رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571703

خانه‌های لوکس فقط ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند

ساعت24-براساس آمار و اطلاعات موجود در هفت ماه نخست سال جاری تنها ۸۰۰ هزار تومان مالیات از خانه های لوکس اخذ شده است.

html>

با بررسی آمار موجود از میزان مالیات ستانی دولت از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ۱۴۰۰، می‌توان مصادیقی آشکار از بی عدالتی در عملکرد سال جاری سازمان امور مالیاتی مشاهده کرد. یکی از نکات حائز توجه در عملکرد هفت ماهه نخست ۱۴۰۰، تفاوت فاحش در میزان درآمدهای حاصل از مالیات بر حقوق کارمندان است. بررسی‌ها در میزان وصول مالیات بر درآمد نشان می‌دهد تا پایان مهر ۱۴۰۰، کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی در مجموع ۲۰ هزار میلیارد ریال مالیات حقوق خود را پرداخت کرده اند.

درآمد صفر دولت از مالیات بر خانه‌های خالی

در حالی که اخذ مالیات از جریان اقتصادی موجود در جامعه امری پسندیده و منطقی است، اما باید توجه داشت این مالیات ستانی باید عادلانه و با رعایت ملاحضات اقشار گوناگون جامعه باشد. برای نمونه در شرایطی که مالیات بر کارمندانی که حقوق آنها بعضاً در زمره کمترین حقوق‌های جامعه و مصوب وزارت کار قرار دارد، در ابتدای ماه به طور سیستماتیک اخذ می‌شود، برای عموم جامعه این مطالبه شکل می‌گیرد که باید اقشار ثروتمند جامعه نیز با درصد بیشتری به طور مستمر مالیات درآمد خود را از هر منبعی که هست پرداخت کنند. اما سیستم معیوب سازمان مالیاتی کشور موجب آن شده که این چرخه ناقص بماند و ثروتمندان از پرداخت کامل مالیات دارایی‌های خود سر باز زنند.

یکی از نکات جالب عملکرد هفت ماهه دولت در سال ۱۴۰۰، موید همین بی عدالتی در مالیات ستانی از گروه‌های مختلف است. بررسی آمار طی این مدت نشان می‌دهد مالیات بر خانه‌های لوکس تنها ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین مالیات بر خودروهای لوکس نیز در طی مدت مذکور تنها در حدود ۱۴۶ میلیون تومان بوده است. اما نکته جالب‌تر آنکه طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات بر خانه‌های خالی صفر بوده است. این در حالی است که مالیات بر خانه‌های خالی از ۹۹.۹.۵ به دولت ابلاغ شده و از سال جاری آغاز شده است. اما آمارها حکایت از کم کاری سازمان امور مالیاتی در اخذ این مالیات دارد.

سهم اندک مالیات بر اشخاص حقوقی

مالیات اشخاص حقوقی یکی دیگر از درآمدهای پایدار دولت است که در دولت‌های مختلف به آن توجه ویژه ای شده و سهم پررنگی در مالیات‌های وصولی دارد. عملکرد سازمان امور مالیاتی در سال جاری نشان می‌دهد در حالی که مالیات‌های مستقیم ۹۹ هزار میلیارد تومان و یا مالیات بر کالاها و خدمات ۶۷ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد به همراه داسته، مالیات اشخاص حقوقی تنها ۶ هزار میلیارد تومان وصولی داشته است که نشان از فرار شرکت‌ها و سازمان‌ها ار پرداخت مالیات خود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها