رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571657

پیشنهاد انجام نظرسنجی دولتی از مردم درباره تحمل کردن یا نکردن تحریم ها

ساعت 24 -یک فعال سیاسی اصلاح.طلب گفت: مجلس و دولت بیایند یک نظرسنجی علمی بگذارند نمی‌گویم مطابق با اصل ۵۹ قانون اساسی رفراندوم راه بیندازند؛ یک نظر سنجی انجام دهند مبنی بر این که مردم تحمل دارند یا خیر؟ می‌خواهند با تحریم‌ها همراهی کنند یا خیر؟ بهتر است کاری نکنیم که بر زخم مردم نمک بپاشیم.

html>

علی محمد نمازی ، درباره صحبت‌های اخیر رئیس مجلس مبنی بر این‌که «مردم سختی اقتصادی را تحمل می‌کنند» و واکنش‌های این سخنان در جامعه با توجه به شرایطی که این روزها وجود دارد، گفت: یک ایرادی در سیستم کشور ما وجود دارد آن هم این است که افراد زمانی که پست‌شان تغییر می‌کند، نظرشان هم عوض می‌شود. در صورتی که در هر جامعه و حکومتی یک اصولی وجود دارد، افراد مسئولیت و پست‌شان تغییر کند اصول تغییر نمی‌کند و پابرجاست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: جای تعجب است که چرا در کشور ما این‌گونه نیست و رفتارها و کردارها در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند. سوال این است چرا زمانی که آقای روحانی در رأس کار بود بیان می‌کردند که مردم تحمل‌شان تمام شده است و چرا برای آنان و رفع گرانی کاری نمی‌کنید؟ چرا برای بیکاری فکری نمی‌کنید؟ چرا برای معیشت و اقتصاد برنامه‌ای وجود ندارد؟ اما هنگامی که خودشان مانند آقای قالیباف مسئولیت می‌گیرند و رئیس مجلس می‌شوند، راحت بیان می‌کنند که مردم تنگناها و مشکلات را تحمل کنند.

وی ادامه داد: این یک اشکال در سیستم است که افراد به چنین مواضعی افتخار می‌کنند! این‌که آیا مردم توان و تحمل سختی و تنگنا را دارند که بسیار واضح و مشخص است؛ مشکلات‌شان بسیار زیاده شده است و آنان دیگر تاب و توان تنگنا، گرفتاری، بیکاری جوانان و معیشت بسیار سخت را ندارند که بیش از این بخواهند با این وضعیت بسازند و چیزی نگویند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان این‌که به اعتقاد من تحمل مردم تمام شده است، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد درصد بسیار زیادی به افراد و خانوارهای زیر خط فقر اضافه شده است و میانگین برخورداری خانواده‌ها از شرایط اقتصادی مطلوب، رو به کاهش است و هرچه جلوتر هم آمدیم شرایط به گونه‌ای شد که خانوارها بیشتر به زیر خط فقر سوق داده شده‌اند که این امر نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی کشور نابسامان است و به جمعیت زیر خط فقر کشور اضافه‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اختلافات طبقاتی در حال رشد است و ضریب جینی در حال افزایش است و امروز یک اقلیتی بسیار برخوردار و یک اکثریتی محروم ناوبرخودار هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: صحبت‌های آقای قالیباف با هر انگیزه‌ای از چند حالت خارج نیست، یا در بین مردم نیست، یا این‌که برای خوشایند جایی این صحبت‌ها را می‌کند یا شاید هم می‌خواهد به مذاکره‌کنندگان پیام دهد تا دست باز و بالا را داشته باشند و محکم بایستند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: این که فکر کنیم با این صحبت‌ها دست مذاکره‌کنندگان ایران برتر خواهد شد اشتباه است زیرا آن کشورها با آمار و ارقام، وضعیت ما را می‌دانند. کاملا اطلاع دارند اوضاع اقتصادی و معیشت خانوارهای ما چگونه است و چیز پنهانی نیست که ندانند. پس اینکه بگویم با این حرف‌ها روحیه مذاکره‌کنندگان را بالا می‌بریم چنین چیزی نیست. یا این که فکر کنیم به مردم روحیه خواهیم داد، اصلا درست نیست. ما در میان مردم هستیم اتفاقا آنان از این سخنان برداشت معکوس می‌کنند. به طوری که در این چند روز از مردم شنیدم آقای قالیباف چرا چنین حرف‌هایی زده است؟ آیا ایشان حواسش نیست؟ در این کشور زندگی نمی‌کند؟

وی خاطرنشان کرد: معتقدم بیان کردن چنین صحبت‌هایی در این شرایط بسیار سخت نمک بر روی زخم مردم است که ممکن است هیأت مذاکره‌کننده به اشتباه این برداشت را کنند که هرچه بیشتر بر مواضع خودشان سخت‌گیر باشند و محکم بایستند مردم همراهی خواهند کرد. اشتباهی که آقای قالیباف می‌کند این است که شاید یک توهمی در مذاکره کنندگان به وجود بیاید؛ که این خدمت به مردم نیست بلکه خیانت است.

نمازی بیان کرد: باید تصمیمات به موقع گرفته شود چرا که اگر تصمیم به موقع اتخاذ شود به مردم خدمت شده است. امروز مذاکره کنندگان باید وضعیت مردم را بدانند، در جریان باشند جامعه تحت چه فشاری قرار دارد تا بدانند چه تصمیمی گرفته شود.

وی افزود: مردم ثانیه شماری می‌کنند تحریم‌ها هرچه زودتر برچیده شود. به طور مثال روز چهارشنبه که خبرهای مثبتی به گوش رسید، دلار حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد اما امروز با وضعیتی که پیش آمد، به ۳۰ هزار تومان رسید که این نوسانات نشان می‌دهد باید توجه داشته باشیم که تصمیم‌ها تبعات دارد پیام این اتفاق این است که مسئولان مراقب تصمیمات و اظهارات خود باشند.

این فعال سیاسی ادامه داد: هیأت مذاکره‌کننده بعد از ۶ ماه که مذاکرات را آغاز کرده است، می‌گوید پیش‌نویس ارائه داده است، آیا قبلا نمی‌توانست این‌ها را به دست آنان برساند؟ زیرا هنگامی که از منظر حقوقی به ماجرا نگاه می‌کنیم پیش‌نویس تعریف خودش را دارد، یعنی دلایل و مدارکی است که در یک محکمه به هیأت داوری ارائه می‌دهد تا بتواند از حق خودش دفاع کند. تیم مذاکره‌کننده سند ارائه داده است تا اثبات کند آن‌ها تحریم‌ها را برچینند بعد سر بازگشت به برجام مذاکره کنیم؛ با این شرایط آیا نیاز بود ۴۰ نفر را با این هزینه‌های سنگین بفرستیم که ۲ پیش‌نویس ارائه دهند تا آن‌ها با دولت‌های‌شان صحبت کنند تا به برجام بازگردند؟ در گذشته هم اعلام شده بود که اول باید تحریم‌ها لغو شود و راستی‌آزمایی صورت بگیرد بعد بازگشت به برجام مطرح شود.

وی ادامه داد: بارها از تریبون‌های مختلف گفته شده و طرف‌های ما هم شنیدند که باید تحریم‌ها لغو شود.

نمازی با بیان این که همه در حال حاضر در حال اشتباه هستیم، گفت: تیم مذاکره‌کننده که می‌داند جواب چیست و کاملا مشخص است با هزینه‌های سنگین چه کاری انجام می‎‌دهد و می‌داند آن‌ها نمی‌آیند اول تحریم‌ها را بردارند. بهتر است هر دو طرف باهم به تعهدات خودشان بازگردند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در داخل هم به جای این‌که با مردم همراهی و همدلی کنیم صحبت‌هایی می‌کنیم که مردم را اذیت می‌کند. صحبت از اینکه مردم تحمل و استقامت کنند، زیاد گفته شده است مردم با این ادبیات آشنایی دارند.

این فعال سیاسی گفت: مجلس و دولت بیایند یک نظرسنجی علمی بگذارند نمی‌گویم مطابق با اصل ۵۹ قانون اساسی، رفراندوم راه بیندازند یک نظر سنجی انجام دهند مبنی بر این که مردم تحمل دارند یا خیر؟ می‌خواهند با تحریم‌ها همراهی کنند یا خیر؟ بهتر است کاری نکنیم که بر زخم مردم نمک بپاشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها