رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566961

واکنش اردوغان به بیانیه کشورهای غربی

ساعت24- رئیس جمهور ترکیه به بیانیه آمریکا و متحدانش درخصوص احترام آن‌ها به قوانین داخلی ترکیه واکنش نشان داد.

html>

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه به بیانیه کشورهای غربی درخصوص احترام به قوانین ترکیه واکنش نشان داد. خبرگزاری «رویترز» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» نوشت، اردوغان از بیانیه صادر شده توسط این کشورها استقبال کرده است.

آناتولی همچنین نوشته است شبکه «تی‌آرتی» صدور این بیانیه از سوی آمریکا و متحدانش را نشانه «عقب‌نشینی» سفارت‌های آن‌ها در ترکیه قلمداد کرده است.

سفارت آمریکا در آنکارا امروز (دوشنبه) و در پی احتمال اخراج سفیر خود از ترکیه اعلام کرد ایالات متحده همچنان به عدم مداخله در روابط داخلی متعهد است.

سفارت آمریکا در ترکیه اعلام کرد: «در پاسخ به سوالات مربوط به بیانیه ۱۸ اکتبر، ایالات متحده خاطرنشان می‌کند که به تعهد به ماده ۴۱ کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

ماده ۴۱ احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده را شامل می‌شود و مقرر می‌کند که نباید در امور داخلی آن دخالت شود.

طبق این گزارش، کانادا، هلند و نیوزلند هریک پیام مشابهی ارسال کردند و از سوی دیگر نروژ و فنلاند پیام ایالات متحده را بازنشر دادند.

پیش از صدور این بیانیه، وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد تاکنون ابلاغی رسمی درخصوص قصد ترکیه برای اخراج سفیر این کشور دریافت نکرده است.

اردوغان روز شنبه اعلام کرده بود سفرای ۱۰ کشور از جمله فرانسه و ایالات متحده که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بودند، عنصر نامطلوب اعلام خواهند شد.

این دستور پس از آن صادر شد که دوشنبه هفته گذشته وزارت امور خارجه ترکیه سفیران این ۱۰ کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی کاوالا شده بود احضار کرد.

رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه خبر دادند که وزارت خارجه این کشور تلاش کرده تا اردوغان را درباره عدم اخراج سفرای ۱۰ کشور خارجی متقاعد کند اما تلاش‌های آن‌ها با شکست همراه شد.

از سوی دیگر خبرگزاری ترکیه‌ای ANKA‌ اعلام کرد سفرای آمریکا، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزیلند هنوز هیچ‌گونه اخطاری از وزارت خارجه ترکیه مبنی بر ترک این کشور دریافت نکرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها