رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571391

مجوز ساخت اضافه بنا در دقیقه 90 فعالیت شورای پنجم/ تصمیم مدیریت شهری جدید درباره علاءالدین

ساعت 24- حکم تخریب طبقه هفتم ساختمان علاء الدین 5 سال پیش اجرا شد ولی در دقیقه 90 فعالیت شورای پنجم مالک این ساختمان رای کمیسیون ماده 38 را برای ساخت دو طبقه اضافه بنا گرفته و حالا مدیریت شهری جدید مخالف است و شورای شهری‌ها می‌گویند موضوع را از دادگاه پیگیری می کنند.

html>

عوامل اجرایی شهرداری تهران حدود ۵ سال پیش با ورود به ساختمان علاء الدین، معروف‌ترین مرکز خرید گوشی تلفن همراه پایتخت، حکم تخریب طبقه هفتم آن را اجرا کردند و ۹۹ باب مغازه که به صورت غیرمجاز در این طبقه احداث شده بود جمع آوری شد. شهرداری منطقه ۱۱ تهران در آن زمان اعلام کرد: شهرداری بر اساس قانون نسبت به برچیدن این طبقه اضافی اقدام کرد و بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن نخاله از طبقه هفتم پاساژ علاء الدین با انجام محاسبات دقیق فنی و روش های اجرایی علمی، به خارج از ساختمان منتقل شد.

البته ساخت طبقات اضافی در این مجتمع موجب صدور حکم ماده ۱۰۰ مبنی بر قلع مستحدثات زاید در طبقه هفت و رفع خلاف از تغییر کاربری پارکینگ منفی سه و اعاده کاربری در سال ۹۳ شده بود و شورای اسلامی شهر تهران یک ماه برای اجرای حکم به شهرداری مهلت داد ولی با شکایت مالک به دیوان عدالت اداری، حکم تخریب تا صدور حکم نهایی به تعویق افتاد که با تایید رای صادره در دیوان، حکم تخریب طبقه اضافی سرانجام اجرایی شد.

ولی حالا پس از گذشت ۵ سال پاساژ علاءالدین که چند سال پیش یک طبقه اضافه بنایش توسط شهرداری تخریب شده بود، از دادگاه مجوز ۲ طبقه اضافه بنا گرفته و دوباره اخبار مربوط به این مجتمع تجاری بر سرزبان‌ها افتاده است.

دریافت مجوز در ماه‌های پایانی فعالیت شورای پنجم

درباره این موضوع به سراغ احمد صادقی عضو شورای ششم شهر تهران رفتیم وی در این زمینه به فارس گفت: در اواخر شورای پنجم مالک علاءالدین شکایتی در کمیسیون ماده ۳۸ مطرح کرده و از کمیسیون رأی گرفته که شهرداری باید مجوز دو طبقه اضافه را برای ساخت در این مجموعه بدهد و متأسفانه کمیسیون ماده ۳۸ هم در اواخر فعالیت شورای پنجم رأی را صادر کرده است.

وی افزود: در کمیسیون ماده ۳۸ یک نفر از قضات قوه قضائیه، معاون اداره مالی شهرداری که در آن زمان آقای امامی بودند همچنین نماینده شورای شهر مجید فراهانی و نماینده فرماندار تهران حضور داشته‌اند و در این کمیسیون رأی به ساخت دو طبقه اضافه داده شده است. مدیریت شهری جدید از این موضوع شکایت کرده است.

صادقی گفت:‌این مسأله در حالی است که در زمان شهرداری آقای قالیباف این ساختمان تخلف ارتفاع و ناایمن بودن داشته است و یک طبقه از آن هم به دلیل این مسأله تخریب شد ولی در شورای پنجم اجازه ساخت دو طبقه در این مجموعه داده شده است.

به رأی کمیسیون ماده ۳۸ اعتراض داشته‌ایم/ درخواست تجدیدنظر در رای صادره داریم

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: مدیریت شهری جدید از این موضوع شکایت کرده است و به رأی کمیسیون ماده ۳۸ اعتراض داشته‌ایم ولی دادگاه بدوی عدم صلاحیت به درخواست شهرداری را داشته و می‌گویند چون در کمیسیون ماده ۳۸ مطرح شده دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.

پیگیری موضوع از دادگاه/رای صادره درست نیست

وی خاطرنشان کرد:‌ما پیگیر این قضیه از دادگاه صالحه فرادست هستیم و درخواست تجدیدنظر داریم. رأیی که صادر شده از نظر ما در شورای ششم و مدیریت شهری درست نیست

صادقی تصریح کرد: رأیی که صادر شده از نظر ما در شورای ششم و مدیریت شهری درست نیست و در تلاش هستیم آن را باطل کنیم و رأی صادر شده در کمیسیون ماده ۳۸ اجرایی نشود.

درباره این موضوع و ایمنی علاءالدین به سراغ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران رفتیم وی درباره این موضوع به فارس گفت: ساختمان علاءالدین چند سال قبل جزو ناایمن‌ترین ساختمان‌های تهران بود در حالی که قدمت آن زیاد نبوده است ولی طی سال‌های گذشته ایمنی این ساختمان فقط تا حدودی حاصل شده ولی هنوز تأئیدیه این ایمنی از سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نگرفته شده است.

آخرین وضعیت ایمنی ساختمان علاء الدین

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت که یک ساختمان صددرصد ایمنی کامل دارد، گفت: ایمنی موضوع مطلق نیست و مجوعه‌ای از عوامل، رفتار و فرهنگ را شامل می‌شود.

ملکی خاطرنشان کرد: بسیاری از ساختمان‌های قدیمی در محدوده ساختمان علاءالدین علی‌رغم اینکه بسیار ناایمن هستند به مکاتبه‌ها و نامه‌های سازمان آتش‌نشانی پاسخ ندادند ولی در ساختمان علاءالدین اقداماتی انجام گرفته و امیدواریم همکاری نسبی صورت گرفته ادامه یابد.

پرونده علاءالدین به آتش نشانی ارجاع نشده است

وی با اشاره به اینکه اعطای مجوز برای ساخت در علاءالدین برعهده آتش‌نشانی تهران نیست گفت: قطعا اگر مجوزی برای ساخت و ساز در این ساختمان ارائه شود حتماً باید پرونده آن به ما ارجاع شود که تا این لحظه چنین اتفاقی نیفتاده است.

ملکی گفت: ساختمان علاءالدین چندین بار طعمه حریق شده ولی به دلیل اقدامات اخیر مثلاً نصب سیستم اطفای حریق، آتش به موقع خاموش شده و حوزه‌بندی حریق‌ها و منبع آب و سیستم مداربسته برای این مجموعه فعال شده است ولی با این وجود نمی‌توان گفت که ایمنی کامل در این ساختمان ایجاد شده است و اگر قرار باشد ساخت و ساز بیشتری در این ساختمان انجام گیرد، باید آتش‌نشانی هم در مورد ایمنی از آن اعلام نظر کند و کارگروه ویژه در این زمینه تصمیم بگیرد.

پرونده علاءالدین روی میز شورای ششمی‌ها

پاساژ علاء الدین یک مجتمع تجاری خرید و فروش موبایل و لوازم دیجیتال در تهران واقع در تقاطع خیابان‌های جمهوری اسلامی و حافظ است که توسط رضا علاءالدین تأسیس شده‌است.این پاساژ چندین بار دچار آتش‌سوزی شده و پیش از این آتش‌نشانی آن‌را غیر ایمن معرفی کرده‌است.

در تیرماه ۱۳۹۳ این مکان دچار حریق شد. آخرین مورد آتش‌سوزی این پاساژ در ۱۱ دی ۱۳۹۴ رخ داده‌است. جمعیت مراجعه‌کننده به این مجتمع تجاری ساعتی ۶۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، حاشیه‌ها درباره ایمنی ساختمان علاء الدین زیاد است و حالا باید دید تصمیم مدیریت شهری درباره این موضوع چگونه است و آیا دو طبقه اضافه بنا که در زمان شورای پنجم مجوز گرفته، ساخته می‌شود و یا رای کمیسیون ماده ۳۸ با تصمیم و پیگیری شورای ششم و مدیریت شهری جدید لغو و ابطال خواهد شد؟

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها