رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566764

عربستان بیش از آن‌چه مطرح میشود، در انزواست/ طرح هرگونه شرط از سوی ریاض برای برقراری رابطه با تهران، خارج از عرف است/ هیچ گروهی نمیتواند در عراق مسلطِ مطلق باشد

ساعت24-یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد عربستان بیش از آن‌چه مطرح می‌شود در انزوا قرار گرفته و نیاز به تجدیدنظر در سیاست خارجی و روابطش با همسایگان به ویژه ایران دارد و اگر بخواهد سیاست فعلی خود را ادامه دهد قطعا بیش از گذشته در انزوا فروخواهد رفت و این مساله برای سعودی‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

html>

احمد دستمالچیان در ارزیابی روند گفت‌وگوهای ایران و عربستان و در پاسخ به این سوال که با توجه به اخبار مطرح شده در رسانه‌های عربی، ریاض خواهان مداخله تهران در موضوع یمن است، آیا اساسا می‌توان خواست ریاض برای مذاکره با تهران را تنها در جهت پایان بخشیدن به مساله یمن و خروج آبرومندانه سعودی از این چالش تفسیر کرد، گفت: بسیار طبیعی است که عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده و هر روز که می‌گذرد نیز بیشتر در این باتلاق فرو می‌رود. بنده و بسیاری و کارشناسان دو سال قبل مطرح کردیم که ریاض باید هر چه سریع‌تر از جنگ علیه یمن دست بکشد که دچار این بحران حیثیتی نشود اما این توصیه از سوی حکام ریاض شنیده نشد و امروز در حال پرداخت هزینه‌های اعتباری زیادی است چرا که هم دستاوردی نداشته و هم شکست‌های پی در پی تحمل می‌کند؛ در نتیجه اگر هم چنین درخواستی را از ایران مطرح کرده برای خروج از این باتلاق است.

وی افزود: ایران هیچ‌گاه در امو داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نخواهد کرد اما به عنوان اینکه از خونریزی بیشتر میان مسلمانان جلوگیری شود از قدیم نیز اعلام آمادگی کرده بود که در صورت موافقت یمن، در این موضوع میانجی‌گری کند اما اینکه سعودی بخواهد این مساله را به عنوان شرط در میانه مذاکرات مطرح کند یک امر خارج از عرف و چهارچوب دیپلماتیک است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد عربستان بیش از آن‌چه مطرح می‌شود در انزوا قرار گرفته و نیاز به تجدیدنظر در سیاست خارجی و روابطش با همسایگان به ویژه ایران دارد و اگر بخواهد سیاست فعلی خود را ادامه دهد قطعا بیش از گذشته در انزوا فروخواهد رفت و این مساله برای سعودی‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. ریاض امروز نه تنها در منطقه دچار مشکل شده بلکه از نظر کشورهای غربی نیز همچنان متهم قتل فجیع «جمال خاشقچی» تلقی می‌شود و این موضوع افکار عمومی غرب را به خود مشغول کرده و تنفر عمومی ایجاد کرده است و در منطقه نیز این کشور عامل خونریزی و درگیری در منطقه شناخته می‌شود.

سفیر پیشین کشورمان در لبنان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات اخیر در عراق و پیروزی جریان مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی این کشور در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر این تحولات بر رابطه ایران و عربستان و همچنین تغییرات احتمالی که در صحنه سیاسی عراق شکل خواهد گرفت، گفت: عراق در مسیر شکل‌گیری یک دموکراسی است که مردم حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و این یک رقابت تنگاتنگی است که بین احزاب و گروه‌های سیاسی شکل گرفته و بدون شک این امر میمونی است که بعد از سالیان دراز ظلم و جور صدامی اکنون مردم در صحنه هستند. بستر دموکراسی یک فرآیند طولانی‌مدت است و مردم آزمون و خطای زیادی صورت می‌دهند تا در مسیر درستی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: انتخابات صورت گرفته قطعا تاثیری بر صحنه سیاسی عراق نخواهد داشت؛ به این معنی که گروه‌های مختلفی چه در طرف سنی‌ها، چه در طرف شیعیان و کردها هستند که از قدیم با یکدیگر ائتلاف و هم‌پیمانی داشتند و توازن را در صحنه سیاسی برقرار می‌کنند و هیچ گاه گروهی نمی‌تواند در این صحنه مسلط مطلق باشد. در حال حاضر هم این انتخابات نوعی سیالیت به وجود آورده که احزاب و گروه‌ها می‌توانند در این بستر سیال خودشان را پیدا کنند.

وی افزود: انتخابات دوره قبل عراق نشان داد که به رغم پیروزی شیعیان، این جریان خود را بی‌نیاز از ائتلاف با سایر گروها ندید و این دوره این به همین شکل است و واقعیت صحنه عراق نوعی تکثرگرایی است که امروز نشان از این دارد که این کشور می‌خواهد روی پای خود بایستد و سیاست بی‌طرفانه را در پیش گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها