رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566543

قول عجیب میرکاظمی: ارزش پول ملی در بودجه ۱۴۰۱ کاهش نخواهد یافت

ساعت24-رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند سال آینده خلق پولی صورت نگیرد گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ به گونه‌ای تنظیم می‌شود تا در هیچ جا ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

html>

به نقل از سازمان برنامه و بودجه «مسعود میرکاظمی» در جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شد، اظهار داشت: هم فرمایشات رهبر معظم انقلاب، هم برنامه‌های ریاست جمهوری و هم اسناد بالادستی بر تغییرات اساسی در ساختار بودجه تأکید دارند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کارهای بزرگی در کشور انجام شده است، افزود: ولی در افزایش درآمد و سطح رفاه مردم اتفاق خاصی نیفتاده و برای خروج از این روند باید بر شاخص‌های کلان اقتصادی تمرکز شود. توجه به اثربخش کردن منابع، افزایش نقش استان‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و حرکت به سمت برنامه‌ای شدن و انجام توافقنامه‌ها به صورت برنامه‌ ضروری است.

میرکاظمی با بیان اینکه در تدوین لایحه بودجه باید بازنگری صورت گیرد، اظهار داشت: باید توافق نامه برنامه‌ای با وزرا، سازمان‌ها و استان‌ها امضا شود و منابع لازم در نظر گرفته شود و در مقابل آن نهادها برابر منابع دریافتی پاسخگو باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اهمیت موضوع مالیات در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: لازم است جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. همچنین پایه‌های مالیاتی اشتباه اصلاح شود. باید برای ارائه مشوق‌های مالیاتی و از جمله اختصاص بخشی از درآمدهای کسب شده مالیاتی به همان استان اقداماماتی انجام شود.

آغاز مهار تورم با پرداخت هزینه‌های دولت بدون خلق پول

میرکاظمی با بیان اینکه اگر بودجه بدون کسری بسته شود و خلق پولی صورت نگیرد تورم مهار خواهد شد؛ اظهار داشت: دو ماه است که دولت سیزدهم فعالیتش را آغاز کرده و بدون خلق پول پرداخت‌های ماهیانه را انجام می‌دهد که این آغازی برای موفقیت بزرگی در مهار تورم است.

معاون رییس جمهوری افزود: همانطور که واکسیناسیون عمومی کرونا را مهار می‌کند، با تمرکز بر مهار خلق پول، تورم هم می‌تواند مهار شود. دولت تلاش می‌کند که خلق پولی صورت نگیرد و در بودجه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ای تنظیم می‌شود تا در هیچ جا ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند.

میرکاظمی در ادامه به اهمیت ثبات اقتصادی، عدالت و توجه به آمایش سرزمین پرداخت و گفت: همدلی بین دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه بهترین فرصت برای اعمال تغییراتی ضروری در ساختار بودجه است.

وی با بیان اینکه حدود ده سال مطالعه روی اقتصاد کلان کشور انجام داده است، افزود: با تغییر ریل اقتصادی کشور، قطعاً شرایط رو به بهبود و تغییر خواهد رفت و برای معضلات اقتصادی راه حل مشخصی وجود دارد. لذا تغییرات اساسی در ساختار بودجه صورت خواهد گرفت ولی طراحی جدید و تغییر ساختار، بی تردید به زمان نیاز دارد.

معاون رییس جمهوری افزود: بودجه باید به شکل ساده و قابل فهم تدوین شود و شاخص‌های کلان اقتصادی را پشتیبانی، تورم را مدیریت و بهره وری را افزایش دهد تا به عدالت نزدیک شود.

میرکاظمی اعتماد به بخش خصوصی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر ثبات اقتصادی، که شرط اصلی حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در اقتصاد کشور است حاصل شود اعتماد بخش خصوصی نیز بدست خواهد آمد.

خروج دولت از اقتصاد؛ اولین گام تغییرات اساسی و ثبات اقتصادی

رییس سازمان برنامه و بودجه اولین گام تغییرات اساسی و ثبات اقتصادی را خروج دولت از اقتصاد دانست و گفت: وظیفه دولت این است که موضوعات اقتصادی را مدیریت کند. بنابراین رفع موانع برای ورود بخش خصوصی به صورت جدی دنبال می‌شود.

میرکاظمی در پایان گفت: امیدواریم با همفکری و مشارکت دولت و مجلس که هر دو به انقلابی بودن مشهورند در این دوره کار بزرگی انجام شود. در طراحی جدید ساختار بودجه که با مشورت مجلس صورت خواهد گرفت مسائل اقتصادی کشور حل خواهد شد.

جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها