رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571649

اسرائیل همچنان بر ایران فشار می آورد/فشارهای بی نتیجه، بایدن و بنت را از هم دور کرده است

ساعت 24 -گیل مورسیانو می گوید: «لحن ها تغییر کرده است. جو بایدن و نفتالی بنت توافق کرده اند که دیگر اختلاف نظر را در ملاء عام نشان ندهند، یکدیگر را شرمنده نکنند و هماهنگی بین دو دولت را بهبود بخشند.»

بایدن و بنت
html>

در حالی که مذاکرات بین‌المللی روز دوشنبه در وین برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران از سر گرفته می‌شود، دولت جدید اسرائیل بین تهدید نظامی و ازسرگیری دیپلماتیک مردد است.

اسرائیل دولت خود را تغییر داده، اما سیاست خود را در برابر تهران تغییر نداده است. دکتر گیل مورسیانو، کارشناس سیاست خارجی اسرائیل، می گوید: «موضع همان باقی مانده: ایران یک تهدید است و ما باید ابتدا فشار بیاوریم، این تنها راه کاهش سرعت آنهاست.»

اسرائیلی ها به دولت جو بایدن در واشنگتن اعتماد ندارند. آنها معتقدند که امریکایی ها نه راهبرد دارند نه خط قرمز، در حالی که بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی در حال برقراری ارتباط با ایران هستند.

تاکتیک های فشار دو کشورامریکا و اسرائیل ناکارآمد به نظر می رسد. تحریم های امریکا باعث شده ایران کمتر به غرب وابسته باشد. تهران به ویژه به پکن روی آورده است. و تندروی اسرائیل تأثیر تعیین کننده ای نداشت. بیش از یک دهه خرابکاری و ترورهای هدفمند فقط برنامه هسته ای را کند کرد، بدون این که آن را متوقف کند.

ماه نوامبر دولت ایران اعلام کرد 25 کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده با غنای 60 درصد دارد. از نظر دولت عبری، دشمنش در حال تبدیل شدن به یک «کشور آستانه هسته ای» است. آنچه تهران را در مذاکرات بین المللی در موضع قدرت قرار می دهد.

اسرائیل رویکردی تهاجمی تر از جمله حملات هوایی به تاسیسات هسته ای ایران را در نظر گرفته است. این سناریو ممکن است به نفع نخست وزیر فعلی نفتالی بنت باشد. او می تواند بگوید: «ما می توانیم خودمان بمباران کنیم، برای یک توافق خوب مذاکره کنید.»

تل آویو ضمن مطرح کردن تهدید نظامی از دیپلماسی نیز استفاده می کند. وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه هفته گذشته در لندن و سه شنبه هفته پیش در پاریس برای دیدار با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود به سر می برد. این نگرش محتاطانه و موضع گیری بیشتر به سمت دیپلماسی، یک راهبرد جدید به ویژه در مقابل واشنگتن است. گیل مورسیانو می گوید: «لحن ها تغییر کرده است. جو بایدن و نفتالی بنت توافق کرده اند که دیگر اختلاف نظر را در ملاء عام نشان ندهند، یکدیگر را شرمنده نکنند و هماهنگی بین دو دولت را بهبود بخشند.»

در سال 2015 در واشنگتن، بنیامین نتانیاهو از توافق با ایران به شدت انتقاد کرد. اکنون در حالی که احتمال اندکی برای تکرار نمایش قدرت وجود دارد، دولت جدید اسرائیل همچنان انگشت خود را روی ماشه قرار داده است.

منبع: لیبراسیون / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها