رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 567104

چیزهای مدرنی که نمیدانستید در گذشته هم وجود داشتند

ساعت24-تاریخ عجیب‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید؛ در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که قدمت آن‌ها طولانی‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

ب
html>

حقیقت قدرتمندتر از خیال است و تاریخ عجیب‌تر از چیزی که فکر می‌کنید. به این مسأله «مشکل تیفانی» گفته می‌شود. «تیفانی» یک نام قرون وسطایی، متعلق به قرن دوازدهم میلادی و کوتاه شده‌ی «تئوفانیا» است. اما برای کسانی که آشنایی زیادی با تاریخ ندارند، باورکردنی نیست، چون نام بسیار امروزی‌ای به نظر می‌رسد.

در ادامه از چیزهایی خواهیم گفت که قدمت آن‌ها طولانی‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

۱- وایکینگ‌ها نبرد رپ آزاد داشتند

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

ما گاهی تصور می‌کنیم وایکینگ‌ها انسان‌های بربر بی فرهنگی بودند که وقت خود را به سفر دریایی و غارتگری می‌گذراندند. اما این تصور درست نیست. وایکینگ‌ها سیستم قانونی دموکراتیک پیچیده‌ای داشتند، به زنان احترام می‌گذاشتند و برای کودکان حق و حقوقی قائل بودند. به علاوه، آن‌ها کاری بسیار شبیه به نبرد رپ انجام می‌دادند.

البته آن زمان به این کار نه نبرد رپ، بلکه رجزخوانی می‌گفتند. شرکت کنندگان به نوبت به شکلی شعرگونه و فی البداهه به یکدیگر اهانت می‌کردند. آن‌ها یکدیگر را به انجام پست‌ترین اعمال متهم می‌کردند و در عین حال، تماشاچیان رجزخوانی محبوب خود را انتخاب می‌کردند. این کار، به ویژه در مهمانی‌ها بسیار سرگرم کننده بود و نوعی محک زیرکی و هوش به حساب می‌آمد. در افسانه‌های کشورهای اسکاندیناوی، حتی خدایان هم چنین نبردهای کلامی‌ای با یکدیگر داشتند.

۲- یونانیان باستان کامپیوتر داشتند

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

این مجموعه چرخنده و پیچی که در تصاویر می‌بینید در حدود سال‌های ۲۰۵ تا ۲۶۰ قبل از میلاد مسیح ساخته شده و اولین کامپیوتر آنالوگ دنیا محسوب می‌شود. قسمت جلویی، حرکت اجرام مختلف آسمانی را با دقتی فوق العاده محاسبه می‌کرد و از آن برای پیش بینی کسوف و خسوف و دیگر رویدادهای نجومی استفاده می‌کردند. از قسمت پشتی هم برای ثبت امتیازات در مسابقات ورزشی، از جمله مسابقات المپیک استفاده می‌شد.

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

۳- چین در قرن دوازدهم اغذیه فروشی‌های خیابانی داشت

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

چاپ استیک یا همان چوب غذاخوری گرچه از قرن دوازدهم میلادی وجود داشته، اما در دوره‌ی سلسله‌ی سانگ (سال ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی) در چین به لطف اغذیه فروشی‌های خیابانی رواج یافت. در آن زمان غذاهای خیابانی محبوبیت زیادی داشت و فقیر و غنی لذت زیادی از آن می‌بردند، بنابراین دستفروش‌ها باید از وسایل غذاخوری‌ای استفاده می‌کردند که یک بار مصرف باشد. به همین دلیل چاپ استیک که هم ارزان قیمت بود و هم ساخت آن راحت، به کار آن‌ها آمد.

۴- هندی‌ها در عصر آهن، تلسکوپ و دستگاه تصفیه هوا داشتند

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

در قرن هجدهم پیش از میلاد مسیح، علم ستاره شناسی در هند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود. آن‌ها رصدخانه‌های بزرگی به نام جانتار مانتارس ساختند تا حرکت سیارات و شاخص‌های آن‌ها را با دقت زیاد رصد کنند. در آن دوره تلسکوپ دیگر اختراع شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کشور هند هوای گرمی دارد که برای اینکه بتوانید در آن دوام آورید باید محل زندگی خود را با سازگار کنید. در آن زمان بیشتر خانه‌های هند در زیرزمین خود اتاقی با یک استخر داشتند که به آن «چاه پله» می‌گفتند. وقتی آب در دمای بالا تبخیر می‌شد، همه چیز را در اطراف خود خنک و مرطوب می‌کرد. چاه پله یک پلکان داشت و از آن به عنوان یک استخر عادی استفاده می‌شد.

۵- در عصر ویکتوریا، عکس‌ها را «فتوشاپ» می‌کردند

دستکاری چهره و ویرایش عکس برای دستیابی به زیبایی ایده آل، کاری مختص به دنیای امروز نیست. علاوه بر خلق تصاویر هنری طنز آمیز از کسانی که سر خود را جداگانه در دست گرفته بودند – ترفندی که با استفاده از نگاتیو زده می‌شد – ویرایش پرتره‌های عادی افراد هم امر بسیار رایجی بود. حتی دفترچه‌های راهنمای مخصوصی وجود داشت که به افراد آموزش می‌داد چطور تصاویر خود را بهتر ویرایش کنند.

اینگونه نبود که یک قرن پیش همه‌ی مردم به طرز معجزه واری پوستی بی نقص و کمری باریک داشتند. روش‌هایی برای حذف چین و چروک‌ها و عیوب پوستی وجود داشت. این کار عمدتاً از طریق تراشیدن بخش‌های کوچکی از عکس با استفاده از تیغ یا اضافه کردن رنگ با استفاده از مداد انجام می‌شد. تصاویر حرفه‌ای عمدتاً در برابر یک پس زمینه‌ی محو به رنگ سیاه یا سفید ثبت می‌شدند تا اصلاح آن‌ها راحت‌تر باشد؛ و درست مانند نرم افزارهای امروزی ویرایش عکس، مثل فتوشاپ و فیس تون، با بررسی دقیق‌تر می‌توان رد تغییراتی که در عکس‌ها ایجاد شده (سایه ها، خطوط اصلی و متفاوت بودن بافت در قسمت‌های مختلف) را دید. بعضی واضح ترند، مثل پیچ و تابی که در نتیجه‌ی ویرایش عکس در پس زمینه‌ی تصاویر اینستاگرامی آشکار می‌شود. تشخیص بعضی از این دستکاری ها، اما دشوارتر است.

۶- مردم بین النهرین نظر خود را در مورد کیفیت خدماتی که به عنوان مشتری به آن‌ها ارائه می‌شد اعلام می‌کردند

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

بابـِلی‌های دوران باستان درست مثل ما بودند. آن‌ها هم از کیفیت پایین خدماتی که فروشندگان به مشتریان ارائه می‌دادند شکایت می‌کردند، با این تفاوت که این کار را روی لوح‌های گلی انجام می‌دادند.

یک لوح گلی وجود دارد که شکواییه‌ای است مربوط به قرن هجدهم پیش از میلاد مسیح و متعلق به یک مشتری ناکام خطاب به تاجری که به او قالب‌های مسی بی کیفیتی فروخته بود. مشتری در این شکواییه خواسته بود به خاطر پولی که پرداخته بود اجناس دیگری به او داده شود. او همچنین گفته بود با خدمتکارش (که این معامله توسط او انجام شده بود) بی ادبانه رفتار شده بود.

۷- رومی‌های باستان دستگاه‌های فروش خودکار داشتند

چیزهای مدرنی که نمی‌دانستید در گذشته هم وجود داشتند

رومی‌های باستان می‌توانستند پز دستگاه‌های فروش خودکار خود را بدهند. آن‌ها دستگاه‌های سکه‌ای داشتند که به مشتریان آب می‌دادند و عروسک‌های خیمه شب بازی خودکاری هم بود که ۱۰ دقیقه‌ای نمایش اجرا می‌کردند. این دستگاه‌ها با گره و ریسمان کار می‌کردند و اندام‌هایی داشتند که با قدرت باد به حرکت در می‌آمد. یک موتور بخار هم داشتند که سوخت آن به جای زغال، چوب بود. تمامی این‌ها اختراع یک نفر بود، هرون اسکندرانی که آن زمان در استان رومی مصر زندگی می‌کرد.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها