رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566816

گروسی: گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران حائز اهمیت است

ساعت24-مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نسبت به دیدار با حسین امیرعبداللهیان ابراز امیدواری کرد.

html>

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز در گفت‌وگویی با سی ان بی سی نیوز اعلام کرد که نتوانسته ارتباط مستقیمی که وی با دولت قبلی داشته را از زمان روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی برقرار کند.

گروسی در این رابطه گفت: تا به حال با وزیر خارجه جدید گفت‌وگو نکرده‌ام. امیدوارم به زودی فرصت دیدار با او را پیدا کنم چراکه این مسئله حائز اهمیت است. اگر مشکل، سوءتفاهم یا اختلاف نظری پیش بیاید، می‌توانیم بایکدیگر صحبت کنیم. من قبلا این گفت‌وگوها را داشتم و تصور می‌کنم که بتوانم شرایط عادی را به دست آورم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ذکر اینکه "هیچ نشانه‌ای" نسبت به پیشروی ایران به سوی بمب اتمی وجود ندارد، مدعی شد که برای فهمیدن آنکه چه چیزهایی درخطر است، باید به وضعیت کره شمالی نگاه کرد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۹ از جمهوری دموکراتیک خلق کره اخراج شدند و حال این باور وجود دارد که کره شمالی چند ده کلاهک هسته‌ای دراختیار دارد.

وی تصریح کرد: شرایط جمهوری دموکراتیک خلق کره باید به ما یادآوری کند درصورت شکست‌ تلاش‌های دیپلماتیک چه رخ خواهد داد. این یک مثال بارز و نشانه است. اگر دیپلماسی شکست بخورد ممکن است با شرایطی مواجه شویم که تاثیرات سیاسی عظیمی بر خاورمیانه و ورای آن داشته باشد.

گروسی همچنین گفته است که ایران اجازه دسترسی به اکثر دوربین‌هایش به منظور سرویس و تعویض باتری و کارت‌های حافظه را داده است.

به گفته گروسی تنها تاسیساتی که از این قاعده مستثنی است همان تاسیسات ساخت اجزای سانتریفیوژ است که در اقدامی خرابکارانه در ماه ژوئن آسیب دیده بود.

وی گفته است که بدون دسترسی به آن تاسیسات، برنامه نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی "دیگر بی عیب" نیست.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در این زمینه گفته است: این باعث نشده که ما در کارمان فلج شویم اما به آنچه انجام گرفته آسیب زده است. اگر و زمانی که برجام دوباره آغاز شود، برای آنکه شرکای برجامی بخواهند به توافق بازگردد، باید بدانند که کجا پای‌شان را می‌گذارند.

گروسی همچنین نسبت به از سرگیری دموکراسی با پیونگ یانگ ابراز امیدواری کرد.

وی در این زمینه گفت: احتمال بازگشت به آن‌جا به همراه بازرسان‌مان وجود دارد.

رافائل گروسی روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه اس.ان.بی.سی، در پاسخ به این سوال که چه دیدگاهی درباره «پلان B »(نقشه دوم) برای مواجهه با مسئله هسته‌ای ایران دارد که در رایزنی‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات آمریکایی مطرح شده است، گفت: ما در حال حاضر روی این تمرکز داریم که فعالیت‌های بازرسی‌مان[در ایران] که در حال حاضر با چالش‌هایی روبه‌روست تداوم داشته باشند تا اطمینان یابیم اگر بازگشتی به برجام[توافق هسته‌ای] در کار است، کلیت امور[برنامه هسته‌ای ایران] قابل راستی‌آزمایی باشد. نباید فراموش کرد ما تضمین کننده هر آن چیزی هستیم که روی میز سیاست اتفاق می‌افتد. بنابراین، کمک ما در هر موردی لازم است. بنابراین ما به طور دائمی این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سطح بازرسی آژانس در ایران و در پاسخ به این که «اگر ایران امروز به سمت دستیابی به یک بمب[اتمی] پیش برود»، آیا آژانس خواهد توانست با اطمینان این موضوع را تایید کند، بیان کرد: اول از همه باید بگویم من هیچ عقیده یا اطلاعاتی درباره این ندارم که چنین چیزی در جریان باشد. دوما این که من باور دارم در آن صورت، ما قادر به این کار خواهیم بود.

او در پاسخ به این که آژانس چگونه قادر به این کار خواهد بود، گفت: چون قبلا هم اشاره کرده‌ام که بازرسی ما در ایران بسیار قوی است. بازرسان ما هر روز سال آن‌جا هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها