رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566520

اروپا: روی رفع موثر تحریم‌های ایران متمرکز هستیم

ساعت24-سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اعضای برجام علاوه بر تلاش در زمینه از سرگیری اجرای این توافق تاکید دارند که ایران از بخش‌های برجام درباره رفع تحریم ها بهره‌مند شود.

html>

پیتر استانو روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران تحریم‌های آمریکاست. به همین دلیل نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به عنوان هماهنگ کننده برجام در تلاش است که به مذاکرات وین برگردیم تا ایران به اجرای کامل برجام و آمریکا به این توافق برگردد.

وی با بیان این مطلب که آمریکا پس از بازگشت به برجام تحریم‌های یکجانبه را لغو خواهد کرد افزود:‌ جامعه جهانی علاوه بر تمرکز برای «احیای برجام» روی این مساله هم متمرکز است که اطمینان حاصل کند ایران از بخش‌های برجام درباره رفع تحریم ها بهره‌مند شود.

سخنگوی جوسپ بورل درباره جلسه مقدماتی اتحادیه اروپا و ایران که قرار بود در بروکسل برگزار شود نیز گفت که برگزاری این نشست هنوز تائید نشده است. وی سپس عنوان کرد: به نظر ما بازگشت به وین برای از سرگیری مذاکرات بین اعضای برجام امری فوری است.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها