رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570982

مذاکرات برجامی آماج هجمه‌های رسانه‌ای غرب

ساعت24-ساعاتی بعد از پایان روز نخست مذاکرات وین برای لغو تحریم که عصر دوشنبه در هتل کوبورگ وین و به رغم اینکه ریاست اروپایی نشست آن را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد، موج گسترده ای از هجمه امپراتوری رسانه ای غرب با هدف القای تصویری وارونه از واقعیت های حاکم بر روز نخست این گفت و گوها براه افتاد.

html>

صف اول هجمه امپراتوری رسانه ای غرب علیه ایران که این بار ماموریتش سیاه نمایی فضای مثبت روز اول مذاکرات برای لغو تحریم ها بود، خبرنگاران برخی رسانه های غربی حاضر در محل مذاکرات بودند که با انتشار مطالب غیررسمی در فضای مجازی، برای وارونه جلوه دادن فضای حاکم بر گفت و گوها، دست به کار شدند.

«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال که از نزدیک اخبار و تحولات مرتبط با برجام و مذاکرات مرتبط با آن را دنبال می کند و توئیت های پرتعداد او در فضای مجازی و گزارش های او در این روزنامه، از چشم کمتر مخاطب این رسانه مخفی می ماند، عصر و شامگاه دوشنبه در لابلای سیل توئیت هایش درباره اخبار مذاکرات وین، شیطنیت هایی هم با هدف غبارآلود کردن فضای مثبت مذاکرات انجام داد.

او در یکی از توئیت هایش، بدون اشاره به منبع مشخص و در خبری مبهم و با هدف ایجاد ابهام و تردید در فضای مذاکرات نوشت: طبق معمول در مذاکرات وین، برخی منابع غربی در اظهارنظرهایی محرمانه می گویند که فضای مذاکرات روز دوشنبه چندان هم مثبت نبوده است اگرچه برخی مقامات در اظهارنظرهای رسانه ای و علنی، مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند . آنها البته نمی گویند که مذاکرات دوشنبه کاملا منفی بوده اما این طور گفته اند که هنوز معلوم نیست تیم مذاکره کننده ایران برای مذاکرات جدی آماده است یا نه.

خانم «استفانی لیختن اشتاین» خبرنگار حوزه سیاست خارجی هم که برای روزنامه آمریکایی پولیتیکو و برخی دیگر رسانه غربی قلم می زند، برای پوشش مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین مستقر شده است.

او دریکی از توئیت هایش ، با هدف ایجاد ابهام درباره اهداف هیات مذاکره کننده ایران ، به نقل از منابعی بی نام و نشان و بدون ذکر نام یا آدرس منبع می نویسد: منابع غربی در روز نخست مذاکرات گفتند معلوم نیست تا چه میزان ایران آماده انجام توافق است.

او به نقل از منابع نامشخص نوشت: معلوم نیست آیا ایران برای مذاکره به وین آمده یا فقط تظاهر به انجام مذاکره می کند؟

این خبرنگار روزنامه آمریکایی پولتیکو در ادامه توئیت خود می نویسد: منابعی گفته اند که ایران مواضع زیاده خواهانه خود را در نشست کمیسیون مشترک تکرار کرده و از لحن منفی و ضدآمریکایی استفاده کرده است.

خانم استفانی در ادامه رشته توئیت خود آورده است: منابع همچنین می گویند که دو روز آینده(سه شنبه و چهارشنبه که قرار است کارگروه هایی با موضوع لغو تحریم ها و مسائل هسته ای ایران تشکیل شود) می تواند به نوعی راستی آزمایی باشد و تا حدودی فضا را روشن کند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز هم در اقدامی جهت دار و هدفمند برای کم اهمیت جلوه دادن اظهارنظرهای مثبت دیپلمات ها درباره روز نخست مذاکرات، در گزارش خود از مذاکرات روز دوشنبه وین، اینگونه تیتر زد: "مذاکرات هسته ای ایران از سرگرفته شد؛ اظهارنظرهای خوش بینانه به رغم وجود بدبینی ها".

رویترز درشروع گزارش خود نوشت که "همزمان با ازسرگرفته شدن مذاکرات وین درباره موضوع هسته ای ایران بعد از پنج ماه، به رغم مواضع سختی که تهران بطور علنی مطرح کرد و قدرتهای غربی آن را غیرسازنده دانستند، دیپلمات های اتحادیه اروپا، ایران و روسیه نسبت به روز نخست این گفت و گوها ابراز خوش بینی کردند ."

تعداد قابل توجهی از رسانه های غربی-آمریکایی همسو با مواضع کاخ سفید نیز این گزارش رویترز را انعکاس دادند.

خبرگزاری آمریکایی اسوشیتدپرس هم در گزارشی با عنوان "مذاکرات هسته ای ایران در هاله ای از ناامیدی در وین از سرگرفته شد" تقلا کرد تا تصویری از یاس و ناامیدی از روز نخست مذاکرات که به اذعان انریکه مورا دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و رئیس این دور از مذاکرات فضایی بسیار مثبت بر آن حاکم بود، به مخاطبان القا کند.

این گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس در چندین رسانه غربی-آمریکایی همسو با مواضع واشنگتن در قبال ایران، انعکاس یافت.

مخابره این دست توئیت ها، خبرها و گزارش ها از روز نخست مذاکرات تیم دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۴ با محوریت لغو تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، اگرچه در نگاه اول صرفا انتشار یک سری اظهارنظرها از جناب منابعی ناشناخته و مبهم به نظر می رسد، در واقع اقداماتی هدفمند هستند که پشت پرده آن، تقلا برای القای یاس و ناامیدی و تاثیر منفی بر فضای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران در شرایط حساس کنونی است.

این فضاسازی رسانه ای غربی-آمریکایی در حالی آغاز شده است که انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام پس از برگزاری روز نخست مذاکرات، در جمع خبرنگاران حضور یافت و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دور از گفت و گوها، به لغو تحریم های امریکا علیه ایران بیانجامد، روز نخست مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد.

مورا به صراحت گفت که ایران روی موضوع لغو تحریم ها مصمم است و در نشست امروز مایل بود تا به صحبت‌های طرف های مقابل گوش کند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران یکشنبه شب و در آستانه دور جدید مذاکرات وین گفت با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده‌ایم.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران درحال گفتگو با خبرنگاران/ شب قبل از شروع مذاکرات وین

باقری افزود که در این جلسات، بحث‌های مختلف و مفیدی را با دو طرف روسی و چین برای آمادگی آغاز گفت‌وگوهای ایران و چهاربه‌علاوه یک در دور جدید گفت‌وگوها که هشتم اذر در وین آغاز خواهد شد داشتیم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده این عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی ها علیه ملت ایران دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به طور موثر برای تامین هدف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها