رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 566521

همه آنچه باید در مورد دوره تورلیدری بدانید

رپورتاژتبلیغی/کافیست چند بار با تورهای گروهی سفر کرده باشید یا یکی از نزدیکان‌تان به شغل شریف تورلیدری مشغول باشد، در آن صورت، حتما برای یک بار هم که شده هوس تورلیدر شدن به سرتان خواهد زد! چه چیز بهتر از اینکه مدام در حال خوشگذرانی و سفر باشی و بابت آن دستمزد هم دریافت کنی! اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

image-20211020155637-1.jpeg
html>

اگر تصمیم‌تان در این‌باره جدی‌ست، باید در یک دوره تورلیدری شرکت کرده، در آزمون‌های کلاسی و آزمون جامع نهایی نمره‌ی قبولی را کسب کنید تا کارت راهنمای تور خود را دریافت کنید، یادتان باشد تورلیدری بدون داشتن کارت کاری غیرقانونی بوده و عواقب بدی برای‌تان خواهد داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا فرایند تورلیدر شدن را برای‌تان توضیح دهیم.

دوره تورلیدری از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

دوره تورلیدری به دو شاخه‌ی اصلی فرهنگی و طبیعت‌گردی تقسیم می‌شوند؛ قبل از ثبت‌نام باید تکلیف‌تان را با علاقه‌مندی‌های خود معلوم کنید، گشت‌های طبیعت و کمپ‌های چند روزه را بیشتر دوست دارید یا عاشق معماری و تاریخ هستید؟ شاید هم هر دو! در این‌صورت، امکان شرکت در هر دو دوره برای شما فراهم خواهد بود اما به ترتیب اولویت خودتان! به‌طور مثال بعد از شرکت در دوره‌ی چند ماهه‌ی تورلیدری فرهنگی، در صورت تمایل و علاقه می‌توانید در دوره‌ی طبیعت‌گردی هم شرکت کنید.

همه آنچه باید در مورد دوره تورلیدری بدانید

دوره تورلیدری فرهنگی

این دوره، حدودا شش ماهه بوده و دروس آن شامل موارد زیر است:

شناخت اماکن تاریخی، معماری، فن بیان، زبان تخصصی، شناخت روحیات ملل، قوانین و مقررات گردشگری، آشنایی با فرهنگ و اقوام ایران، فنون تورگردانی، شناخت موزه‌ها و ...

دوره تورلیدری طبیعت‌گردی

این دوره نیز حدودا شش ماه طول کشیده و دروسی که در آن تدریس می‌شود شامل موارد زیر است:

اکولوژی و حفاظت، فنون تورگردانی، گیاهان ایران، آشنایی با پستانداران، زبان تخصصی، آشنایی با پرندگان، زمین‌شناسی، آشنایی با فرهنگ و اقوام ایران، آشنایی با آبزیان و ...

شرکت در آزمون جامع و گرفتن کارت

بعد از گذراندن دوره و قبولی در آزمون‌های کلاسی، نوبت به شرکت در آزمون جامع میرسد؛ آزمونی که به شکل سراسری در کل ایران و در دو نوبت مرداد ماه و بهمن ماه برگزار می‌شود. در صورتی‌که نتوانید در آزمون پذیرفته شوید باید شش ماه دیگر برای شرکت در آزمون بعدی صبر کنید.

تورلیدری را از کجا شروع کنیم؟

اولین قدم برای شروع، پیدا کردن یک موسسه‌ی گردشگری معتبر است. حسابی جست‌وجو کنید؛ دنبال موسسه‌ای باشید که مجوز سازمان میراث فرهنگی را داشته و نیز اساتید آن در زمینه‌ی علمی خود شناخته‌شده باشند.

همه آنچه باید در مورد دوره تورلیدری بدانید

برای شرکت در دوره های گردشگری نیازی به دانستن زبان خارجی ندارید و می‌توانید کارت خود را به زبان فارسی دریافت کنید، اما توصیه‌ی ما به شما این است که حتما یک زبان خارجی را بیاموزید. با این‌کار نه تنها می‌توانید تورهای داخلی را رهبری کنید، بلکه گزینه‌های تورهای ورودی و خروجی نیز پیش‌روی شماست. اگر قرار باشد تورلیدری شغل اصلی و جدی شما بشود، دانستن زبان‌های بیشتر به معنی فرصت‌های شغلی بیشتر برای شما خواهد بود.

بسیاری از کسانی که به قصد تفریح و خوش‌گذرانی وارد دوره می‌شوند خیلی زود ناامید خواهند شد. تعداد واحدهای درسی زیاد و حجم مطالب بالاست، پس جدیت و حضور مستمر شما الزامی خواهد بود. آزمون جامع، هربار سخت‌تر می‌شود و قبولی در آن به مطالعه منظم و زیاد شما نیاز دارد.

به آن‌چه در کلاس گفته می‌شود اکتفا نکنید، با اساتید خود در زمان‌های آزاد صحبت کرده و به‌دنبال منابع مطالعاتی بیشتر از آن‌ها باشید.

فرض کنیم که بعد از گذراندن دوره، آزمون جامع و آزمون تخصصی زبان را نیز با موفقیت گذرانده‌اید؛ بعد از عرض تبریک باید بگوییم شما هنوز تورلیدر نشده‌اید! در واقع کارتی که دریافت کردید تنها مجوز ورود شما به دنیای خوش آب و رنگ تورلیدرهاست ولی تضمینی برای تورلیدر شدن و تورلیدر ماندن نخواهد بود! چه بسیارند کسانی که کارت راهنما را دریافت کرده اما هرگز تورلیدر موفقی نشدند! باید وارد زمین بازی شوید تا مشخص شود بازیکن قابلی هستید یا نه.

موردی که می‌تواند قابلیت شما را تعیین کنید شروع به‌کار است! بعد از دریافت کارت باید به آژانس‌های گردشگری مراجعه کرده و مصاحبه بدهید سپس در صورت قبولی به‌عنوان اسیست یا کمک راهنما شروع به‌کار کنید. توصیه‌ی ما به شما این است که حتما قبل از اینکه راهنمای اصلی گروه‌های گردشگری شوید، چند سفری را اسیست یک راهنمای باتجربه باشید، در این‌صورت راه و چاه تورلیدری را به‌شکل واقعی فرا خواهید گرفت و متوجه می‌شوید تورلیدر شدن فراتر است از آنچه در کلاس‌ها آموختید.

بعد از گذراندن چند سفر، حالا بهترین موقعیت است تا سوالات مهمی از خودتان بپرسید که آینده‌ی شما را تعیین خواهد کرد: آیا قرار است تورلیدری شغل اصلی شما باشد یا شغل دوم؟ در صورتی‌که گزینه‌ی انتخابی شما شغل اصلی‌ست، باید در نظر بگیرید که این شغل، فصلی و غیرقابل پیش‌بینی است؛ کرونا را به یاد بیاورید یا مسائل سیاسی که به‌شدت در وضعیت تورها تاثیرگذار بوده و خواهند بود. سوال بعدی این است که در کدام زمینه علاقه‌ی بیشتری به کار دارید؟ تورهای داخلی یا خروجی، یا حتی کار با توریست‌های خارجی؟

تصمیم قطعی خود را گرفته و شروع به کار کنید فراموش نکنید که برای حرفه‌ای ماندن همیشه باید به‌روز باشید و مطالعه کنید؛ یادگیری برای شما هرگز پایان نخواهد داشت.

جمع‌بندی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم قدم اول برای شما ثبت نام در دوره تورلیدری‌ست، با ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های تورلیدری و کارگاه گردشگری موسسه ارسباران، قدم اول را قوی و به‌جا بردارید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها