رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571664

نفت یک دلار بالا رفت

ساعت 24 - قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی افزایش قیمت فروش نفت عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی و آمریکایی و ادامه مذاکرات هسته ای ایران و قدرتهای جهانی، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت.

html>

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه یک دلار و ۳۹ سنت معادل دو درصد افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژانویه یک دلار و ۴۰ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و به ۶۷ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.

عربستان سعودی روز یکشنبه قیمت فروش همه گریدهای نفتی خود در ژانویه که به آسیا و آمریکا صادر می شوند را ۸۰ سنت نسبت به ماه پیش افزایش داد. این افزایش به رغم تصمیم هفته گذشته تولیدکنندگان اوپک پلاس برای ادامه افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه اعلام شده است.

قیمتها همچنین پس از این که مذاکرات میان ایران و قدرتهای جهانی برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به نتیجه نرسید و دورنمای افزایش صادرات نفت ایران را نامعلوم کرد، تقویت شدند. مذاکرات قرار است هفته جاری ازسرگرفته شوند.

شرکت مشاوره "جی بی سی انرژی" در یادداشتی نوشت: اگرچه گروه اوپک پلاس تاکید کرده که این تصمیم بر مبنای عوامل بنیادین بازار گرفته شده است اما دشوار است در کار بودن دست آمریکا را نبینیم؛ به خصوص پس از سفر اخیری که یک هیات آمریکایی به عربستان سعودی داشتند. قطعا وضعیت ایران مورد بحث قرار گرفته و موافقت عربستان سعودی با افزایش تولید نشان می دهد توافق حاصل شده و بهبود روابط با دولت بایدن در دستور کار است.

با وجود افزایش برنامه ریزی شده تولید، مجموع تولید نفت روسیه افزایش پیدا نکرد که احتمالا به دلیل مشکلات فنی تولیدکنندگان بزرگ این کشور برای افزایش تولید مطابق با توافق بوده است.

هر دو شاخص قیمت نفت پس از این که هفته گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به متاثر شدن تقاضای جهانی برای سوخت و رشد اقتصادی از شیوع واریانت جدید اُمیکرون، برای ششمین هفته متوالی کاهش پیدا کردند، بهبود یافتند.

رییس صندوق بین المللی پول اعلام کرد این وام دهنده جهانی احتمالا برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را به دلیل شیوع اُمیکرون به نرخ پایینتری بازبینی می کند که گویای تبعات ناشی از ادامه پاندمی کووید ۱۹ است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت "جی بی اس انرژی" برآورد خود از تقاضا برای نفت در دسامبر و ژانویه را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اعلام کرد با این برآورد عمده کمبود عرضه ای که پیش از این پیش بینی شده بود، رفع می شود. اُمیکرون تا روز یکشنبه به یک سوم از ایالتهای آمریکا شیوع پیدا کرد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها