رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571681

درباره دروازه اصلی ورود به میادین جهانی و المپیک

مراقب باشیم چرخه انتخابی فرمالیته نباشد

ساعت 24 -احساس می‌کنم ارایه این چرخه فقط برای راضی کردن اهالی کشتی و مردم است، در حالی که این چرخه اصلا انتخابی نیست» درست از آب در بیاید.

html>

1- رقابت‌های انتخابی کشتی یک رویداد پرطمطراق و برانگیزنده است. مکانی در انبوهی از لحظه‌های پرتلاطم. همچون پیکانی که از کمان آرش رها شد و تا انتهای مرزهای این سرزمین پیش رفت. قدمتش بیش از هفتاد سال می‌رسد. فراز و فرودهای فراوانی را با چشمانِ سُرمه کشیده خود از نزدیک دیده و لمس کرده است؛ از کودتای بیست و هشت مرداد تا پیروزی انقلاب گرفته تا زخم‌های ناسور کشیده شده از دوران جنگ تحمیلی. همچنین بحبوحه حوادث کابوس‌وار کوچک و بزرگ روی تشک‌های کشتی تا در رسانه‌های شنیداری و نوشتاری با توجه به رویکردهای مختلف اندیشیدن، نوشتن، نظرهای فکری و تحلیلی از این آوردگاه حکایت‌های گوناگونی به تفسیر کشیده شده است.

2- این آشناترین مفهوم در کشتی این مرز و بوم است. شاید یکی از مفاهیمی که در این عرصه بدون هیچ‌گونه پیش‌نیازی برای علاقه‌مندان تعریف یا تشریح می‌شود، چون اکثر بخش‌ها و طبقات مختلف جامعه با تمام وجود مزه آن را چشیده‌اند. واژه‌ای که هر سال درباره رقابت برای کسب دوبنده تیم ملی مطرح می‌شود، سخن بر زبان جاری می‌گرداند و ‌از آن یادداشت‌برداری می‌شود، چراکه هنوز دروازه اصلی ورود به میادین المپیک، جهانی و آسیایی همین کنکور نفسگیر و جانفرساست.
3- اگر بخواهیم تک‌تک اوراق نفیس تاریخ مطبوعات کشتی را با هم بررسی کنیم، کدام یک از مباحث بیشتر مورد توجه و انعکاس این قشر قرار گرفته ‌است؟ اگر بخواهیم مهم‌ترین موارد را در یک لیست بلندبالا فهرست‌بندی کنیم به چه عنوان‌هایی خواهیم رسید؟ اگر بخواهیم روی یک مطلب فراگیر انگشت بگذاریم که توانسته صدها مقاله و هزاران یادداشت به خود اختصاص دهد به کدام مقوله باید خیره شویم؟ بی‌شک رقابت‌های انتخابی خواهد بود. اطرافش آدم‌های مختلف و متنوعی گردهم آمدند و رفتند. آدم‌ها از خاطره‌گویی‌ها و تاریخ‌خوانی‌هایش به وجد آمدند و از روزهای تلخ و شیرین و سپید و سیاهش به شعف. اسناد پیرامون وقایع آن بسیار جذاب و شنیدنی است که می‌توان روی آن صحه گذاشت.
4- در دوران تصدی روسای فدراسیون کشتی- از محمد دفتری تا علیرضا دبیر- مساله انتخابی همواره یکی از دغدغه‌های آنها به حساب آمده است. برآیند این مبحث طی آن سال‌ها به وضوح نشان داده که اکثریت نتوانستند تدبیر ویژه‌ای برای آن اتخاذ یا یک تحول شگرف در این زمینه ایجاد کنند و یک رسالت ماندگار از خود به یادگار بگذارند. در عین حال تنها همیشه بعد از مشخص شدن ملی‌پوشان برای رهسپار شدن به آوردگاه‌های جهانی و المپیک، حرف‌های تکراری و سخنرانی‌های ملال‌آور از مجموعه کادرفنی استخراج شده که تداعی ضرب‌المثل «آش همین آش است و کاسه همین کاسه» بوده است.
5- چرخه انتخابی تیم ملی از سوی کادرفنی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و جهانی 2022 اعلام شده است. هنوز زود است راجع به این فرآیند اظهارنظر کرده و پیش‌بینی کنیم چه برآیندی روی نمودار به تصویر کشیده خواهد شد. فعلا قضاوت نخواهیم داشت تا زمان پرده بردارد که چقدر به این وعده‌ها جامه عمل پوشانده شده است. به امید آنکه سرمربیان، عدالت‌محوری را در سرلوحه امور کار خود قرار دهند و همه کشتی‌گیران برای رسیدن به هدف‌های ترسیم شده با شور و شوق زیادی گام به این میدان‌ها بگذارند تا مبادا گفته امید نوروزی قهرمان سابق جهان و المپیک که «این چرخه پر از ایراد و فرمالیته است و نمی‌تواند عدالت را در انتخاب ملی‌پوشان اجرا کند. احساس می‌کنم ارایه این چرخه فقط برای راضی کردن اهالی کشتی و مردم است، در حالی که این چرخه اصلا انتخابی نیست» درست از آب در بیاید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها