رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566537

توصیه «هادی العامری» به تظاهرات‌کنندگان عراقی و کمیساریای انتخابات

ساعت24-رئیس ائتلاف الفتح عراق طی بیانیه‌ای ضمن تقدیر از معترضان عراقی برای مسالمت ‌آمیز برگزار کردن تظاهرات‌ها، به آنها و کمیساریای عالی انتخابات چند توصیه ارائه کرد.

html>

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، امروز (چهارشنبه، ۲۰ اکتبر)، همزمان با چهارمین روز اعتراضات خیابانی به نتایج انتخابات اخیر این کشور، از کمیساریای عالی و مستقل انتخابات خواست تا به جدیت به کلیه شکایات ارائه شده به منظور اطمینان‌بخشی به همه مردم و اثبات بی‌طرفی کامل خود رسیدگی کند.

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری عراقی «الایام» منتشر شد، اعلام کرد: «بی‌تردید مطالبه حقوق با روشهای مسالمت‌آمیز و متمدنانه و مطابق با رویه‌های بنیادین ، حقی است که قانون اساسی آن را تضمین کرده است. بنابراین از همه برادران معترض برای تاکیدشان بر مسالمت آمیز برگزار کردن تظاهرات و تعامل عالی با سرویس‌های امنیتی که محافظان کشور هستند، تشکر و قدردانی می کنم».

العامری افزود:« من از آن‌ها می‌خواهم که این رویکرد مسالمت آمیز را ادامه دهند و به سرعت به سوزاندن لاستیک‌ها و مسدودکردن جاده‌ها پایان دهند. این موارد باید به دقت رعایت شود و شما شایستگی آن را دارید. کمیساریای عالی انتخابات نیز باید با جدیت به کلیه شکایات ارائه شده رسیدگی کند تا اعتماد و اطمینان همه را جلب و بی‌طرفی کامل خود را اثبات کند».

این در حالی است که امروز، برای چهارمین روز متوالی شهرهای مختلف عراق شاهد تظاهرات‌های خیابانی در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر پارلمانی است و معترضان خواستار بازشماری دستی آراء هستند. طی چند روز گذشته معترضان با تجمع در خیابان‌های شهرهای مختلف بغداد، بصره، الناصریه، الدیوانیه و ..و آتش زدن لاستیک خودروها، اقدام به بستن برخی محورهای مواصلاتی و جاده‌های اصلی در این شهرها کرده‌اند.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها