رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566834

بیانیه شورای امنیت با واکنش تند جریان‌های سیاسی عراق روبرو شد

ساعت24- بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در جمعه شب گذشته ۲۲ اکتبر (۳۰ مهرماه ۱۴۰۰) در تایید انتخابات اخیر عراق، قبل از اینکه نهادهای ذیربط عراقی آن را نهایی کنند، با مواضع انتقادی جریان های سیاسی عراق مواجه شد.

html>

ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) طرفدار الحشد الشعبی و گروه های مقاومت در عراق و شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل گروه سیاسی – جهادی «عصائب اهل الحق» به علاوه گروه مقاومت کتائب حزب الله عراق در بیانیه هایی جداگانه از موضع شتابزده شورای امنیت سازمان ملل در قبال انتخابات عراق به شدت انتقاد کردند.

بیانیه شتابزده شورای امنیت

ائتلاف الفتح در بیانیه ای با ابراز تعجب از بیانیه شتابزده شورای امنیت سازمان ملل گفته است: «شورای امنیت درحالی این بیانیه تعجب برانگیز را صادر کرده و انتخابات را موفقیت آمیز خوانده که هنوز نتیجه شکایت های قانونی به نتایج انتخابات مشخص نشده و اکثر جریان های سیاسی و نامزدها در عراق اعتراضات زیادی به نتایج انتخابات دارند.»

این ائتلاف سیاسی – پارلمانی عراق تاکید کرده است که این بیانیه، بی طرفی سازمان ملل و نمایندگی سازمان ملل در عراق و نقشی را که در اتفاقات جاری در کشور بازمی کنند، زیر سوال برده است.

ائتلاف الفتح، بیانیه شورای امنیت را در قبال انتخابات اخیر عراق در تعارض با گزارش های ناظران بین المللی و بومی و اتحادیه اروپا دانسته و خاطر نشان ساخته است که ناظران بین المللی و بومی عراق از جمله اتحادیه اروپا، موارد متعددی از تخلفات را در روز انتخابات و اعلام نتایج ثبت کرده اند.

الفتح با تاکید بر ضرورت بازشماری آراء به صورت دستی گفته است که از خواست مردم و گروه های سیاسی عراق مبنی بر بازشماری دستی آراء – حسب قانون- برای همه حوزه های انتخابیه، هرگز کوتاه نمی آید.

این ائتلاف سیاسی – پارلمانی تلویحا بیانیه شورای امنیت را مصادق دخالت در روند انتخابات عراق دانسته و گفته است که با هرگونه دخالت خارجی در خصوص انتخابات عراق مخالف است.

قیس الخزعلی؛ انتخابات ناموفق

دبیر کل عصائب اهل الحق نیز در توئیتی گفته است: از بیانیه شتابزده شورای امنیت در تبریک و تهنیت به مناسبت نتایج انتخابات اخیر که در عراق برگزار شد، با وجود اینکه هنوز مشروعیت نتایج تایید نهایی نشده، تعجب می کند.

«شیخ قیس الخزعلی» افزوده است که مرجع تایید نتایج انتخابات، دادگاه قانون اساسی است.

به گفته وی، انتخابات اخیر عراق به دلیل وجود اعتراضات و مدارک مستند، ناموفق بوده و نتایج آن را اغلب بافت های جمعیتی عراق، اکثر جریان های سیاسی و قاطبه جمعیت آماری عراق رد کرده و همین امر سبب شکل گیری اعتترضات و تظاهرات مردمی در اغلب شهرهای عراق شده است.

وی افزوده است که از همه نهادهای بین المللی می خواهد که بی طرفی و حرفه ای بودن خود را در تعامل با پرونده عراق حفظ کرده و حاکمیت و قوانین عراق را محترم بشمارند.

بیانیه بدنام

سخنگوی گروه مقاومت «کتائب حزب الله عراق» نیز در توئیتی نیز تاکید کرده است که بیانیه بدنام اخیر شورای امنیت در قبال انتخابات عراق نشان داد که انتخابات اخیر یک توطئه بین المللی بوده که برخی از طرف های داخلی در عراق با آن همکاری کرده اند.

«ابوعلی العسکری» گفته است که ملت عراق با همه طیف های و اکثریت آشکار آن در برابر این جنایت تاریخی و هزینه های آن هرچه باشد، هرگز سکوت نمی کنند.

العسکری از این رو خواهان گسترش میدان اعتراضات در سراسر عراق شده است.

وی با اشاره به ایستادن گروه مقاومت کتائب حزب الله در کنار خواسته عموم مردم عراق گفته است که هر دستی بخواهد امنیت و سلامت کشور را به مخاطره بیندازد، آن دست را قطع خواهد کرد.

مداخله سازمان ملل در امور داخلی

از طرفی «عزت الشابندر» شخصیت سیاسی که نام او در دوره قبل به عنوان یکی از نامزدهای نخست وزیری نیز مطرح شد در توئیتی از این بیانیه شتابزده شورای امنیت سازمان ملل در تایید نتایج انتخابات عراق تعجب کرده است.

وی گفته است: «شورای امنیت سازمان ملل که حتی یک بار هم در قبال کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین موضع محکومیت نگرفته، با خرسندی تمام نتایج انتخابات عراق را حتی قبل ازاینکه کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به شکایت های قانونی رسیدگی کند، تایید کرده است، چرا؟»

برخی از صاحب نظران عراق نیز کل تلاش بین المللی برای تایید هرچه سریعتر نتایج انتخابات را با هدف تکلیف مجدد «مصطفی الکاظمی» به پست نخست وزیری دانسته اند.

«هیثم الخزعلی» کارشناس سیاسی عراقی در این خصوص گفته است: دستکاری نتایج و همه نقض هایی که در جریان انتخابات اتفاق افتاده و حضور گسترده ناظران بین المللی و بیانیه اخیر شورای امنیت با هدف بازگرداندن الکاظمی به قدرت است.

وی با استناد به یک ضرب المثل مشهور عربی ادامه داده است: «شتر آنها را سر ببرید تا مانع بازگشت الکاظمی شوید.»

تحصن ها پشت دیوارهای منطقه امنیتی سبز

بیانیه شورای امنیت که به گفته ناظران بسیار شتابزده صادر شده و پیش از اینکه دستگاه های ذیربط در عراق، نتایج نهایی را تایید کنند، پیشدستی کرده و آن را تایید کرد، جامعه ملتهب پساانتخابات این کشور را بیش از پیش دچار شکاف سیاسی کرده است.

تحصن های اعتراضی که در طول پنج روز گذشته در ضلع جنوبی منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد در برابر هیات دولت و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس برپا شده، شب گذشته تا پشت درهای این منطقه امنیتی، پیشروی کرده است.

معترضین به نتایج انتخابات خواهان استقلال کمیسیون عالی مستقل انتخابات در اعلام نتایج به دور از تاثیرات داخلی و خارجی شده اند و بر ضرورت بازشماری دستی به جای الکترونیکی تاکید دارند.

معترضین معتقدند که نتایج الکترونیکی انتخابات دهم اکتبر گذشته (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در معرض دستکاری اینترنتی قرار گرفته و کشورهای امارات، آمریکا، رژیم صهیونیستی به علاوه «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق متهم به دست داشتن در این دستکاری شده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها