قرار نمی گیرد.

html>

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: حمایت عمومی در گروی سیاست های اجتماعی شایسته و رعایت حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان است، ما در نشست (در فرمت مسکو) با هیات طالبان این موضوع را به طور دقیق مورد بحث قرار می‌دهیم.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: همانطور که به این هیات برجسته گفتیم، ما از جنبش طالبان می خواهیم که به طور جدی به سیاست جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای ثالث و از همه مهمتر همسایگان این کشور پایبند باشد.

لاوروف همچنین گفت که روسیه از عدم حضور آمریکا در مذاکرات مسکو درباره افغانستان ابراز تاسف کرده و امیدوار است که واشنگتن همچنان متعهد به همکاری باشد. وی اظهار داشت: ما از این واقعیت که همکاران آمریکایی ما در این جلسه شرکت نمی کنند ابراز تاسف می‌کنیم.

لاوروف گفت: ما متوجه شده‌ایم که ایالات متحده برای دومین بار متوالی از نشست تروئیکای گسترده اجتناب می کند ... امیدوارم این با برخی مشکلات جدی توضیح داده نشود.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: امیدوارم ایالات متحده آمادگی خود را برای مشارکت فعال در تلاش برای افغانستان حفظ کند و نماینده ویژه جدید به مراحل بعدی از جمله پیگیری این دور از مذاکرات در قالب مسکو ملحق شود.

او گفت که تغییر قدرت در افغانستان یک حقیقت است و روسیه متوجه تلاش‌های طالبان برای باثبات سازی وضعیت در افغانستان هست.

لاوروف در جریان نشست فرمت مسکو در خصوص افغانستان گفت: اکنون ، پس از یک تغییر اساسی در وضعیت میدانی ، دیگر رفتن به دنبال مقصران عدم حصول یک نتیجه ملموس در موضوع آشتی ملی در افغانستان بی فایده است.
این وزیر دولت روسیه افزود که دولت قبلی افغانستان تحت رهبری اشرف غنی رئیس جمهور سابق، انتظارات را برآورده نکرد.

لاوروف بیان داشت: اکنون یک دولت جدید در قدرت است. این حقیقت مسئولیت بزرگی را بر دوش طالبان می گذارد. ما به تلاش ها در جهت باثبات سازی وضعیت نظامی-سیاسی و بهبود فعالیت‌های دستگاه دولتی توجه می کنیم.

سرگئی لاوروف تاکید کرد که سازمان ملل باید در عادی سازی وضعیت افغانستان نقشی محوری ایفا کند.

او گفت: ما اعتقاد داریم که سازمان ملل باید نقش هماهنگ کننده مرکزی را در جهت تحکیم تلاش های بین‌المللی در قبال افغانستان ایفا کند. امیدوارم درخواست جمعی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات فرمت مسکو از رهبری و همه اعضای سازمان ملل شنیده شده و در آینده نزدیک ما یک واکنش مثبت متناسب با آن دریافت کنیم.

سرگئی لاوروف اظهار کرد، مسکو از جنبش طالبان به خاطر کمک به بازگشت شهروندان روسی حاضر در افغانستان به وطنشان در جریان روند تغییر قدرت قدردانی می کند.

لاوروف در نشست فرمت مسکو گفت: ما همچنین از بابت کمک های صورت گرفته برای بازگشت روس‌های حاضر در افغانستان به وطنشان در جریان روند تغییر قدرت در افغانستان تشکر می‌کنیم.

او گفت: وضعیت افغانستان پس از تغییر قدرت در کابل در 15 اوت همچنان ناپایدار است و گروه‌های تروریستی ، یعنی داعش و القاعده در تلاش هستند تا از آن به نفع خود استفاده کنند. این سازمان های تروریستی بار دیگر سعی می‌کنند سرهای خود را با حملات جسورانه و خونین در مناطق مختلف [افغانستان] بالا ببرند.

لاوروف خاطرنشان کرد که در حال حاضر هیچ جایگزینی برای توازن قدرت فعلی در افغانستان وجود ندارد.

امیر خان متقی، وزیر امور خارجه موقت افغانستان نیز گفت که طالبان معتقد است تمام شرایط لازم را برای آنکه جامعه بین المللی آن را به عنوان مقامات مشروع افغانستان به رسمیت بشناسد برآورده کرده است.

متقی که در مذاکرات فرمت مسکو شرکت کرد، به خبرنگاران گفت: چرا آنها نباید ما را به رسمیت بشناسند؟ ما تمام خاک افغانستان را تحت کنترل داریم و همه شرایط را برآورده کرده‌ایم و به عنوان یک دولت همه استانداردها را رعایت می کنیم. طالبان متعهد است که مانع از تهدید امنیت خارجی در افغانستان شود. طالبان قبلاً ثابت کرده است که از خاک افغانستان علیه کشورهای ثالث استفاده نخواهد شد.

از سوی دیگر عبدالسلام حنفی ، معاون نخست وزیر دولت تحت رهبری طالبان درافغانستان هم گفت که جنبش طالبان نیازی به کمک نظامی خارجی ندارد.

این مقام دولت طالبان به خبرنگاران گفت: ما به کمک نظامی خارجی نیاز نداریم. ما نیازمند حمایت از صلح در افغانستان هستیم. ما به بازسازی افغانستان نیاز داریم.

عبدالسلام تصریح کرد که جنبش طالبان خواهان روابط خوب با همه کشورها است.

حنفی به خبرنگاران گفت: ما نمی خواهیم برای هیچ کس مشکلی ایجاد کنیم، ما خواستار روابط همسایگی خوب با همسایگان، روابط خوب با همه کشورها در سطح منطقه ای و بین منطقه‌ای هستیم.

معاون نخست وزیر دولت طالبان تاکید کرد که نشست مسکو درباره افغانستان که امروز چهارشنبه پایتخت روسیه میزبان آن است باید تا حد زیادی به برقراری ثبات در منطقه کمک کند.

حنفی ، سرپرست هیئت اعزامی طالبان به خبرنگاران گفت: این نشست برای امنیت کل منطقه بسیار مهم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها