رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566677

عجیب‌ و غریب‌ترین پیوند اعضای جهان؛ از شست پا به جای شست دست تا دختری با ۳ قلب پیوندی

ساعت24-برای نخستین‌بار جراحان موفق به پیوند کلیه حیوان‌به‌انسان شدند، به‌همین بهانه مروری بر عجیب‌ترین پیوندها داشته ایم.

ل
html>

در سال‌های اخیر، بارها مطالبی با این عناوین: «آیا اهدای عضو حیوان به انسان محقق می‌شود؟»، «آیا پیوند اعضای بدن حیوان به انسان ممکن است؟» و ... در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی توجه کاربران را جلب می‌کرد. یکی از آخرین تحقیقات پزشکان در این باره به سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد، زمانی که پژوهشگران دانشگاه آلاباما اعلام کردند که از طریق مهندسی‌ژنتیک، امیدوارند یک گام به پیوند اعضای حیوانات به انسان نزدیک شوند تا شاید روزی بتوانند شاهد انجام این عمل باشند. این دستاورد پزشکی، روز گذشته با پیوند کلیه حیوان به انسان برای نخستین بار در جهان، تحقق یافت. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام از عجیب‌وغریب‌ترین پیوند عضوهای جهان خواهیم گفت.

پیوند کلیه خوک به انسان

برای نخستین بار در جهان، جراحان آمریکایی موفق به پیوند کلیه حیوان به انسان شدند. روش این عمل جراحی که در نیویورک صورت گرفت، شامل استفاده از خوکی بود که ژن‌های او تغییر کرده بود؛ به طوری که این تغییر باعث شد مولکولی که باعث تحریک پس زدن پیوند می‌شود، کنترل شود. محققان درباره این اتفاق به رویترز گفتند که گیرنده، یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی با علایم اختلال عملکرد کلیه بود که خانواده وی با انجام این آزمایش روی بیمار موافقت کرده بودند. به گفته کارشناسان، به مدت سه روز کلیه جدید به عروق خونی او متصل و در خارج از بدن او نگهداری شد و به محققان امکان دسترسی به آن را داد. «روبرت مونتگومری»، جراح پیوند و سرپرست این مطالعه درباره نتیجه این عمل گفته: «نتایج آزمایش عملکرد کلیه پیوندی، تا این لحظه بسیار طبیعی به نظر می‌رسد.»

شست پا به جای شست دست
سال ۲۰۰۷ «گاریت لافیور» مرد نجار، انگشت شست دست راست خود را هنگام کار کردن از دست داد. تیم پزشکی این اطمینان را به او دادند که انگشت شست پای او را می‌توانند به جای انگشت شست دست راستش پیوند بزنند. شش ساعت در اتاق عمل بود تا جراحان توانستند تاندون‌های شست پایش را به دست او پیوند بزند. لافیور در کمتر از دو ماه توانست با دست راست خود شروع به کار کند. در اتفاقی دیگر «دین رید» یک کارگر کارگاه پلاستیک‌سازی هر دو دستش زیر غلتک رفته و استخوان‌های شست اش به طور کامل خرد شده بود. پزشکان برای برگرداندن عملکرد دست‌های او مجبور شدند طی چند جراحی متوالی، شست پای وی را به دست‌های او پیوند بزنند.

عجیب‌ و غریب‌ترین پیوند اعضای جهان؛ از شست پا به جای شست دست تا دختری با ۳ قلب پیوندی

پیوند گوش به ساعد دست!
در سال ۲۰۰۸، خانم شری والترز ۴۲ ساله، دچار یک سرطان بدخیم پوستی به نام کارسینوم سلول بازال شد. پزشکان مجبور شدند برای درمان، او را جراحی کنند و یک گوش و قسمتی از جمجمه و کانال گوش او را بردارند. برای بهبود ظاهر او، پزشکان تصمیم گرفتند که با غضروف دنده برای او یک لاله گوش بسازند؛ بنابراین غضروف یکی از دنده‌هایش را برداشتند و آن را به شکل لاله گوش درآوردند و برای این که به اندازه کافی رشد کند و اندازه گوش او شود، غضروف را زیر پوست ساعدش کاشتند! خانم والترز ماه‌ها، یک گوش را در ساعدش داشت، آن را به آرامی رشد می‌داد و سپس پزشکان آن را به گوش او پیوند زدند.

عجیب‌ و غریب‌ترین پیوند اعضای جهان؛ از شست پا به جای شست دست تا دختری با ۳ قلب پیوندی

پیوند دندان به چشم
۱۰ سال پیش «مارتین جونز» ۴۳ ساله بر اثر حادثه، بینایی‌اش را از دست داد. به تشخیص پزشکان، چون ممکن بود پیوند پلاستیکی را پس بزند یکی از دندان‌های خود بیمار کشیده شد تا از آن به عنوان نگه‌دارنده بافت پیوندی لنز استفاده کنند. قسمتی از پوست داخل دهان مارتین به داخل چشم او پیوند زده و پس از دو ماه که پوست به خوبی جذب چشم شد، دندان نیش مارتین در کاسه چشم پیوند خورد و پوست پیوند شده به تدریج از کاسه چشم برداشته و در نهایت بینایی او برگردانده شد.

عجیب‌ و غریب‌ترین پیوند اعضای جهان؛ از شست پا به جای شست دست تا دختری با ۳ قلب پیوندی

پیوند صورت
«کتی استابلفیلد» در سال ۲۰۱۴ در ۱۸ سالگی بر اثر شلیک گلوله به صورت، دچار جراحت شدید شد. خوشبختانه او زنده ماند، اما صورتش به طورکامل نابود شده بود. پس از چند سال انتظار در سال ۲۰۱۷ اهداکننده مناسب برای او پیدا شد که پوست صورتش از نظر گروه خونی، رنگ پوست و دیگر ویژگی‌های پزشکی با کتی سازگاری داشت. پزشکان اعلام کردند، جراحی پیوند چهره روی این دختر، طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین جراحی به مدت ۳۱ ساعت بوده که تاکنون انجام شده است. به این ترتیب او دوباره قادر به جویدن، بلعیدن مواد غذایی و نفس کشیدن بدون نیاز به تجهیزات جانبی پس از چند سال شد.

پیوند قلب بچه‌میمون به نوزاد ۱۲ روزه
نوزادی نارس و مبتلا به سندروم هیپوپلازی سمت چپ قلب در بارستوی کالیفرنیا متولد شد. شرایط حاد نوزاد روشن بود و پزشکان می‌دانستند که او بیشتر از دو هفته عمر نخواهد کرد، ولی دکتر «بیلی» گزینه دیگری در ذهن داشت. بعد از انجام آزمایش‌های کامل و بررسی‌های اولیه، نوزاد ۱۲ روزه برای جراحی پیوند قلب آماده شد و دکتر بیلی توانست در تاریخ ۲۶ اکتبر سال ۱۹۸۴ با موفقیت، قلب یک بچه میمون را به یک نوزاد انسان پیوند بزند. همه چیز به خوبی پیش رفت و نوزاد با پیوند قلب، زندگی جدیدی را آغاز کرد، اما دوهفته بعد از پیوند، وضعیت نوزاد دچار نوسان‌های شدید شد و در نهایت ۲۱ روز بعد از پیوند قلب، زندگی نوزاد پایان یافت.

پیوند زدن دست به پا
چند سال پیش، دست «مینگ لی» کودک ۹ ساله چینی در حادثه رانندگی قطع شد، ولی چون دست بسیار آسیب‌دیده بود، نمی‌توانست دوباره به سرجای اولش بازگردد. به همین دلیل پزشکان دست او را به پایش پیوند زدند تا دوباره رشد کند. پس از سه ماه که دست او به پایش متصل بود، بالاخره پزشکان دست را جدا کردند و به سر جای اولش بازگرداندند. پس از گذشت یک سال این دست به طور کامل بهبود یافت.

عجیب‌ و غریب‌ترین پیوند اعضای جهان؛ از شست پا به جای شست دست تا دختری با ۳ قلب پیوندی

پس گرفتن کلیه پس از طلاق!
یک زوج انگلیسی پس از آن که از هم طلاق گرفتند دست به کاری بسیار عجیب زدند. «ریچارد باتیستا» مردی است که اول ازدواج به همسرش یک کلیه اهدا می‌کند و این عمل موفقیت‌آمیز، جان همسرش را نجات می‌دهد، اما ازدواج آن‌ها را نجات نمی‌دهد از این رو آن‌ها پس از گذشت هشت سال طلاق می‌گیرند. پس از طلاق، این مرد تقاضا کرد که همسر سابقش باید کلیه یا هزینه آن را به او بازگرداند. گفته می‌شود که همسر او هزینه کلیه را که نزدیک به ۲ میلیون دلار بود به او بازگردانده است.

عجیب‌ و غریب‌ترین پیوند اعضای جهان؛ از شست پا به جای شست دست تا دختری با ۳ قلب پیوندی

عوض‌شدن گروه خونی بعد از پیوند
«دمی برنان» دختری ۱۵ ساله است که بر اثر ویروسی نادر، کبدش را از دست داد و پزشکان روی بدن او یک کبد جدید گذاشتند که خیلی با بدنش هماهنگ نبود، اما او با شانس زنده‌ماندن یک در ۶۰ میلیارد، جنگید و زنده ماند. این عمل جراحی شاید بسیار عجیب نبود، اما پس از گذشت چند ماه پزشکان متوجه شدند گروه خونی او از O مثبت به منفی تغییر پیدا کرده است! این در حالی است که عوض شدن گروه خونی عملی است که به نظر نمی‌رسد امکان پذیر باشد، ولی در این مورد خاص به طور خودکار رخ داد.

دختری با ۳ قلب پیوندی
انجام عمل جراحی قلب و تعویض آن یکی از کارهایی است که شاید بیمار را به حد مرگ برساند، اما «دبی وارد» کسی است که تا به حال سه قلب عوض کرده است. او هنگامی که متولد شد قلب اش بطن چپ نداشت از این رو پزشکان مجبور شدند قلب او را در ۱۵ ماهگی عوض کنند. این قلب برای این دختر ۱۶ ساله تا روز تولد ۱۵ سالگی کار کرد، اما پس از آن بازهم از کار افتاد و این دختر را تا نزدیکی مرگ برد، اما پزشکان قلب دیگری را در بدن او قرار دادند تا بتواند بار دیگر طعم زندگی را بچشد.

اهدا به شرط طرفداری از تیم فوتبال
«مارتین واربورتون» که ۵۰ سال سن دارد برای اهدای سلول‌های بنیادی به برادر ۵۹ ساله‌اش شرطی بسیار عجیب گذاشت! او از برادر خود قول گرفت که پس از عمل جراحی، دیگر نباید طرفدار تیم منچسترسیتی باشد و باید از این به بعد طرفدار تیم منچستریونایتد باشد! این دو برادر یک قرارداد رسمی با هم نوشتند و پس از آن عمل جراحی با موفقیت انجام شد!

منبع: روزنامه خراسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها