رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566568

گواتر چگونه بوجود می آید؟ [درمان گیاهی]

رپورتاژتبلیغی/گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در جلوی نای قرار دارد. مسئول تولید و ترشح هورمون های تنظیم کننده رشد و متابولیسم است.بیشتر موارد گواتر به عنوان گواتر "ساده" طبقه بندی می شوند.

html>

اینها شامل التهاب یا آسیب به عملکرد تیروئید نمی شوند ، هیچ علامتی ندارند و اغلب علت مشخصی ندارند. برخی از افراد مقدار کمی تورم را تجربه می کنند. برخی دیگر می توانند تورم قابل توجهی داشته باشند که نای را منقبض کرده و باعث مشکلات تنفسی می شود. (در مورد بیماری اگزما هم بدانید)

بزرگ شدن تیروئید لزوماً به این معنا نیست که غده تیروئید به درستی کار می کند. یک فرد مبتلا به گواتر ممکن است غده تیروئید داشته باشد که عبارت است از:

تولید بیش از حد هورمون ، معروف به پرکاری تیروئید

ایجاد هورمون بسیار کمی ، که به کم کاری تیروئید معروف است

ایجاد مقدار معمولی هورمون ، معروف به یوتیروئیدیسم

علائم گواتر چیست؟

در بیشتر موارد ، تنها علامت قابل اعتماد گواتر ، تورم در گردن است. تورم ممکن است آنقدر بزرگ باشد که با دست احساس شود. میزان تورم و شدت علائم ایجاد شده توسط گواتر بستگی به فرد دارد.

در صورت بروز علائم دیگر ، موارد زیر شایع ترین هستند:

· تنگی گلو ، سرفه و گرفتگی صدا

· مشکل در بلع

· در موارد شدید ، تنفس دشوار است

علائم دیگر ممکن است به دلیل علت زمینه ای گواتر وجود داشته باشد.

علت ایجاد گواتر چیست؟

کمبود ید عامل اصلی گواتر است. ید برای کمک به تیروئید برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است. وقتی ید کافی ندارید ، تیروئید برای ساخت هورمون تیروئید بسیار سخت کار می کند و باعث بزرگ شدن غده می شود.

علل دیگر شامل موارد زیر است:

بیماری گریوز

بیماری گریوز زمانی رخ می دهد که تیروئید شما بیش از حد طبیعی هورمون تیروئید تولید می کند که به پرکاری تیروئید معروف است. تولید بیش از حد هورمون ها باعث افزایش اندازه تیروئید می شود.

تیروئیدیت هاشیموتو

هنگامی که به تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا هستید ، که به تیروئیدیت هاشیموتو نیز معروف است ، مستعد عدم توانایی تولید هورمون تیروئید در تیروئید است و باعث کم کاری تیروئید می شود.

· التهاب

برخی از افراد مبتلا به تیروئیدیت ، التهاب تیروئید می شوند که می تواند باعث گواتر شود. این با تیروئیدیت هاشیموتو متفاوت است. یک مثال تیروئیدیت ویروسی است.

· ندول ها

کیست های جامد یا مایع ممکن است روی تیروئید ظاهر شده و باعث متورم شدن آن شود. این گره ها اغلب غیر سرطانی هستند.

· سرطان تیروئید

سرطان ممکن است بر تیروئید تأثیر بگذارد ، که باعث تورم در یک طرف غده می شود. سرطان تیروئید به اندازه تشکیل ندول های خوش خیم شایع نیست.

· بارداری

باردار شدن گاهی باعث بزرگ شدن تیروئید می شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به گواتر هستند؟

ممکن است در معرض ابتلا به گواتر باشید اگر:

· سابقه خانوادگی سرطان تیروئید ، ندول ها

· ید کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید.

· بیماری داشته باشید که ید را در بدن شما کاهش می دهد.

· زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به گواتر هستند.

· افراد بالای 40 سال سن دارند. افزایش سن ممکن است بر سلامت تیروئید شما تأثیر بگذارد.

· باردار هستید یا یائسگی را تجربه می کنید. این عوامل خطر به راحتی قابل درک نیستند ، اما بارداری و یائسگی ممکن است باعث ایجاد مشکل در تیروئید شود.

· پرتودرمانی را در ناحیه گردن یا قفسه سینه انجام دهید. تشعشع ممکن است نحوه عملکرد تیروئید شما را تغییر دهد.

چگونه گواتر تشخیص داده می شود؟

پزشک شما تورم گردن را بررسی می کند. آنها همچنین تعدادی آزمایش تشخیصی شامل موارد زیر را سفارش می دهند:

· آزمایش خون

آزمایش خون می تواند تغییرات در سطح هورمون ها و افزایش تولید آنتی بادی ها را که در پاسخ به عفونت یا آسیب یا بیش فعالی سیستم ایمنی تولید می شوند ، تشخیص دهد.

· اسکن تیروئید

پزشک ممکن است اسکن تیروئید شما را تجویز کند. این کار معمولاً زمانی انجام می شود که سطح تیروئید شما بالا رفته باشد. این اسکن ها اندازه و وضعیت گواتر ، بیش فعالی برخی قسمت ها یا کل تیروئید را نشان می دهد.

· سونوگرافی

سونوگرافی تصاویری از گردن ، اندازه گواتر و وجود ندول ها تولید می کند. با گذشت زمان ، سونوگرافی می تواند تغییرات در ندول ها و گواتر را ردیابی کند.

· بیوپسی

بیوپسی روشی است که شامل گرفتن نمونه های کوچک از ندول های تیروئید در صورت وجود است. نمونه ها برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شوند.

گواتر چگونه درمان می شود؟

پزشک شما بر اساس اندازه و وضعیت گواتر شما و علائم مرتبط با آن ، یک دوره درمانی را تعیین می کند. درمان نیز بر اساس مشکلات سلامتی است که به گواتر کمک می کند.

· داروها

اگر کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دارید ، داروهای درمان این شرایط ممکن است برای کوچک کردن گواتر کافی باشد. در صورت ابتلا به تیروئیدیت ، ممکن است از داروها (کورتیکواستروئیدها) برای کاهش التهاب استفاده شود.

· جراحی ها

برداشتن تیروئید از طریق جراحی ، معروف به تیروئیدکتومی ، در صورتی که تیروئید شما بیش از حد بزرگ شود یا به درمان دارویی پاسخ ندهد ، یک گزینه است.

· ید رادیواکتیو

در افراد مبتلا به گواتر چند گره ای سمی ، ید رادیواکتیو (RAI) ممکن است لازم باشد. RAI به صورت خوراکی وارد بدن می شود و سپس از طریق خون به تیروئید شما می رود ، جایی که بافت بیش فعال تیروئید را از بین می برد.

زمان مراجعه به پزشک

در بسیاری از موارد ، تورم کاهش می یابد و سپس طی 2 تا 3 هفته پس از آنکه بدن با موفقیت با عفونت مبارزه کرد ، ناپدید می شود. اگر مشکل بیش از دو هفته ادامه پیدا کند ، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک باشد.

دلایل دیگر مراجعه به پزشک عبارتند از:

· یک غدد لنفاوی که در لمس احساس سفتی یا لاستیک شدن می کند

· گره ای که آزادانه حرکت نمی کند

· گره ای که قطر آن یک اینچ یا بیشتر است

· تورم غدد لنفاوی همراه با تعریق شبانه ، درد شکم ، کاهش وزن بدون دلیل یا تب بالا

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها