رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566861

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

ساعت24-موزه خودورهای تاریخی ایران با نمایش لیموزین آب‌طلاکاری شده، رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، فانتوم ۴ ضدگلوله، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار و نمونه‌های نادر دیگر در صنعت خودروسازی افتتاح شد.

ماشین
html>

ساختمان این موزه که بیشتر شبیه پارکینگ خودروهای لوکس تاریخی، منحصر به فرد و آنتیک است، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج، انتهای کوچه ۲۵ قرار دارد. ساختمان جدید این موزه را امروز، شنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۰ پرویز فتاح ـ رییس بنیاد مستضعفان با همراهی عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ افتتاح و از لوح موزه رونمایی کردند.

این موزه از سال ۱۳۸۲ با نمایش مجموعه‌ای غنی از خودروهای تاریخی که تا پیش از سال ۱۳۵۷ وارد ایران شده است، راه‌اندازی شده بود، اما ساختمان آن در سال ۹۹ بازسازی و مدرن‌سازی شد که به گفته مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان قرار بود در بهار ۱۴۰۰ افتتاح شود، اما ظاهرا محدودیت کرونا، افتتاح آن را به تعویق انداخت.

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

در موزه خودروهای تاریخی، نمونه‌های نادر صنعت خودروسازی جهان نگهداری می‌شود؛ از جمله، پیرس آرو لیموزین آب‌طلاکاری‌شده که تنها نمونه پنتر لیزر تولیدشده در جهان و تنها اتومبیلی است که حاصل کار مشترک کمپانی‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است، و همچنین مجموعه‌ای غنی از مدل‌های رولزرویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه‌ای فانتوم ۴ ضدگلوله که زمان تولید آن از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ میلادی بود و فقط ۱۸ دستگاه در کل دنیا وجود داشت و یک دستگاه آن ضدگلوله بود که برای خانواده سلطنتی ساخته شد، فانتوم ۳ و مجموعه مرسدس بنزها شامل مدل استثنائی ۵۰۰ کا، ۶۰۰ لیموزین و ۱۹۰ SL.

سوپر اسپرت‌ها بخش دیگر این مجموعه را تشکیل می‌دهند که از آن جمله، می‌توان به لامبورگینی میورا و کانتاش، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی، چند مدل پورشه مدل ۳۵۶ و پورشه ۹۱۱ توربو اشاره کرد.

کرایسلر ۳۰۰ به همراه مجموعه جانبی جذاب آن، کادیلاک فلییت وود و لینکلن کانتیننتال لیموزین از دیگر خودروهای تولید آمریکا هستند که در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار که قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران معرفی شده و کالسکه مخصوص تاجگذاری که هر دو ساخت کارخانه معروف واگن فابریک در کشور اتریش هستند، نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

بعضی از این خودروها در جریان مدرن‌سازی ساختمان موزه، تعمیر و بازسازی شدند که انتقادهایی به شیوه تعمیر این خودروهای تاریخی وارد شده بود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان قبلا در این‌باره گفته بود: برای برخی از خودروهای موجود در گنجینه، همچون مرسدس بنزهای سری ۶۰۰، رولزرویس‌های فانتوم در مدل‌های مختلف، لامبورگینی‌های کانتاش و میورا، پیرس آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکه‌های تاریخی که سابقه مرمت آن‌ها در کشور کمتر وجود داشته و یا اصلا وجود نداشته، از مشاوران خارجی و برای بخشی از خودروها که دانش و سابقه مرمت و بازسازی آن‌ها در کشور وجود داشت، از مشاورین مجرب داخلی استفاده شده است.

قنبری همچنین گفته است: تمام فرآیند بازسازی و مرمت این خودروها با افتخار توسط هنرمندان، استادان و متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از معتبرترین و به‌روزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزئی، مواد زیرسازی، رنگ، کلر و... و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و توجه به ویژگی‌های هر اثر از قبیل جنس بدنه (فولاد و آهن، آلومینیوم، فایبرگلس، چوب و تلفیق انواع آن‌ها)، نوع تزئینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد در کارگاه‌های اختصاصی که تنها برای مرمت این خودروها راه‌اندازی شد، انجام شده است.

موزه خودروهای تاریخی با نمایش ۶۱ وسیله نقلیه از خودرو تا موتورسیکلت و کالسکه از روز یکشنبه، دوم آبان‌ماه به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد. ساعت بازدید از ۹ تا ۱۴ تعیین شده و هزینه بلیت ورودی برای هر نفر ۲۵هزار تومان درنظر گرفته شده است.

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

بنیاد مستضعفان علاوه بر موزه خودروهای تاریخی، موزه دفینه یا سردار آسمانی، موزه شهدای رامسر، کاخ مرمر یا موزه هنر ایران و موزه زمان را در اختیار دارد.

موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها