رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566929

طرح صیانت در مقابل مشکلات مردم، فانتزی است/ باید گردش اطلاعات آزاد باشد و نباید محدود شود

ساعت24- عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی، گفت: در کمیسیون مشترک بنا این نیست که اجازه دهیم محدودیت‌های اساسی وضع شود و تا جایی که بتوانیم حتما استدلال می‌کنیم و همکاران هم کمک می‌کنند تا خروجی‌اش طوری باشد که مردم هم راضی باشند.

html>

غلامرضا نوری قزلچه، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی درباره واکنش‌ها نسبت به طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی که به «طرح صیانت» مشهور شده است، گفت: ببینید یک بحث این است که در کشور باید گردش اطلاعات آزاد باشد و نباید محدود شود، البته بحث‌های امنیتی در جای خودش، یا مراقبتی صورت گیرد که کلاهبرداری نشود، بر سر مردم کلاه نگذارند و اطلاعات درست بدهند و کسانی که در این فضا فعالیت دارند مسئولیت بپذیرند، این‌ها درست و یک چارچوبی دارد که همه کشورها پذیرفته‌اند و آن را اجرا می‌کنند، یعنی در یک فضای مشخصی باید فعالیت کنیم.

وی افزود: اما در خصوص وضع محدودیت برای محتواهای درست و یا محتوایی که اتفاق افتاده (اخبار)؛ ما به هیچ وجه با این موافق نیستیم. حتما باید در جهت همان موضوعیت شفافیت که مورد اشاره شما بود، وقتی می‌گوییم «شفافیت» دیگر همه چیز باید برود در جامعه و شفاف باشد؛ خصوصا گردش اطلاعات در جامعه حتما باید با شفافیت صورت بگیرد.

نماینده مردم بستان‌آباد در ادامه بیان کرد: این موضوع یک ابزار خودکنترلی در جوامع دموکراتیک است، در جوامع خودکنترل‌گر برای اینکه مردم به راحتی بتوانند به اطلاعات و عملکرد منتخبان خودشان و عملکرد مسئولان جامعه دسترسی داشته باشند سازوکاری وجود دارد و این حق مردم است که البته نتیجه مثبت هم می‌دهد. چون اگر جلوی گردش روان اطلاعات را بگیریم و محدودیت ایجاد کنیم، خود به خود به سمت روش‌های بسته و خطرناکی که اصلا مفید حال جامعه نیست، خواهیم رفت.

نوری همچنین اظهار داشت: ما هم در کمیسیون مشترک کمک می‌کنیم و بنایی هم نیست که اجازه دهیم محدودیت‌های اساسی در این کمیسیون وضع شود و تا جایی که بتوانیم حتما استدلال می‌کنیم و همکاران هم کمک می‌کنند تا خروجی‌اش طوری باشد که مردم هم راضی باشند.

وی افزود: البته از اینکه یک نظم و انضباط در فضای مجازی ایجاد شود تا شاهد جلوگیری از کلاهبرداری و اخاذی و موارد این چنینی باشیم، هیچکس ناراحت نمی‌شود اما هیچ محدویت و انحصاری نباید باشد. نباید به خاطر مسائل مالی انحصارهایی ایجاد کنیم و بگوییم با هدف حمایت از تولید داخلی اینطور شده است.

عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران فضای مجازی با تاکید بر اهمیت کیفیت قابل رقابت تولیدات داخلی با محصولات خارجی، تصریح کرد: هر وقت تولیدات داخلی ما توانست خود را به حد نرم‌افزار حرفه‌ای برساند طبیعتا مردم هم دوست دارند از نمونه داخلی استفاده کنند چون همین مردم و اعضای همین جامعه در آن سهیم خواهند بود. منتها به شرط اینکه بتوانند کیفیت ارتباطی که برقرار می‌کنیم و پلتفرمی که تولید می‌کنیم و کارایی لازم را داشته و قادر به رقابت باشند. که البته این هم کار ساده‌ای نیست، این پلتفرم‌های خارجی را شاید ما به یک مالک آن می‌شناسیم، اما این‌ها برآیند دانش کل بشر در حوزه آی تی است که به یک پلتفرم بین‌المللی تبدیل می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال سازمان ناسا را در نظر بگیرید، مگر همه اعضای ناسا آمریکایی هستند؟ تعداد بسیار زیادی از دانشمندان و متخصصان کشورها و قاره‌های دیگر در آنجا حضور دارند که نتیجه و خروجی‌اش می‌شود ناسا؛ یعنی کار در این سطح است و اینطور نیست که فردا شروع کنند و برنامه یک پلتفرم را بنویسند. از سوی دیگر به امید آن پلتفرم‌هایی که می‌خواهیم در آینده تولید کنیم نمی‌شود چیزی که دنیا درحال استفاده از آن است را محدود کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم همچنین در رابطه با اینکه «مجلس در زمانی که خوزستان درگیر بحران آب بود اقدام به طرح و تصویب درخواست اصل ۸۵ این طرح کرد، با مشاهده مواردی مانند این از بیرون به نظر می‌رسد که دغدغه‌های مجلس با معضلات و مشکلات مردم فاصله دارد»، گفت: این مساله درست است و این نقد را قبول دارم. در شرایط کنونی جامعه‌ ما، مشکلاتی وجود دارد، پرداختن به یک سری موضوعات مثل نظارت بر رفتار نمایندگان، شفافیت آراء و طرح صیانت و این‌ها به نظر من نسبت به مشکلات اقتصادی و معیشتی و زندگی روزمره مردم، این‌ها فانتزی و درجه چندم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز جامعه ما در حال حاضر چیز دیگری است، نیاز ما اکنون در تعاملات بین‌المللی و تنظیم این ارتباطات است. خصوصا در حوزه معیشت مردم اکنون خیلی نیازمند به کار هستند علی‌الخصوص در این فصل از سال هم باید بنشینیم فکری برای کسری بودجه سال جاری کنیم و هم اینکه ببینیم برای بودجه سال جدید چه برنامه‌ای داریم. در مجموع کارهای بسیار سنگینی سر راه مجلس وجود دارد ولی خب گاهاً به حاشیه و فرعی می‌زنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها