رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566890

افزاش توان ارائه تسهیلات بانکی با فروش اموال مازاد شبکه بانکی

ساعت24-عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است ؛ رویکرد رئیس کل بانک مرکزی در مورد ضرورت فروش اموال مازاد بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به تولید، قابل تقدیر است.

html>

به نقل از ایبِنا؛ یکی از موضوعات مهم در نظام بانکی کشور، افزایش توان مالی بانک‌ها و موسسات مالی در ارائه تسهیلات است. در حالی که بسیاری از بانک‌ها، دارای اموال مازاد به دلایل مختلفی هستند، یکی از روش‌هایی که می‌تواند به تقویت توان بانک‌ها در تسهیلات‌دهی کمک قابل توجهی کند، بحث فروش اموال مازاد بانک‌ها و هدایت نقدینگی حاصل از فروش این اموال، به سمت ارائه تسهیلات به بخش تولید در کشور است.

در این باره عباس آرگون ،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بحث فروش اموال مازاد بانک‌ها، سال‌های قبل در قانون رفع موانع تولید مطرح شده بود، اظهار داشت: در حقیقت طبق این قانون بانک‌ها بایستی در یک بازه زمانی از سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های غیر از فعالیت‌های بانکی، خارج شوند و از آن زمان به بعد اگر خارج نشوند، درآمدی که از آن محل کسب می‌کنند، مشمول مالیات تا سقف ۵۵ درصد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک‌ها وظیفه دارند که بحث تامین مالی بنگاه‌ها و بخش‌های تولیدی را انجام دهند، در نتیجه وقتی بانک‌ها به سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری وارد شوند، عملا شاهد خواهیم بود که تامین مالی بخش‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه می‌شود. بنابراین سیاست بانک مرکزی باید به گونه‌ای باشد که نظارت بر بانک‌ها منجر به تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط شود و از سوی دیگر از طریق ابزارهایی که تعریف می‌شود تامین مالی بنگاه‌های بزرگ به سمت بازار سرمایه هدایت شود. به عبارت دیگر، بانک‌ها به وظیفه ذاتی خود که تجهیز منابع مالی بنگاه‌ها است، بپردازند و بتوانند منابع را از سمت سپرده‌های مردم به سمت بخش‌های واقعی اقتصاد هدایت کنند.

آرگون افزود: حال امیدوار هستم در این شرایط و با مدیریت جدید بانک مرکزی، ساماندهی بازار ارز، کنترل تورم، کنترل نقدینگی و پایه پولی که از موضوعات اساسی کشور است، از اولویت‌های بانک مرکزی باشد و با مدیریت دکتر صالح‌آبادی، نتایج و اتفاقاتی بهتر از گذشته حاصل شود.

وی همچنین یادآور شد: بحث اصلاح نظام بانکی نیز دیگر موضوعات مهمی است که در دولت جدید انتظار توجه ویژه به آن وجود دارد. در حقیقت نیازمند اصلاح نظام بانکی هستیم تا بانک‌های ما با استانداردهای جهانی انطباق پیدا کنند. از سوی دیگر، هدفمند کردن فعالیت‌های بانک و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی و استقلال بانک مرکزی، از جمله مسائلی است که در صورت تحقق آن، شاهد رشد اقتصادی و کاهش رشد نقدینگی و توسعه اقتصادی در کشور خواهیم بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به صحبت‌های دکتر صالح آبادی در خصوص ضرورت فروش اموال مازاد شبکه بانکی اظهار داشت: رویکرد رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ضرورت فروش اموال مازاد بانک‌ها، قابل تقدیر است و می‌تواند منجر به فاصله گرفتن بانک‌ها از بنگاه‌داری شود تا منابع را به سمت تولید و بنگاه‌های کوچک و متوسط هدایت کنند.

آرگون در پایان با اشاره به راهکار پیشنهادی بازار سرمایه برای فروش اموال مازاد بانک‌ها گفت: برای استفاده از بستر بورس در خصوص فروش این اموال، باید به مواردی همچون قیمت‌گذاری کارشناسی و اصولی و همچنین زمان‌بندی مناسب برای عرضه آن، توجه داشته باشیم. زیرا در شرایطی که بازار سهام، حال و روز خوبی نداشته باشد، انتظار نقد شدن اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها در بازار سرمایه، دور از ذهن است. از سوی دیگر، علاوه بر این موارد، باید نظارت به گونه‌ای باشد که بانک‌ها، به صورت واقعی و عملیاتی، به دنبال خروج اموال از لیست مازاد دارایی‌های خود باشند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها