رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 570953

دلار بازهم برخلاف انتظار بالا رفت

ساعت 24 – در حالی که گفت وگوهای هسته ای ایران وگروه کشورهای 4+1 در وین دیروز بعد از ظهر در وین آغاز می شد اما پیش از ان بازار ارز در تهران روی خوش به این گفت وگوها نشان نداد و قیمت هردلار تا مرز 30هزار تومان پیش رفت. این در حالی است که برخی گمانه زنی های خوش بینانه باورداشتند با توجه به سخنان وزیر خارجه ایران که می خواهیم سریع به توافق برسیم نرختبدیل دلار به ریال کاهش خواهد یافت.

دلار
html>

برخی اما پیش از این نیز بر آورد کرده بودند دلار از آستانه مقاومت 30 هزار تومانی عبور خواهد کرد. آن چنان که از روند معاملات بازار برمی آید، معامله گران کماکان نسبت به آینده سیاسی کشور بدبین هستند و امیدی به گشایش های زودهنگام در زمینه های اقتصادی ندارند.اما دلیل اصلی این رشد قیمتی چیست؟ اگر سری به میانه بازار ارز بزنیم با معامله گرانی مواجه می شویم که در هفته های گذشته سودای افزایش قیمت دلار و عبور آن را در سر می پرورانند. اینها همان معامله گرانی هستند که در ابتدای سال جاری و در مواقعی که اخبار مثبتی از برجام به گوش می رسید عطای حضور در بازار را به لقایش می بخشیدند و اقدام به عرضه دلارهای خود به بازار می کردند. حساسیت بالای بازار به اخبار مذاکرات حتی موجب شد که در دوره ای کوتاه دلار تا سطح 22 هزار تومان نیز پایین بیاید. اما جو بازار ارز در هفته های اخیر با تغییراتی مواجه شده است.

بررسی ها نشان می دهد که فضای بازار ارز طی چند هفته گذشته متشنج تر از هر زمان دیگری شده است. یکی از عواملی که در این روزها توانست نیرو محرکه رشد قیمت ارز باشد افزایش حضور دلالان برای دریافت ارز سهمیه ای در سایه نبود قوانین محدود کننده از سوی بازارساز بود. به عبارتی دلالان تنها با در دست داشتن کارت ملی در هفته های اخیر به صرافی ها مراجعه و سهمیه ارزی را با نرخ ارزان دریافت و با نرخ بالاتر در بازار ارز به فروش می رسانند. افزایش حضور دلالان و اجاره کارت های اجاره ای اشخاص منجر به افزایش فعل و انفعالات در بازار ارز شد و دلار را تا سطح کانال قیمتی 29 هزار تومانی بالا آورد. این مساله درست در شرایطی اتفاق افتاد که اقتصاد در آستانه شروع دور هفتم مذاکرت وین قرار داشت و فضای سیاسی ناشی از مذاکرات بر بازار حاکم شده بود. با این حال ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی و منوط شدن تخصیص ارز سهیمه ای به در دست داشتن مدارک معتبر موجب شده فروش ارز سهمیه از طریق کارت ملی امکان پذیر نباشد. بانک مرکزی در ابلاغیه خود موارد 25 گانه ای را برای تخصیص سهمیه ارزی اعلام کرد تا بازار ارز از حضور دلالان و سوداگران تهی شود. با این حال برخیز نیز کماکان معتقدند که شکاف قیمتی دلار صرافی با دلار بازار آزاد می تواند دور زدن بخشنامه بانک مرکزی را نیز امکان پذیر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها