رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566887

بن سلمان قصد ترور ملک عبدالله را داشت

ساعت24-یکی از مقام‌های سابق ارشد سازمان اطلاعات عربستان سعودی ضمن توصیف ولی‌عهد سعودی به‌عنوان یک بیمار روانی و قاتل فاش کرد که وی قصد ترور پادشاه پیشین سعودی را داشته است.

html>

«سعد الجبری» یکی از مقام‌های ارشد امنیتی سابق عربستان سعودی که به نظارت بر اقدامات مشترک مبارزه با تروریسم ایالات متحده کمک می‌کرده و هم‌اکنون در کانادا به سر می‌برد در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی بی اس نیوز» فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی قبل از آن‌ که پدرش «سلمان بن عبدالعزیز» بعنوان پادشاه تاجگذاری کند، به دنبال قتل «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» معروف به ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان سعودی بوده است.

با این حال سعد الجبری شواهدی را در این خصوص به برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی بی اس که روز گذشته (یکشنبه) پخش شد، ارائه نکرد.

این مأمور سابق اطلاعاتی عربستان سعودی که در کانادا در تبعید به سر می‌برد، مدعی شده است که در سال ۲۰۱۴، محمد بن سلمان با افتخار می‌گفته که قادر به کشتن ملک عبدالله است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال ۲۰۱۴، شاهزاده بن سلمان هیچ نقش بزرگی در دولت سعودی نداشته است و زمانی‌که پدرش هنوز پادشاه نشده بود، به عنوان نگهبان در دربار خاندان سلطنتی آل سعود خدمت می‌کرده است.

ملک سلمان در ژانویه ۲۰۱۵ پس از آن به عنوان پادشاه سعودی منصوب شد که برادرش ملک عبدالله به مرگ طبیعی فوت کرد.

الجبری از مصاحبه با شبکه سی بی اس استفاده کرد تا به محمد بن سلمان هشدار دهد ویدئویی را ضبط کرده است که اسرار سلطنتی و یکسری اسناد مربوط به ایالات متحده را فاش می‌کند.

یک کلیپ کوتاه و بی صدا به «اسکات پیلی» خبرنگار «۶۰ دقیقه» نشان داده شد و به گفته الجبری، این ویدئو در صورت کشته شدنش منتشر می‌شود.

این جدیدترین تلاش مرد جنجالی سازمان اطلاعات عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۷ به کانادا فرار کرده و هم‌اکنون که پس از چهارسال برای اولین بار در یک مصاحبه تلویزیونی حاضر شده است، تلاش کرده است تا به ولی‌عهد ۳۶ ساله عربستان که دو فرزند الجبری را به گروگان گرفته و قصد دارد از طریق آن‌ها، این مأمور سابق اطلاعاتی ریاض را وادار به بازگشت به عربستان کند، فشار بیاورد.

الجبری در صورت بازگشت به عربستان همچون رئیس‌ سابق خود شاهزاده «محمد بن نایف» که زمانی وزیر کشور قدرتمند سعودی‌ها بود و در سال ۲۰۱۷ توسط شاهزاده محمد بن سلمان اخراج شد، با مجازات‌های حبس و بازداشت خانگی روبرو است.

الجبری ۶۲ ساله همچنین تصریح کرد که محمد بن سلمان تا زمان مرگ وی آرام نخواهد گرفت زیرا «وی نگران اطلاعاتی است که من در اختیار دارم». وی محمد بن سلمان را یک «بیمار روانی و قاتل» توصیف کرد.

«سعد الجبری» مشاور سابق امنیتی ولی‌عهد پیشین و وزارت کشور عربستان سعودی در سال‌های گذشته به بحرانی برای دولت ریاض و شخص «محمد بن سلمان» تبدیل شده است. او اکنون در کانادا و تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی این کشور قرار دارد. مأموران سعودی پس از بازداشت «محمد بن نایف» در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) پسر ۲۱ ساله و دختر ۲۰ ساله «سعد الجبری» را نیز بازداشت کردند.

«سعد الجبری» معاون «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی وی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت و گفته می‌شود، اسنادی که در دست دارد، می‌تواند برای حذف کامل بن نایف و دیگر رقبا مفید باشد و همزمان می‌تواند به شدت علیه بن سلمان به کار گرفته شود و بنابراین لزوم بازگشت وی به عربستان برای بن سلمان مسجل است. برخی رسانه‌های غربی او را «خاشقچی زنده» عربستان سعودی می‌دانند.

پس از آن که مشخص شد، مشاوران محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در ترکیه، «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به قتل رساندند، موجی از انتقادات جامعه جهانی روانه محمد بن سلمان شد و زمانی‌که ویدئوهای ضبط شده از درون کنسولگری عربستان به مقام‌ها ترکیه‌ای درز پیدا کرد، عربستان سعودی مدعی شد که تلاش‌هایی برای بازگرداندن اجباری خاشقچی به عربستان صورت گرفته که با شکست روبرو شده است.

با این حال، ولی‌عهد عربستان سعودی هرگونه اطلاع از عملیات قتل خاشقچی را انکار کرده است.

الجبری در مصاحبه خود همچنین تصریح کرد که طی جلسه‌ای در سال ۲۰۱۴ با شاهزاده محمد بن نایف که بعنوان وزیر کشور عربستان سعودی ریاست سازمان اطلاعات عربستان را برعهده داشت، محمد بن سلمان که بسیار جوان‌تر بود، گفته است که قادر است برای باز کردن راه برای سلطنت پدرش، ملک عبدالله را به قتل برساند.

الجبری در این خصوص توضیح داد: «او به وی گفت: می‌خواهم ملک عبدالله را ترور کنم. یک حلقه سمی از روسیه دریافت کرده‌ام و کافی است که با او دست بدهم و کارش تمام خواهد بود».

این مأمور سابق اطلاعاتی عربستان سپس تصریح کرد که سازمان اطلاعات عربستان سعودی این تهدید را بسیار جدی گرفت و این موضوع درون خاندان سلطنتی مدیریت شد.

الجبری به سی بی اس نیوز گفت که ویدئویی که این جلسه را ضبط کرده، همچنان موجود است.

طبق این گزارش، دولت عربستان سعودی به شبکه سی بی اس نیوز گفته است که الجبری «یک مقام دولتی سابق و بی‌اعتبار است که سابقه طولانی در جعل و پرت کردن حواس دیگران به منظور پنهان کردن جرایم مالی خود دارد».

دولت سعودی درخواست استرداد الجبری را داده و گفته که برای فساد مالی تحت تعقیب قرار دارد ولی با این حال، الجبری مدعی است که ثروتش در نتیجه سخاوت پادشاهانی که به آن‌ها خدمت کرده به دست آمده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از دامادهای الجبری از یک کشور سوم ربوده شده و با توسل به زور به عربستان بازگردانده و شکنجه و بازداشت شده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که بازداشت اعضای خانواده الجبری در حقیقت تلاش برای وادار کردن الجبری برای بازگشت به عربستان سعودی است.

به گزارش گروه حقوق بشری، دادگاه سعودی پسر و دختر او را به ترتیب به اتهام پولشویی و تلاش برای فرار غیرقانونی از عربستان به 9 و شش و نیم سال زندان محکوم کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دادگاه تجدید نظر در ماه مه امسال بدون اطلاع خانواده، حکم زندان این دو نفر را تأیید کرد.

الجبری شکایتی فدرال در ایالات متحده علیه ولی‌عهد عربستان سعودی ارائه کرده و ادعا کرده است که پادشاه سعودی سعی کرده او را در آمریکا و کانادا به دام انداخته و بکشد.

از طرف دیگر، نهادهای سعودی در آمریکا و کانادا وی را تحت تعقیب قرار داده و مدعی هستند که نیم میلیارد دلار از بودجه مبارزه با تروریسم عربستان را به سرقت برده است.

طبق گزارش سی بی اس نیوز، یک قاضی کانادایی در جریان رسیدگی به پرونده، دارایی‌های الجبری را به واسطه شواهدی در خصوص کلاهبرداری توقیف کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها